منتظر تکان بازار مسکن باشیم یا خیر؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بانک مسکن از ۱۵ مهرماه 98 محدودیت شرط سنی واحدهای مسکونی برای دریافت‌ وام از طریق اوراق را که تا پیش از آن ۲۰ سال بود به ۲۵ سال افزایش داد.
وام خرید مسکن

اخیرا بنابر مصوبه جدید وام خرید مسکن امکان استفاده از همه تسهیلات برای خرید خانه‌ هایی با عمر بنای حداکثر ۲۵ سال، مجاز و بلامانع اعلام شده است.

به گزارش مجله دلتا بانک مسکن در تازه‌ترین اقدام خود امکان استفاده از انواع تسهیلات خرید مسکن (به جز خانه‌‏اولی‌ها) را برای خانه‌های با عمر بنای حداکثر ۲۵ سال ساخت مجاز اعلام کرد. البته شرایط صندوق پس‌‏انداز مسکن یکم به روال گذشته است و حداکثر سن بنای مجاز برای آپارتمان‌ها و خانه‏‌هایی که با این نوع تسهیلات مورد معامله قرار می‏‌گیرند ۱۵ سال است.

تحقیقات میدانی از شعب بانک مسکن در سراسر کشور حاکی از افزایش تقاضای استفاده از این تسهیلات برای خرید واحدهای مسکونی با عمر بنای بالا است. هرچند برخی کارشناسان، افزایش وام خرید مسکن را دلیلی برای رونق معاملات خرید مسکن در میان گروه‌های مصرفی می‌دانند، اما از سوی دیگر عده‌ای معتقدند با توجه به جهش قیمت مسکن که منجر به افت شدید معاملات شده افزایش سقف تسهیلات نمی‌تواند به رونق بازار مسکن کمک کند؛ چرا که خریداران مصرفی از عهده پرداخت اقساط برنمی‌آیند.

شرط سنی آپارتمان‌ها برای دریافت اوراق تسهیلات مسکن در شرایطی منجر به محدودیت خریداران شده بود که طی پنج سال گذشته متقاضیان خرید در تهران به تدریج به سمت واحدهای قدیمی‌تر روآورده‌اند.

مهرماه سال ۹۳ آپارتمان‌های با عمر بنای شش سال به بالا ۴۴.۷ درصد از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده بودند. این رقم در مهر سال ۹۴ به ۴۴.۹ درصد رسید. مهرماه ۹۵ آپارتمان‌های مذکور ۴۸.۳ درصد از کل معاملات را از آن خود کرده اند.

این گزارش حاکی است در مهر ۹۶ واحدهای مسکونی بالای شش سال عمر ۵۳.۸ درصد خرید و فروش را به خود اختصاص دادند. در مهرماه ۹۷ نیز سهم آپارتمان‌های بالای شش سال ساخت از کل مبایعه‌نامه‌های شهر تهران ۵۵.۵ درصد شد. تیرماه ۹۸ خانه‌های بیش از شش‌سال ساخت ۶۰ درصد از کل معاملات پایتخت را به خود اختصاص دادند.

هم‌چنین مهرماه ۹۳ واحدهای بیش از ۲۰ سال ساخت ، ۶.۶ درصد از کل معاملات را در بر می‌گرفت. این رقم در شهریورماه ۹۸ به ۱۰.۹ درصد رسیده است. خرید و فروش خانه‌های ۱۶ تا ۲۰ سال ساخت نیز از ۶.۱ درصد در مهرماه ۹۳ به ۱۵.۹ درصد از کل معاملات در شهریورماه ۹۸ رسید.

۲ دیدگاه

  1. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۰ ق٫ظ

    سپاس

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۲۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…