۵ سرطان خطرناک در کمین زنان!

۵
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یک غول بزرگ که این بار پنجه هایش گریبان خانم ها را گرفته است؛ غول بزرگی به نام سرطان! سرطان های شایع و خطرناک زنانه را می‌شناسید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
سرطان شایع زنان

سرطان؛ یک غول بزرگ بی‌شاخ و دم است که اتفاقا مثل ایدز بیشتر اوقات بدون سر و صدا به سراغ آدم ها می‌آید؛ شاید خود شما هم قربانی خاموش غول سرطان شده باشید؛ بدون اینکه روح تان خبردار شده باشد؛ این بیماری مرد و زن نمی‌شناسد اما ممکن است در بیشتر مواقع خانم ها را غافلگیر کند؛ سرطان های شایع و خطرناک در زنان را می‌شناسید؟ مجله دلتا پزشک سلامتی شما است؛ با ما همراه باشید.

سرطان شایع زنان

 

سرطان های خطرناک زنانه 

 یک قاتل خاموش که می‌تواند سینه، رحم، تخمدان و دیگر غدد بدن خانم ها را درگیر کند؛ سرطان! سرطان های شایع در میان خانم ها چیست؟ البته این بدان معنی نیست که آقایان از شر این بیماری در امان هستند؛ اگر آمار مبتلایان به سرطان پروستات را مشاهده کنید، متوجه منظور ما خواهید شد؛ از این بحث که بگذریم به این سؤال اساسی می‌رسیم که چه سرطان هایی بدن خانم ها را درگیر می‌کند؟ با ما همچنان همراه باشید.

سرطان سینه ( پستان ) 

سازمان جهانی بهداشت، سرطان سینه (پستان) را شایع ترین سرطان در بین زنان سراسر جهان اعلام کرده است؛ خبر نگران‌کننده این است که انجمن جراحان عمومی ایران اعلام کرده است: سن ابتلا به سرطان سینه در ایران تا زیر ۳۰ سال هم کاهش یافته است.

البته این بیماری خانم ها در دوره قبل از بلوغ تقریبا وجود ندارد و زیر ۲۵ سال تقریبا نادر است اما در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی شیوع یکنواختی پیدا می‌کند.

سرطان سینه (پستان) توده‌ای سفت است که از مجاری پستان شروع شده و بافت جلویی سینه را مورد تهاجم قرار می‌دهد. ظهور توده درشت در غده لنفاوی زیر بغل نشانه‌ای از شکست مقاومت بدن است و چنین گرفتاری غددی، نشان از این است که وضعیت سلامتی بیمار وخیم است.

سرطان دهانه رحم

دومین سرطان شایع زنان، سرطان رحم است که حدود ۶ درصد کل سرطان های مربوط به خانم ها را تشکیل می‌دهد. این بیماری تنها سرطان قابل پیشگیری زنان است و غربالگری منظم و مرتب باعث مهار این بیماری می‌شود البته در ایران مهار کردن این سرطان دشوارتر است.

بهتر است بدانید که سرطان دهانه رحم دومین علت مرگ ناشی از سرطان ( بعد از سرطان پستان ) در خانم ها است و ارتباط مستقیمی با آلودگی از طریق عفونت ها و ویروس پاپیلومای انسانی دارد. عفونت و آلودگی با این ویروس معمولا از طریق رابطه جنسی محافظت نشده به بدن فرد منتقل می‌شود؛ شاید این بیماری از عفونت های ویروسی ناشی از بیماری ایدز و هپاتیت هم خطرناک تر باشد!

وقتی بدن خانم ها به این ویروس آلوده می‌شود، دست کم ۱۵ سال طول می‌کشد تا به سرطان دهانه رحم مبتلا شوند ( تبدیل مرحله نهفته سرطان به فاز تهاجمی )؛ در این مدت برای ریشه‌کن شدن ویروس بهتر است غربالگری و تست پاپ اسمیر سالانه ( نمونه سلولی از گردنه رحم) انجام شود.

