جاهای دیدنی کرمان ، کرمان رفتیم کجا بریم؟

۷
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یکی از شگفتی های کرمان باغ شازده یا همان باغ شاهزاده ماهان است. جایی که از دیرباز سوژه بسیاری از عکاسان و هنرمندان نقاش بوده است.
جاهای دیدنی کرمان

ایران یک کشور چهار فصل است و به هر گوشه آن سفر کنی یکی از این فصول زیبا را خواهی دید. اما بعضی شهر ها و استان ها هستند که خود به تنهایی هر چهار فصل را به نمایش گذاشته و دیدنی هایش را به رخ گردشگران می‌کشند. استان کرمان یکی از همین استان‌ هاست. جاهای دیدنی کرمان کم نظیر و مهمان نوازی مردمانش زبانزد خاص و عام است. جاذبه هایش منحصر به فرد است و همه چیز تمام. امروز را با مجله دلتا بگذرانید تا گردشگری محضی در این استان داشته باشیم. اگر بخواهید به کرمان سفر کنید بسیار در انتخاب مقصد به شما کمک خواهد کرد.

کرمان

کرمان فلات ایران

همانطور که گفته شد کرمان خود به تنهایی یک استان چهار فصل است. بهار و تابستان و پاییز و زمستان را در گوشه و کنارش جای داده و از این نظر یک نقطه گردشگری بسیار زیبا و دیدنی است. با شرایط اقلیمی خاص به این صورت که آب و هوای خشک در بخش‎ های شمال و شمال غربی، گرم و مرطوب در بخش جنوب و جنوب شرقی و آب و هوای سرد در قسمت‎ های کوهستانیِ مرکزی و جنوب غربی حاکم است.

همچنین میزان رطوبت و بارش ‎های پراکنده و متعدد، پوشش گیاهی متفاوت و مختلفی را در این استان به وجود آورده است. پر بیراه نیست که بگوییم کرمان خودش به تنهایی یک فلات ایران به حساب می‌آید. هر بخش از آن جاذبه های گردشگری خاص خودش را دارد و دیدنی های منحصر به فردی که سر زدن به آنها خالی از لطف نیست.

فرش کرمان

باغ شازده کرمان

یکی از جاهای دیدنی کرمان و شگفت انگیز ترین آن ها باغ شازده یا همان باغ شاهزاده ماهان، بهشتی در دل کویر است. جایی که از دیرباز سوژه بسیاری از عکاسان و هنرمندان نقاش بوده است. شاید ده ها تابلو از آن را هم دیده باشید. مراجعه گردشگران به آنجا زیاد است و امکانات رفاهی بسیار خوبی هم در این باغ فراهم شده. باغ شازده در شهر ماهانِ استان کرمان است. باغی بسیار سرسبز و خرم اما تعجب آور، چرا که این باغ دیدنی، درست در دل کویر واقع شده. یک شاهکار معماری که فضای این باغ را پر کرده و خودش یک قطب گردشگری در استان کرمان محسوب می‌شود.

باغ شازده کرمان

ارگ بم کرمان

معمولاً یکی از اولین چیزی که با شنیدن اسم کرمان به ذهنمان خطور می‌کند ارگ بم، شهر باستانی کرمان با آن سازه خشتی محصور در دیوار‎هایی به بلندی ۶ تا ۷ متر که یکی از اولین جاهای دیدنی کرمان است و در فهرست گردشگران حرفه ای ایران وجود دارد. بزرگترین سازه خشی جهان. ساختمان ‎های بلند با وسعتی حدود ۱۸۰۰۰۰ متر مربع دارد و در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است. اگر برای دیدن این مکان بروید خواهید دید این ارگ دو بخش رعیت نشین و بخش حکومتی است. بخش حکومتی شامل دژ نظامی و سرباز خانه و عمارت چهار فصل و در بخش رعیت نشین هم ورودی های اصلی و بازار و مدرسه قرار داشته است.

ارگ بم جاهای دیدنی کرمان

روستای میمند کرمان

در ۳۸ کیلومتری شمال شرق شهر بابک سکونتگاه کوچکی در دل کوه وجود دارد که در قالب چهره‎ای متفاوت شکل گرفته است.

پلکانی عریض با انسان هایی که داخل آن سکنی گزیده اند. زیبا و صمیمی است. بیش از ۳۰۰۰ هزار سال از زندگی درون این غار ها می‌گذرد، اما رایحه زندگی  از آن به مشام می‎رسد. از معدود روستا های صخره‎ای دست ساز است با موجودات زنده که بیشتر گردشگران کرمان را فقط به مقصد روستای میمند انتخاب می‌کنند. اینجا اقامتگاه های بی نظیری هم دارد که می‌توان لحظاتی پر خاطره را در یکی از همین خانه ها گذراند.

