درمان خشکی چشم با این روش ها …

۳
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
قبل از اینکه به چشم های خود دست بزنید این مطلب را بخوانید البته با چشم باز! درباره خشکی و عفونت چشم چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
درمان-خشکی-چشم

دست نگه دارید! چرا اینقدر چشم های خود را می‌مالید؟ احساس سوزش و خارش دارید؟ چشم های تان قرمز شده است؟ لطفا این علامت ها را جدی بگیرید! ممکن است شما خشکی چشم داشته باشید؛ اصلا ممکن است این عارضه چشمی در شما به دلیل آلودگی هوا اتفاق افتاده باشد؛ مجله دلتا راهکار های درمان خشکی چشم را به شما معرفی می‌کند؛ با ما همراه باشید.

خشکی-چشم

خشکی چشم چیست؟

یک عضو حساس بدن به نام چشم! چرا چشم های ما خشک می‌شوند؟ خشکی چشم (Dry eye syndrome) وضعیتی شایع است و زمانی رخ می‌دهد که اشک ها قادر به چرب کردن چشم ها نباشند.

سندرمی به نام خشکی چشم! از علائم شایع این سندرم سوزش و خارش است. ممکن است که شما خشکی چشم را در موقعیت های خاص تجربه کنید؛ مانند حضور در هواپیمای سرد و خنک، هنگام دوچرخه‌سواری یا حتی پشت میز کارمندی یا در اثر خیره شدن بیش از حد به صفحه مانیتور.

خشکی اشک، سطح چشم را از عفونت حفظ می‌کند؛ بگذارید راحت تر بگوییم که اگر چشم شما به اندازه کافی اشک نداشته باشد، خیلی زود به این بیماری دچار خواهید شد و از آن بدتر اگر به موقع این عارضه را درمان نکنید، التهاب چشم، سایش سطح قرنیه، زخم قرنیه و مشکلات بینایی پیدا خواهید کرد.

علت خشکی چشم

علائم خشکی چشم

همانطور که گفتیم این عارضه می‌تواند با التهاب و عفونت همراه باشد؛ درنتیجه ممکن است چشم شما همیشه خارش داشته باشد، قرمز شود و مشکلاتی از این قبیل … پس این علائم را جدی بگیرید:

  • احساس خارش
  • سوزش
  • یا خراشیده شدن چشم ها
  • تاری دید به خصوص هنگام رانندگی در شب
  • خستگی چشم

اگر شما نشانه های بالا و علائم طولانی مدتی مثل قرمزی، سوزش، خستگی یا درد چشم دارید، حتما آن ها را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

ویتامین A درمان خشکی چشم با این روش ها ...

علت خشکی چشم

همانطور که گفتیم یکی از دلایل اصلی خشکی چشم فقدان اشک است؛ دلایل بسیاری وجود دارند که میزان و مقدار اشک چشم را کم می‌کنند:

علائم خشکی چشم

توصیه های پزشکی برای درمان عفونت یا خشکی چشم

شاید با اولین نشانه های قرمزی، سوزش و خارش چشم شما به سراغ قطره اشک مصنوعی بروید تا بتوانید این بیماری را مدیریت کنید؛ اما بهتر است بدانید که این تنها راه حل نیست.

فعالیت بصری با استراحت چشم

اگر مشغول کتاب خواندن یا انجام کار های بصری مثل تایپ کردن و خیره شدن به مانیتور هستید، فاصله مناسب را حتما در نظر بگیرید. چشمان خود را برای چند دقیقه ببندید یا چندین بار به صورت مکرر آنها را باز و بسته کنید تا اشک چشم شما در مسیر درست هدایت شود.

راهکار های مفید دیگر 

  • صفحه کامپیوتر خود را پایین تر از سطح چشم قرار دهید.
  • از سیگار کشیدن و دود پرهیز کنید.
  • از اشک مصنوعی به طور مرتب استفاده کنید.
  • شستشوی مکرر چشم ها به خصوص با شامپو بچه
  • کمپرس آب گرم

درمان خشکی چشم

درمان خانگی خشکی چشم

قطعا اگر عفونت یا التهاب چشم شما زیاد باشد، تنها راه حل مراجعه به پزشک و مصرف دارو است؛ اما خشکی جزئی چشم با درد، سوزش کم و خفیف را می‌توانید در خانه هم کنترل کنید؛ دقت داشته باشید که گفتیم فقط کنترل! چون چشم شما یک عضو حساس و آسیب‌پذیر است؛ بنابراین، برای درمان قطعی حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

روغن های گیاهی مصرف کنید

روغن خالص و ارگانیک، یعنی روغن کرچک بدون هگزا را با استفاده از قطره چشمی، در هر پلک چشم و آن هم دو بار در روز برای حفظ رطوبت چشم و کاهش قرمزی آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید پنبه‌ای را در روغن نارگیل یا روغن زیتون خیس کنید و به مدت ۱۵ دقیقه به طور مستقیم روی پلک های چشم قرار دهید.

اسید چرب امگا ۳

این گروه شامل غذا های غنی از اسید های چرب امگا ۳ در رژیم غذایی هستند، منابع خوب این مواد مغذی عبارتند از: ماهی های چرب، روغن ماهی، روغن دانه کتان، دانه کنجد، بادام و گردو؛ پس این گروه از مواد غذایی را برای مراقبت بیشتر از چشم های خود فراموش نکنید.

چشمک بزنید ؛ هم تفریح و هم ورزش

چشمک زدن منظم شاید در ظاهر ورزش خنده‌آوری باشد اما می‌تواند جریان اشک چشم را بهبود دهد، آن ها را مرطوب کند؛ همچنین اشک را به اطراف چشم ها پخش کند.

ژل آلوئه ورا

یک برگ آلوئه ورا را بشویید و ژل آن را استخراج کنید؛ این ژل را روی یک تکه پنبه قرار دهید و آن را به آرامی خارج از پلک خود بکشید؛ حتما خنکی خاصی را در این نواحی احساس خواهید کرد.

گلاب

یک قطعه پارچه پنبه‌ای یا یک توپ پنبه‌ای را در عصاره گل رز (گلاب) خیس کرده و روی پلک های بسته خود قرار دهید؛ بگذارید این محلول حدود ۱۰ دقیقه بماند؛ ۲ یا ۳ بار در روز این عمل را تکرار کنید تا خودتان معجزه درمانی آن را حس کنید.

مراقب سلامتی خود باشید؛ این روز های آلوده و  به خصوص روز های سرد پاییز و زمستان، فرصت مناسبی برای حمله گاز ها، اسید ها، میکروب ها و عفونت ها به چشم های شما است؛ سعی کنید همیشه هم دست ها و هم چشم های خود را بشویید تا آسیب کمتری متوجه چشم های شما شود.

۳ دیدگاه

  1. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۱ ق٫ظ

    بسیار مفید

    پاسخ

  2. روزبهانی

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۴۴ ق٫ظ

    روش خوبی می باشد

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۴۲ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…