سرطان تخمدان

بعد از سرطان سینه، سرطان تخمدان یکی دیگر از مرگبار ترین سرطان های شایع در میان خانم ها است؛ به طور معمول، این سرطان بیماری است که بیشتر زنان بالای ۵۰ سال را درگیر می‌کند البته بارداری و زایمان، خطر بروز سرطان تخمدان را کاهش می‌دهد.

اگر شیوع این سرطان در خانم ها به موقع تشخیص داده شود، قطعا قابل کنترل و درمان است؛ روش های پاراکلینیکی مثل سونوگرافی واژینال و آزمایش خون می‌تواند در تشخیص مراحل اولیه سرطان تخمدان مؤثر باشند.

انواع سرطان زنان

سرطان تیروئید

یک غده پروانه‌ای سرطان زا که می‌تواند به دلیل کمبود ید هورمون های زنان را به هم بریزد؛ مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که زنان دو تا چهار برابر بیشتر از مردان در معرض این بیماری قرار می‌گیرند؛ حتما شما هم درباره پرکاری یا کم کاری تیروئید یا حتی تیروئید بارداری چیز هایی شنیده‌اید.

 این بیماری معمولا با تومور و گره های خوش‌خیم و بدخیم همراه است که البته با تشخیص به موقع می‌توان آن ها را کنترل و درمان کرد؛ در اکثر افراد این بیماری با گلودرد یا بی‌حالی بدن همراه است.

سرطان واژن

سرطان واژینال اولیه یکی از نادر ترین سرطان‌ های رایج میان زنان است؛ این سرطان از واژن و لوله عضلانی آن شروع می‌شود. لوله عضلانی که کانال تولد هم نامیده می‌شود، اندام‌های تناسلی را به رحم متصل می‌کند. اکثر این سرطان‌ های زنان در پوشش واژن قرار دارند و معمولاً بین زنان در سن ۵۰ تا ۷۰ سالگی بیشتر شیوع پیدا می‌کنند؛ واکسن های پیشگیری از سرطان دهانه رحم می‌توانند واژن شما را از ابتلا به این نوع سرطان ها حفظ کنند.

انواع سرطان زنان

چگونه با سرطان مبارزه کنیم؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ به خصوص اگر موضوع سرطان باشد! درواقع تشخیص سرطان در مراحل اولیه و قبل از گسترش آن، شانس بیشتری برای درمان قطعی این بیماری می‌دهد؛ در این رابطه دو گزینه اصلی، تغذیه مناسب و ورزش هستند؛ پس رعایت همین نکته های در ظاهر کوچک و ساده را جدی بگیرید:

  • تنبلی را کنار بگذارید.
  • وزن خود را کنترل کنید.
  • ورزش کنید.
  • میوه و سبزیجات سالم بخورید.
  • از پوست خود محافظت کنید.
  • چکاپ ماهانه و سالانه انجام دهید.
  • تست غربالگری سرطان فراموش نشود.

یک مطلب سلامتی دیگر هم به پایان رسید، شما با این غول بزرگ چه می‌کنید؟ نکند سرطان به سراغ شما هم آمده است و خودتان خبر ندارید؛ اهل ورزش کردن هستید؟ رژیم غذایی مناسبی دارید؟ خانم های عزیز بیشتر مراقب سلامتی خود باشید.

۵ دیدگاه

  1. مسعود

    ۲۶ دی ۱۳۹۸ در ۷:۴۹ ب٫ظ

    بسیار عالی و آموزنده و مفید بود ممنون

    پاسخ

  2. مسعود

    ۱۸ دی ۱۳۹۸ در ۴:۲۹ ب٫ظ

    آموزنده بود ممنون

    پاسخ

  3. مسعود

    ۲۳ آذر ۱۳۹۸ در ۷:۵۹ ب٫ظ

    بسیار عالی بود

    پاسخ

  4. مسعود

    ۱۶ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۲ ب٫ظ

    بسیار آموزنده بود

    پاسخ

  5. شمس

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۵ ق٫ظ

    مطالب خوب و آموزندهای بود ممنون از شما

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…