سرطان حنجره ؛ یک سرطان گلو گیر و کشنده!

۵
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یک سرطان کشنده و خطرناک که اول از همه گلوی شما را می‌گیرد! درباره سرطان حنجره و علائم آن چه می‌دانید؟ ارتباط سیگار و الکل با این سرطان چیست؟ مجله دلتا پزشک خانواده شما است؛ با ما همراه باشید.
سرطان حنجره ( گلو )

آیا سرطان حنجره یک سرطان گلوگیر و کشنده است؟! علائم این نوع سرطان چیست؟ سرطان همیشه با تمام انواع مختلفش دردسر ساز است؛ از سرطان های شایع مثل پروستات و سینه گرفته تا سرطان دهان، سرطان گلو و حنجره!

درباره سرطان گلو یا حنجره چه می‌دانید؟ علائم سرطان حنجره ( گلو ) را می‌شناسید؟ اصلا تا به حال نام این سرطان را شنیده‌اید؟ آیا یک گلو درد ساده هم می‌تواند نشانی از این سرطان داشته باشد؟ با مجله دلتا همراه باشید.

سرطان حنجره ( گلو )

سرطان حنجره ( گلو ) چیست؟

قطعا حنجره به عنوان یک عضو کوچک بدن نقش مهمی در گفتار، تنفس و عمل بلع غذا دارد؛ حالا فکر کنید که این ناحیه کوچک را تومور های سرطانی احاطه کنند؛ اولین اتفاقی که ممکن است بیفتد، افت صدا توسط تار های صوتی شما است؛ حتی تصور کردنش هم ترسناک است!

سرطان حنجره (کارسینومای حنجره) یکی از انواع سرطان های سر و گردن است؛ هر سال بیش از ۱۲۰۰۰ مورد جدید سرطان حنجره در آمریکا تشخیص داده می‌شود که البته این نوع سرطان ها گریبان مردان را بیشتر از زنان می‌گیرد.

این تومور های کوچک و ناقلا را دست کم نگیرید! سرطان حنجره حدود ۱ تا ۳ درصد از کل تومور های جدید تشخیص داده شده در بدن و حدود ۲۰ درصد از کل سرطان های سر و گردن را تشکیل می‌دهد که البته افزایش آن با مصرف الکل و سیگار ارتباط مستقیم دارد.

علائم سرطان حنجره ( گلو ) 

قطعا این سرطان هم مثل سایر سرطان ها علائم خاص خودش را دارد؛ البته نباید نشانه های این علائم را با سرماخوردگی ساده، گلو درد یا حتی مشکلات تیروئید، ندول و گره های آن اشتباه بگیرید؛ ممکن است بسیاری از این علائم با نشانه های بیماری های دیگر ( سرطان تیروئید) یکسان باشند؛ همه چیز با یک آزمایش و چکاپ ساده مشخص می‌شود؛ به هر حال این علائم را جدی بگیرید.

سرطان گلو ( حنجره )

از کجا بفهمیم سرطان گلو داریم؟

دقیقا از این اینجا و این علائم؛ بهتر است با علائم جدی سرطان حنجره ( گلو ) بیشتر آشنا شوید:

  • احساس تغییر در صدا
  • مشکلات بلع
  • ورم و گرفتگی گلو
  • سرفه های طولانی
  • گوش درد و گلودرد مزمن
  • ناتوانی در تنفس و خس خس کردن سینه
  • کاهش وزن و لاغری غیر طبیعی

البته در کنار این علائم جدی و اصلی بروز این نشانه ها را هم جدی بگیرید: تب، خستگی و بی حالی، تغییرات پوستی ( قرمز شدن پوست، تیره شدن پوست و خارش)، درد در ناحیه سینه، بوی بد دهان، تغییر اندازه غده های لنفاوی و بزرگ تر شدن آن ها و تولید خلط به طور دائم.

