«سامانه ملی املاک» به کجا رسید؟

۱
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه

معاون سازمان امور مالیاتی از بی پاسخ ماندن چندین نامه وزارت اقتصاد با وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری سامانه ملی املاک و اسکان خبر داد. این سامانه قرار است به عنوان ابزاری برای دریافت مالیات از دو میلیون و ۶۰۰ هزار خانه خالی در کل کشور به کارگرفته شود.

به گزارش مجله خبری دلتا به نقل از ایسنا، احمد زمانی در این باره گفت: ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور جزو تکالیف وزارت راه و شهرسازی است و سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص تکلیفی ندارد. با این حال و به رغم مکاتبه چندین باره وزارت اقتصاد با وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری سامانه ملی املاک و اسکان به منظور دریافت مالیات از دو میلیون و ۶۰۰ هزار خانه خالی در کل کشور، این مکاتبات بی‌پاسخ مانده است.

به گفته وی، نرخ برابری خانه های خالی در کشور از رقم ۴.۲ درصد در سال ۸۵  که معادل با ۶۳۳ هزار واحد خانه خالی بوده، به ۸.۳ در سال ۹۰ و ۱۱.۳ در سال ۹۵ افزایش یافته است.

zamani «سامانه ملی املاک» به کجا رسید؟

بر این اساس، در سال ۹۵، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خالی در کل وجود داشته و پیش‌بینی می‌شود اگر سامانه برقرار شود، با اخذ مالیات بر خانه‌های خالی این تعداد کاهش ‌یابد.مالیات خانه‌های خالی در چارچوب قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و در قالب حکم ماده ۵۴ مکرر وضع شده است.

طبق حکم این ماده واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی اسناد و املاک کشور به عنوان واحد خالی شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات به نسبتی از مالیات بر اجاره خواهند شد.

مالیات واحدهای خالی در سال دوم معادل یک دوم مالیات متعلقه، سال سوم برابر مالیات متعلقه و در سال چهارم و سال بعد ۱.۵ برابر مالیات متعلقه خواهد بود. درآمد اجاره نیز بر اساس نرخ‌های ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم که بین ۱۵ تا ۲۵ درصد است، محاسبه می‌شود.

یک نظر

  1. حسین

    ۹ اسفند ۱۳۹۶ در ۹:۰۰ ق٫ظ

    ناهماهنگی رو

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…