حمام گنجعلی خان ، شاهکار هنر معماری کرمان

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حمام ها بعنوان مراکز مهم در حوزه سلامت همواره در طول تاریخ مورد توجه بوده اند و یکی از نقاط اوج هنر معماری ایرانی را می توان در این بناها به وضوح مشاهده کرد.
حمام گنجعلی خان

 حمام گنجعلی خان کرمان یکی از حمام های ایران است که به سبب قدمت و نوع معماری و همچنین به تصویر کشیدن سنت های اقشار مختلف کرمان قدیم، در فهرست نخستین حمام های مطرح ایران و همچنین قطب های گردشگری جای گرفته است.

به گزارش مجله خبری دلتا، درباره قدمت این حمام زیبا باید گفت که در سال های ۱۰۰۷ تا ۱۰۲۹هجری قمری توسط «گنجعلی خان» حاکم سلحشوری که به دستور شاه عباس صفوی  در سال ۱۰۰۵ به حکومت کرمان منصوب شده بود، ساخته شده است.

حمام گنجعلی خان تا ۵۰ سال پیش از جمله حمام های دایر شهر کرمان بود ولی از مدتها قبل و از حدود سال های ۱۳۴۷شمسی با آغاز مرمت این بنای تاریخی عملا از حالت حمام  به موزه گنجعلی خان تغییر نام داد.این مکان امروزه به نام موزه مردم شناسی یکی از پرجاذبه ترین نقاط دیدنی شهر و استان کرمان است و همه ساله در فصول مختلف میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا است.

حمام گنجعلی خان در قالب مجموعه گنجعلی خان یکی از معروفترین آثار تاریخی کرمان است مجموعه شامل مسجد، حمام، بازار،آب انبار و کاروانسرا است و در قدیم محل حضور تجار و محل رفت و آمد های زیادی بوده است . بازار گنجعلی خان امروزی یکی از چندین قسمت بازار سر پوشیده بزرگ کرمان و کاروانسرا نیز یکی از مراکز خرید عمده این شهرمحسوب می شود.

حمام گنجعلی خان

حمام

معماری حمام های سنتی

معماری

g 14 حمام گنجعلی خان ، شاهکار هنر معماری کرمان

g 11 حمام گنجعلی خان ، شاهکار هنر معماری کرمان

این حمام با گچبری ها و کاشیکاری های بی نظیری که دارد توانسته زیبایی این محیط را صد چندان کند. خالی از لطف نیست که بدانید هنرهای نامبرده نیز جزو هنرهای اصیل ایرانیست که توانسته در کل جهان جایگاه رفیعی را به خود اختصاص دهد و حتی در ابنیه سایر کشور ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. تمام کشورهای دنیا با کسب اطلاع از وجود این هنر زیبا و ماندگار در سرزمین ما به سراغ آن آمده و خواستار استفاده از آن در بناهای خود هستند.

g10 حمام گنجعلی خان ، شاهکار هنر معماری کرمان

g 9 حمام گنجعلی خان ، شاهکار هنر معماری کرمان

g 8 حمام گنجعلی خان ، شاهکار هنر معماری کرمان

کاشیکاری سنتی

معماری داخلی

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد معماری های خاص ، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…