علت لرزش دست ها چیست؟

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
لرزش دست! این مطلب را بدون ترس و لرز بخوانید؛ درباره بیماری رعشه چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
رعشه

علت لرزش دست ( رعشه ) چیست؟ استرس دارید؟ عصبانی هستید؟ بیماری خاصی دارید؟ یا اینکه فقط بیش فعال و هیجان‌زده هستید؟ گاهی اوقات، علت لرزش دست ( رعشه ) می‌تواند نشانه یک بیماری جدی و خطرناک باشد؛ اگر فکر کرده‌اید که لرزیدن دست ها فقط مربوط به دوران میانسالی و مخصوص پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها است، سخت در اشتباه هستید؛ با مجله دلتا همراه باشید.

رعشه

علت لرزش دست ( رعشه )

چرا دست های شما مثل ژله می‌لرزند؟ علت رعشه و لرزش دست ها چیست؟ تا به حال برای شما پیش آمده است که مادر بزرگ یا حتی مادرتان از شما بخواهد سوزن خیاطی را نخ کنید، فقط به این دلیل که دست هایش بیش از حد می‌لرزند یا چشمانش شکاف ریز و باریک سوزن را نمی‌بیند؟ البته این بیماری پیر و جوان نمی‌شناسد. علت لرزش دست ها چیست؟

جالب است بدانید که بدن شما از جمله دست‌ ها، یک لرزش طبیعی و عادی دارند که به نام «لرزش فیزیولوژیک» شناخته می‌شود. هر فرد می‌تواند مقداری از این لرزش را تجربه کند اما معمولا این لرزش آنقدر کم است که گاهی اوقات اصلا متوجه آن نخواهید شد؛ بیماری های مختلف می‌توانند بر سیستم بدن شما تأثیر مخرب بگذارند و باعث تشدید لرزش دست شوند.

لرزش دست به دلیل هیجان زیاد

احساسات مثبت و منفی و هیجانات شدید روحی می‌توانند باعث لرزش دست شما شوند. این احساسات، سیستم عصبی خودمختار بدن را تحریک می‌کنند تا لرزش‌ های فیزیولوژیک را افزایش دهند، در این شرایط قلب شما تند تر می‌زند، ترشح هورمون های شما به هم می‌ریزد و ممکن است مشکل فشار خون یا گشاد شدن مردمک چشم پیدا کنید.

در این حالت است که سیستم عصبی شما تحریک شده و ممکن است بدن تعریق بیشتری پیدا کند و با لرزش دست مواجه شوید؛ البته این منبع تحریک می‌تواند ترس، اضطراب درونی، خشونت، استرس محیطی و کاری یا هیجانات مثبت باشد.

مشکل قند خون و رعشه

مغز احساس ثبات و پایداری را کنترل می‌کند؛ از این رو، زمانی که مغز شما به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نمی‌کند، ممکن است لرزش بدن یا رعشه بگیرید. همچنین این اندام توانایی تولید قند را برای خود ندارد؛ از این رو، بسیار زودتر از اندام‌های دیگر تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
زمانی که قند خون شما پایین است، هر بخش از مغز در نوع عملکرد خودش با اختلال مواجه شود؛ پس بهتر است به موقع غذا بخورید تا افت قند خون پیدا نکنید؛ در غیر این صورت، منتظر لرزش دست های‌تان باشید.

بی خوابی

 اگر کم بخوابید، قطعا اولین ضربه ها به مغز و عملکرد آن وارد می‌شود؛ درواقع، بدن از خواب برای تنظیم مجدد و بازسازی سلول‌ها استفاده می‌کند؛ از این رو، استراحت ناکافی بدن را مجبور به فعالیت در موقعیت استرس‌زا می‌کند و این گونه می‌شود که تولید آدرنالین در بدن زیاد شده و در نتیجه شما دچار لرزش اندام به خصوص در ناحیه دست ها خواهید شد.

لرزش دست ( رعشه )

غده تیروئید و لرزش دست

تیروئید یکی از غدد مهم بدن است که تمام عملکرد اندام های حیاتی از جمله سوخت و ساز بدن به این غده مربوط می‌شود. اگر غده تیروئید شما پرکار است و بیش از حد هورمون ترشح می‌کند، احتمال بروز لرزش در دست های شما وجود دارد. البته اگر دوز مصرفی دارویی در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید هم درست نباشد، این مشکل به وجود خواهد آمد.

مصرف بیش از حد کافئین

مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند بر سیستم عصبی بدن تأثیر منفی بگذارد و باعث لرزش دست‌ ها شود البته در کنار کافئین مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر هم می‌تواند این مسئله را تحریک کند و به مخچه آسیب بزند.

مصرف دارو

بعضی دارو های خاص هم می‌تواند باعث لرزش اندام و به خصوص دست ها شوند. این لرزش به طور غیر ارادی رخ می‌دهد و معمولاً زمانی که دست خود را در موقعیتی خاص نگه می‌دارید، شکل می‌گیرد.

افسردگی و لرزش دست ( لرزش روان زاد)

این نوع از لرزش معمولاً در افرادی که از یک اختلال روانی مانند افسردگی یا اختلال استرس پس از سانحه رنج می‌برند، ظاهر می‌شود. لرزش روان‌زاد به واسطه محرک‌ های ناخودآگاه شکل می‌گیرد؛ از این رو، پزشکان قادر به اظهار نظر کلی درباره چگونگی ظهور آن در فرد نیستند.

پارکینسون و لرزش دست

بیماری پارکینسون یک اختلال پیش‌رونده است که مرگ برخی سلول‌ های مغز را که مسئول حرکت و تعادل بدن هستند کنترل می‌کند. لرزش ناشی از بیماری پارکینسون به نام لرزش استراحت هم شناخته می‌شود؛ زیرا دست‌ های شما بدون اینکه کار خاصی انجام دهید، می‌لرزند البته سفتی عضلات و تغییر در گفتار هم از تبعات این بیماری است.

ام اس و رعشه

ام اس و لرزش دست

ام اس بیماری است که سیستم عصبی شما را نشانه می‌گیرد؛ بیماری ام‌ اس یا مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری خود ایمنی است که به پوشش محافظ الیاف عصبی بدن حمله می‌کند؛ اگر این حملات در فرد شدید شود، تبعات و نشانه های زیادی خواهد داشت که یکی از آن ها لرزش دست ها است.

افسردگی و رعشه

درمان لرزش دست ( رعشه ) 

چگونه می‌توان لرزش دست ها را کنترل کرد؟ شما به هر دلیلی لرزش دست دارید، استرس، بی خوابی، اختلال تیروئید یا … بهترین راه حل برای درمان شما تغییر در سبک زندگی است. می‌پرسید چگونه؟

  • احساسات آنی و زودگذر خود را کنترل کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین دار را به حداقل برسانید.
  • افسردگی، خشم و استرس خود را مدیریت کنید.
  • چکاپ ماهانه و سالانه برای بیماری ها فراموش نشود.

باز هم فکر می‌کنید، لرزش دست فقط بیماری مخصوص سالمندان است؟ البته امیدوار هستیم که این مطلب پزشکی را بدون ترس و لرز و در سلامتی کامل خوانده باشید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۵:۲۰ ب٫ظ

  2. آدینه

    ۳ آذر ۱۳۹۸ در ۲:۱۰ ب٫ظ

    من خودمم هم متأسفانه گاهی این مشکل رو دارم و دلیلش رو هم نمیدونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…