سرطان گلو ( حنجره )

انواع سرطان گلو یا حنجره 

این سرطان و تومور های مربوط به آن هم به بخش های مختلفی تقسیم می‌شوند: اما دو نوع اصلی سرطان گلو یا حنجره وجود دارد که بهتر است آن ها را بشناسید و جدی بگیرید:

کارسینوم سلول سنگفرشی

این نوع از سرطان گلو یا حنجره، سلول‌ های مسطح دیواره‌ داخلی گلو را درگیر می‌کند و در برخی از کشورها مانند آمریکا شیوع بیشتری دارد.

آدنوکارسینوم

آدنوکارسینوم هم یکی‌ دیگر از انواع سرطان گلو یا حنجره است که به‌ ندرت رخ می‌دهد و غدد لنفاوی را درگیر می‌کند.

سرطان گلو ( حنجره )

درمان سرطان گلو یا حنجره

علائم سرطان گلو یا حنجره را شناختید؛ حالا نوبت راهکار های درمانی آن است. درمان این نوع سرطان هم مثل دیگر سرطان ها بستگی به اوضاع بدن شما و میزان پیشروی تومور های خوش خیم یا بد خیم آن دارد که البته تمام این ها را یک پزشک متخصص می‌تواند بهتر و دقیق تر تشخیص دهد؛ به طور کلی چند روش تشخیص و درمان برای این نوع سرطان وجود دارد:

  • پیشگیری و درمان با دارو
  • بیوپسی یا نمونه‌برداری
  • جراحی برای برداشتن تومور ها
  • پرتو درمانی

بهتر است بدانید که اگر جراحی یا بیوپسی برای تشخیص وضعیت‌ بیمار انجام شود، متخصصان بی‌هوشی در حین عمل و بعد از آن در کنارتان خواهند بود. همانطور که گفته شد، گزینه‌هایی که برای درمان در اختیار دارید، شامل جراحی، پرتو درمانی و شیمی‌درمانی هستند اما روش درمانی که پزشک انتخاب می‌کند، بستگی به سطح پیشروی و نوع سرطان دارد.

سرطان گلو ( حنجره )

تغییر در سبک زندگی، می‌تواند داروی ضد سرطان باشد؟

قطعا تغذیه و ورزش می‌توانند در مهار کردن انواع سرطان بسیار مؤثر باشند؛ تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که دقیقا چه اتفاقی می‌افتد که سرطان گلو یا حنجره می‌گیرید؟ حتی رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان که در ظاهر یک موضوع بسیار ساده است، می‌تواند در تشدید این نوع از سرطان های مربوط به دهان، گلو و حنجره مؤثر باشد؛ بیایید با هم این تغییرات را بررسی کنیم:

نظر شما درباره این نوع از سرطان چیست؟ آیا سبک زندگی، ورزش و تغذیه شما به گونه طراحی و برنامه‌ریزی شده است که از انواع سرطان ها و حتی بیماری های مختلف جلوگیری کند؟ اصلا شما چقدر به سلامتی خودتان اهمیت می‌دهید؟ بگذارید کلام و پیام آخرمان را این طور بگوییم که حتی اگر شما یک بیمار مبتلا به سرطان باشید؛ دنیا به آخر نرسیده است؛ پس برای سلامتی و زندگی خودتان بیشتر از قبل تلاش کنید.

۵ دیدگاه

  1. سبحان

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۳۰ ب٫ظ

    ممنون از راهنمایی ک کردین. اگر بیمار هیچ جوره راضی ب عمل برداشتن حنجره نشه ایا براش خطر داره یا اینکه زنده میمونه ؟

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۰۳ ب٫ظ

      تشکر از همراهی شما
      مطالب تخصصی تر رو لطفا از دکتر متخصص سوال بفرمایید.

      پاسخ

  2. مسعود

    ۶ آذر ۱۳۹۸ در ۵:۴۹ ب٫ظ

    بسیار آموزنده بود

    پاسخ

  3. آدینه

    ۲۶ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۲ ق٫ظ

    خدا کنه هیچکس درگیر بیماری نشه اطلاعات خوبی بود

    پاسخ

  4. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۵ ق٫ظ

    تلخ و ناراحت کننده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…