چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معافند؟

۹
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عوارض خروج از کشور در سال ۹۷ طبق نظر دولت، سه برابر شد و به مبلغ ۲۲۰ هزار تومان برای نخستین سفر خارجی در سال افزایش یافت. این مبلغ برای سفرهای دوم و سوم به میزان ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش می