داشتن محافظ شخصی از نظر قانون مجاز است؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در قانون، استفاده از بادی‌‌گارد یا همان محافظ شخصی مطرح نشده است و می توان گفت وجاهت قانونی ندارد.
محافظ شخصی

دفاع مشروع از جمله مواردی است که در قانون به آن پرداخته شده است. هر کسی برای محافظت از خود از شیوه و روش خاصی استفاده می‎کند، این روش محافظت از خود به شیوه‌های مختلف صورت می‌گیرد. در مجله دلتا به بررسی قوانین و مقررات استفاده از بادی‌گارد یا محافظ شخصی به عنوان یکی از شیوه‌های محافظت از خود پرداخته شده است.

دفاع مشروع چیست؟

طبق قانون، اگر فرد برای دفاع از خود در مقابل فرد ضارب ایستادگی کرده و فرد ضارب زخمی یا حتی کشته شود، دفاع مشروع محسوب می‌شود و دفاع‌کننده مجازات نمی‌شود. البته برای این مساله شرایطی خاصی وجود دارد که در قانون، جز به جز آن درج شده عبارتند از؛

  1. دفاع با نوع حمله متناسب باشد.
  2. امکان فرار از صحنه جرم وجود نداشته باشد.
  3. به قصد دفاع، عمل انجام شده است.

بادیگارد

به عنوان مثال اگر در درگیری فرد برای دفاع از خود سلاح فرد مهاجم را در اختیار بگیرد و با همان سلاح به مهاجم ضربه و صدمه‌‌ای وارد کند، دیگر دفاع مشروع در مورد او صدق نخواهد کرد. زیرا با به دست آوردن سلاح مهاجم، خطر رفع شده و عمل وی دیگر دفاع محسوب نمی‌شود. در قوانین کشور ما در همین اندازه به دفاع پرداخته شده است و بیش از آن را که شامل استفاده از محافظ شخصی یا سایر وسایل دفاعی می‌شود باید با توجه مواد متعدد قانونی استخراج و استنباط کرد.

مجازات خرید و فروش سلاح

شخصی که برای خود محافظ شخصی استخدام می‌کند نیاز دارد تا کسی از وی بنا به دلائلی بیشتر محافظت کند، این فرد نیز علاوه بر این‌ که باید به انواع و اقسام هنرهای رزمی مجهز باشد، به یک سری از وسایل دفاعی نیز که در قوانین کشور ما حکم اسلحه سرد و گرم را دارد و داشتن آن برای افراد عادی ممنوع است، نیاز دارد. اما شایان ذکر است که در قانون، داشتن هرگونه سلاح اعم از گرم و سرد جرم است و برای آن مجازات تعیین شده است. خرید و فروش اسلحه جنگی و شکاری تحت هر عنوانی، مجازات حبس بیش از ۳ سال دارد. بنابراین اگر در یک درگیری فرد محافظ از این اسلحه‌ها استفاده کند دفاع مشروع محسوب نخواهد شد و همچنین دیه و قصاص در انتظار فرد خواهد بود.

قانون

محافظ شخصی از نظر قانونی مجاز است؟

در قانون، استفاده از بادی‌گارد یا همان محافظ شخصی مطرح نشده و می‎توان گفت وجاهت قانونی ندارد. البته مراکزی هستند که زیر نظر موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی پلیس پیشگیری فعالیت می‌کنند اما در این مراکز هم محافظ شخصی به معنای خاص در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد. چنانچه منظور از گرفتن محافظ شخصی، گرفتن اسکورت و نگهداری از اشیای گران‌قیمت و اوراق بهادار باشد که در این زمینه نیز موسسات خدمات محافظتی و مراقبتی پلیس خدمات ارائه و افرادی را معرفی می‌کنند. بنابراین هر کس نیاز به خدماتی در این حوزه داشته باشد می‌تواند با انعقاد قرارداد با این موسسات، خواسته‌ها و نیازهای امنیتی و مراقبتی خود را تامین کند.

در کل هیچ یک از ارگان‌ها و مراکز و حتی افرادی که تحت عنوان موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی فعالیت می‌کنند به جز مرکز انتظامی ناجا، صلاحیت صدور مجوز برای حمل تجهیزات پلیسی را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …