دهکده گنجنامه همدان

۷
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یکی از رشته‌های ورزشی هیجان انگیز بانجی جامپینگ است که در دهکده گنجنامه همدان هم وجود دارد. فکرش را بکنید پرش از ارتفاع 40 متری چه قدر ممکن است هیجان انگیز باشد. اپراتور یک طناب فنردار بسیار محکم را به پای شما می‌بندد و باید از ارتفاعی بلند، پایین بپرید.
دهکده گنجنامه همدان

یکی از مقاصد ممتاز گردشگری در ایران، که برخی از شهر های آن، حتی آوازه جهانی دارند همدان است. پایتخت سفال ایران لاجین را در دلش جای داده و تاریخ کهن این سرزمین را در بازوانش. سوغات خوشمزه بسیار دارد و صنایع دستی زیبا. درست است که همدان را خیلی ها با بابا طاهر و غار علیصدر می‌شناسند، اما ظرفیت های گردشگری طبیعی و تاریخی در استان همدان،‌ بسیار بیش تر از تصور عامه است. مثلاً ممکن است راجع به گنجنامه همدان شنیده باشید اما حتماً راجع به دهکده گنجنامه همدان چیزی نمی‌دانید. پس با مجله دلتا بمانید تا از شهرک توریستی گنجنامه همدان با شما بگوییم.

دهکده گنجنامه همدان

گنجنامه همدان ، دهکده توریستی

در دامنه شمالی الوند، در فاصله ۵ کیلومتری شهر همدان، در مجاورت دره‌ های سرسبز عباس‌ آباد و کتیبه‌ های تاریخی هخامنشی، کنار آبشار گنجنامه، دهکده گنجنامه همدان نیز قرار دارد. از جاهای دیدنی همدان است. با سالن بولینگ و دیگر امکاناتی مفرح که مقصد گردشگریِ دیدنی در این استان به حساب می‌آید. روزانه پنج هزار گردشگر را پذیراست. امکانات اقامتی هم دارد. صعود به قله الوند و صخره نوردی هم از اینجا امکان پذیر و تا دشت باستانی میشان هم گسترش پیدا کرده است.

تله کابین، سورتمه ریلی، آبگیر ماهی‌گیری، شهربازی مدرن، سینما چهار بعدی، بانجی جامپینگ، پینت بال و … از دیگر امکانات این دهکده توریستی است، همچنن به دلیل کوهستانی بودن منطقه و بارش برف از اواخر پاییز می‌توان ورزش های برفی نظیر اسکی را نیز به آن افزود. وجود امکان خوشمزه گردی با رستوران‌ های کلاسیک و سنتی، به علاوه ویترین گردی در مجموعه‌ های خرید و غرفه‌ های صنایع دستی هم اینجا را به یک نقطه گردشگری عالی تبدیل کرده است.

غرفه صنایع دستی و آتلیه عکاسی در کنار نمایشگاهی از عکس های کهن شهر همدان و بافت سنتی آن به صورت یک نمایشگاه دائمی در این دهکده وجود دارد.

دهکده توریستی گنجنامه

چطور به دهکده گنجنامه همدان برویم؟

خود را به جنوب غربی استان همدان برسانید. از مرکز همدان، اتوبوس و تاکسی برای سفر به دهکده گنجنامه همدان وجود دارد.

به آنجا که رسیدید اگر قصد بازدید از کتیبه ها را دارید، یک راه پلکانی هم در مسیر هست تا بتوانید به نزدیکی کتیبه های ۲۵۰۰ ساله بروید.

سورتمه ریلی دهکده توریستی همدان

اینجا طولانی ترین و سریع‎ترین سورتمه ریلی کشور به طول هزار و ۵۰۰ متر و ۶۰ کیلومتر سرعت در ساعت قرار دارد. سورتمه ریلی دهکده گنجنامه همدان از جدید ترین فناوری‌ ها بهره گرفته و ۱۳ تا ۲۰ سورتمه می تواند روی خط آن فعالیت کند.

بانجی جامپینگ دهکده گنجنامه همدان

یکی از رشته‌های ورزشی هیجان انگیز، بانجی جامپینگ است که در دهکده گنجنامه همدان هم وجود دارد. فکرش را بکنید پرش از ارتفاع ۴۰ متری چه قدر ممکن است هیجان انگیز باشد. اپراتور یک طناب فنردار بسیار محکم را به پای شما می‌بندد و باید از ارتفاعی بلند، پایین بپرید. چیزی مانند ژاکت به شما پوشانده می‌شود. قوزک بند هم از تجهیزات اجباری این ورزش است. طناب، هم به ژاکت و هم به قوزک بند متصل می‌شود. فشار و شُک ناگهانی این پرش توسط فنرها گرفته می‌شود اما چیزی از میزان آدرنالین خون شما کم نمی‌کند.

تله کابین دهکده گنجنامه همدان

تله‌ کابین دهکده گنجنامه همدان در ۵ کیلومتری شهر همدان و انتهای دره عباس‌آباد  قرار دارد. در مجاورت کتیبه‌ های گنج‌ نامه واقع شده‌ است. هزار و ۶۰۰ متر طول دارد و ۸۰۰ متر ارتفاع. این تله‌ کابین به سمت منطقه میدان میشان که یکی از ارتفاعات سرسبز کوه الوند است امتداد می‎یابد. می‌توانید برای عزیمت به ارتفاعات کوهستانی قله‌ ای از آن استفاده کنید.

پینت‌ بال دهکده گنجنامه همدان

پینت بال یک جنگ کمدی است. به این صورت که به جای شلیک گلوله به سمت هدف، باید به سر و روی آن رنگ بپاشید. به این فکر کنید که هدف شما هم دوست‌تان باشد. در این جنگ هیچ گونه نقشه طراحی شده و کشت و کشتار نیست بلکه همه اش خندیدن و ریسه رفتن است. هیجان این بازی به قدری است که ممکن است از یک مجموعه تفریحی شما فقط و فقط به قصد جنگ رنگ ها به آنجا مراجعه کنید.

در مجموعه دهکده گنجنامه همدان هم این بازی در نظر گرفته شده و می‌توانید در سفرتان به آنجا سر بزنید. حتماً خاطره بسیار خوشی را از بازدید به این مجموعه همراه خود ببرید.

 پینت بال همدان

سنگ نوشته های دهکده گنجنامه همدان

میراثی گرانقدر از دوران کهن در این دیار باقی است، سنگ نوشته هایی که یکی از جذابیت های گردشگری در این استاد، و دهکده گنجنامه همدان است. در دل صخره های کوه الوند، کتیبه هایی منحصر به فرد که هر یک در سه ستون بیست سطری به زبان های پارسی، ایلامی و بابلی نوشته شده‌است.

داریوش اول، صدها سال پیش از میلاد مسیح، پس از سنگ نوشته های بیستون کرمانشاه، دستور حجاری گنجنامه را صادر می‌کند. بعد از او خشایار شاه، دستور ساخت دومین کتیبه را داد. لوح سنگی سمت چپ، به نام داریوش بزرگ و در سمت راست لوح خشایار شاه کنده شده است. در پایین دره عباس آباد قرار گرفته و وجود آن در اینجا اهمیت همدان به عنوان مرکز حکم فرمایی را نشان می‌دهد.

سوراخ هایی روی صخره برای محافظت کتیبه ها از آسیب باد و باران و آفتاب تعبیه شده که اگر از نزدیک به کتیبه ها نگاه کنید متوجه آن ها خواهید شد. ۳ متر طول و ۲ متر عرض دارند. در فرو رفتگی حدود ۳۰ سانتیمتر و رو به شرق قرار گرفته‌اند. کتیبه های گنجنامه همدان در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

کتیبه های دهکده گنجنامه

کتیبه های گنجنامه همدان

  • متن سمت چپ به زبان پارسی است. ستون وسط به زبان بابلی و سمت راست به زبان ایلامی است.
  • واژه نخستین که در ستون زبان پارسی دیده می‌شود،‌ کلمه baga به معنای خدایگان است.
  • اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی همدان ترجمه فارسی و انگلیسی این کتیبه ها را در همان محل قرار داده است که گردشگران داخلی و خارجی می‌توانند مفهوم کتیبه ها را ببینند.
  • بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارند.
  • ستایش اهورا مزدا و جلال و جبروت نیاکان شاهان هخامنشی محور اصلی این کتیبه ها است.

۷ دیدگاه

  1. آدینه

    ۵ آذر ۱۳۹۸ در ۱:۴۱ ب٫ظ

    زیبا و دیدنی هستش توصیه میکنم حتما” سری به آنجا بزنید,

    پاسخ

    • گلزار

      ۵ آذر ۱۳۹۸ در ۴:۱۱ ب٫ظ

      بلی بلی همینطوره. ممنونم که دلتا را می خوانید 🙂

      پاسخ

  2. نامجو

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۱۴ ق٫ظ

    زیبا و دیدنی است

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۵۶ ق٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

  3. یوسفی

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۳۹ ق٫ظ

    واقعا دیدنیه

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۵۶ ق٫ظ

      بلی همینطوره 🙂

      پاسخ

  4. متین

    ۲۶ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…