کوچ مستأجران در فصل سرد بازار اجاره

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قیمت‌های پیشنهادی اجاره‌بها نشان می‌دهد که رکود معاملات مسکن، کاهش نرخ سود بانکی و تورم عمومی به خوبی تأثیر خود را بر بازار اجاره گذاشته است.
اجاره خانه تهران

بررسی بازار اجاره خانه تهران نشان می‌دهد؛ در حالی قیمت‌های پاییزی اجاره نسبت به شهریورماه تا ۲۰ درصد کاهش یافته است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با ۵۰ درصد افزایش روبرو بوده است.

به گزارش مجله دلتا قیمت‌های پیشنهادی اجاره‌بها در دفتر مشاوران املاک نشان می‌دهد موجران در محاسبات خود؛ رکود معاملات مسکن، کاهش نرخ سود بانکی و تورم عمومی را به شدت لحاظ می‌کنند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، مهرماه امسال نرخ اجاره‌بها در تهران در مقایسه با مهرماه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است. سال گذشته این رقم ۱۵ درصد و در سال ۹۶ نیز میزان افزایش سالانه اجاره‌بها در پایتخت ۸.۴ درصد گزارش شده ، در واقع، تورم اجاره‌بها در دو سال گذشته ۵۸ درصد بوده است.

در پی افزایش قیمت اجاره خانه درتهران، برخی مستأجران، پایتخت را به مقصد شهرهای حاشیه ترک کرده‌اند؛ به‌ طوری‌ که در یک سال گذشته، جمعیت برخی از شهرهای اطراف تهران با افزایش تدریجی مواجه شده است. با توجه به کوچ مستاجران برای دستیابی به خانه‌ای متناسب با دهک درآمدی خود و همچنین رکود بازار مسکن پیش‌بینی می‌شود دست‌کم دوسوم از واحدهای ساخته شده  در دو سال گذشته به خانه‌های خالی تهران اضافه شده ؛ یعنی ممکن است تا پایان سال گذشته و در شرایط رکود معاملاتی تعداد واحدهای خالی از سکنه تهران به حدود ۵۸۰ هزار واحد رسیده باشد.

بر این اساس مالکانی که با توجه به افت ۶۴ درصدی معاملات مسکن تهران موفق به فروش آپارتمان‌های خود نشده‌اند، واحدهای خود را وارد بازار اجاره کرده‌اند. با این حال هنوز هیچ تناسبی بین توان مستأجران با نرخ‌ها دیده نمی‌شود؛ به‌خصوص اینکه ارقام نجومی در سایت‌های عرضه ملک به چشم می‌خورد. از سوی دیگر عمده واحد هایی که در فصل جابه‌جایی اجاره نرفته، بزرگ‌ متراژ هستند و قطع به یقین به سبب بالا بودن نرخ اجاره برای واحدهای بزرگ، این آپارتمان‌ها اقبال چندانی در واگذاری ندارند.

یک نظر

  1. بزرگی

    ۱ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۸ ب٫ظ

    خداوند به داد مستاجران برسد!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…