روستای میمند کرمان

مجموعه گنجعلی کرمان

گنجعلی خان را معمولاً به نام یک حمام در کرمان می‎شناسند. اما باید بگوییم اینجا مجموعه ای از آثار دیدنی است یکی از قدیمی ترین جا های دیدنی کرمان که آن را امروز مجموعه گنجعلی خان می‌نامند. در مرکز قدیمی شهر قرار دارد و غیر از حمام شامل بناهایی چون مسجد، کاروانسرا، آب‌ انبار و… است. موزه مردم شناسی آن از اصلی ترینِ این بنا هاست و در نزدیکی بازار بزرگ کرمان قرار گرفته است.

باغ سنگی درویش خان کرمان

این باغ یک باغ معمولی نیست. یکی از راز آلود ترین باغ هایی است که ممکن است دیده باشید. جایی که روی درختانش میوه هایی از سنگ است. در شهر سیرجان کرمان. باغی حیرت انگیز که درویش خان اسفندیار پور آن را بنا کرده است. بدون هیچ نشانه ای از ذره ای حیات. در یک فضای شش ضلعی نامنظم ساخته شده است و بی پاسخ و مسحور به نظر می‌آید. یکی از مقاصد گردشگری سیاه است که با وسعت ۱۰۰۰ متر و ۱۸۰ درخت همه روز های سال گردشگران را به سوی خود می‌کشاند.

باغ سنگی درویش خان کرمان

ارگ راین کرمان

اینجا  دومین بنای خشتی بزرگ جهان بعد از ارگ بم است. در شهر کویری راین قرار گرفته و تا همین ۱۵۰ سال پیش هم محل سکونت انسان ها بوده است. اگر به اینجا سفر کنید، سفر تاریخی تان به سازه ای از دوره ساسانی خواهد بود. و جالب است بدانید هیچ فرمانروایی در طول تاریخ نتوانسته آنجا را فتح کند. شباهت زیادی با ارگ بم دارد اما مساحت آن به حدود یک چهارم ارگ بم می رسد.

باغ فتح آباد کرمان

می گویند اینجا الگوی ساخت بنای شازده یا همان باغ شاهزاده ماهان بوده است. در منطقه اختیار آباد کرمان و ۲۵ کیلومتری مرکز این شهر بنا شده. باغ فتح آباد کرمان را با نورپردازی های ویژه به یک نگین درخشان جاهای دیدنی کرمان در شب تبدیل کرده اند. تا یکی از بهترین انتخاب ها برای پیاده گردی های گردشگران و مسافران باشد. یادگاری از دوره قاجار و به نام صاحب قبلی خود باغ بیگلر بیگی هم معروف است. نکته ای که باید یادآور شویم اینکه حتماً هم شب و هم روز این باغ دیدنی را تجربه کنید.

باغ فتح آباد کرمان

 سوغات و صنایع دستی کرمان مختصر

قالی کرمان

یکی از معروفترین مراکز قالیبافی جهان کرمان است. جایگاه ویژه ای در قالیبافی دارد و افتخار آن بافت فرش های سفارشی ۱۰۰ متری است. فرش ها به صورت دو پوده است اما در منطقه ی راور نوعی فرش بسیار مرغوب سه پوده را هم می‎بافند. یکی از اواع بسیار مهم قالی در استان کرمان هم قالیچه  افشاری است. در سیرجان بافته می‎شود. طرح ها و رنگ های گوناگون که از ایل به آن وارد شده که  در بافت این نوع قالیچه کاملا مشهود است.

قالی کرمان

مس کرمان

به بازار قدیم کرمان سر بزنید. حتماً. در آنجا زیبایی هنر مس گری را خواهید دید. مس مرغوب کرمان که ساخته دست استاد کاران کرمانی است. آن را یکی از سوغات منحصر به فرد استان کرمان می‌دانند و در رده یکی از ارزنده ترین سوغاتی های ایران هم قرار می‎گیرد.

۷ دیدگاه

  1. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۲ ب٫ظ

    بسیار دیدنی

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۱۱ ب٫ظ

      سپاس از شما 🙂

      پاسخ

  2. بردیا

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

  3. نامجو

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۹ ق٫ظ

    دیدنی است

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۱ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۳۰ ب٫ظ

      بلی بسیار هم زیباست 🙂

      پاسخ

  4. یوسفی

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۵۸ ق٫ظ

    زیبا

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ در ۷:۱۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…