بازار ملک روی خط مطبوعات

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

روزنامه همشهری –  رشد ۱۷.۷ درصدی معاملات مسکن تهران

گزارش بانک مرکزی در خصوص معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران در بهمن ماه نشان از رشد ۱۷.۷ درصدی دارد که در میان آن منطقه ۵ بیشترین معاملات را داشته و مطلوب‌ترین متراژ ۶۰ تا ۷۰ متری بوده است

بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی از تحولات قیمت در بازار مسکن، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در بنگاه‌ های معاملات ملکی شهر تهران ۵۵ میلیون و یکصد هزار ریال بود که نسبت به ماه مشابه پارسال ۲۲.۳ درصد افزایش نشان می دهد.

روزنامه جهان اقتصاد – گرانی ۲۲ درصدی قیمت مسکن پایتخت در یک سال

بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی از تحولات قیمت در بازار مسکن، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۵۵ میلیون و یکصد هزار ریال بود که نسبت به ماه مشابه پارسال ۲۲٫۳ درصد افزایش نشان می دهد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ حاکی  است که از مجموع ۱۸هزار و ۳۹۲ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۸٫۷ درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده اند.

روزنامه تجارت – سوداگری و سفته بازی در بازار مسکن

به‌ گفته بسیاری از کارشناسان اقتصاد مسکن ، هنوز تقاضای مصرفی در بازار مسکن وجود ندارد و دلیل اصلی رشد قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پاییز امسال ورود بخش سوداگری و سفته بازی در بازار مسکن است. به‌عبارتی وقتی سود سپرده‌  های بانکی کاهش پیدا کرد برخی سپرده‌ها از بانک‌ها خارج شد و به سمت بازارهای موازی یعنی طلا، سکه، ارز سرمایه‌ گذاری شدند و معمولا زمانی که جلوی افزایش قیمت دلار گرفته شود مجدد پول‌ها در بانک ‌ها سپرده گذاری خواهند شد و از بازار خارج می‌شوند. همچنین با کاهش نرخ سود برخی سپرده‌های بانکی وارد بخش سوداگری مسکن شد. بنابراین زمانی بازار مسکن می‌تواند رونق مداوم و مستمر داشته باشد که بخش نیازمند که مسکن به عنوان کالای مصرفی برای آن ‌ها است به بازار ورود پیدا کنند، متاسفانه بخش نیازمند جامعه به مسکن یا متقاضیان مصرفی مسکن نمی‌توانند وارد بازار شوند ، زیرا قیمت‌ مسکن با درآمد این قشر از جامعه سازگاری ندارد.

روزنامه عصر اقتصاد –  تشریح وضعیت بازار مسکن در سطح کشور

مدیرکل دفتر برنامه ‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در دومین همایش ملی مشارکت در ساخت ، در تشریح شمای کلی از وضعیت مسکن در کل کشور بیان کرد: هم اکنون براساس آخرین نتیجه سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵، حدود ۲۴ میلیون خانوار در کشور وجود داشته که درمقابل آن تعداد ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در اختیار آن‌ها قرار دارد.

چگنی با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خالی نیز در کشور وجود دارد گفت: از این تعداد ۲ میلیون واحد به عنوان اقامتگاه دوم اعلام شده‌اند که شخص یا خانوار به صورت موقت از آن‌ها استفاده می‌کنند‌.

وی با بیان اینکه خانه‌ های خالی، از امسال به تدریج وارد بازار می‌شوند گفت: درکل می‌توان گفت که ۲۷ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد درحالی که تعداد خانوارهای گزارش شده ۲۴ میلیون اعلام شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…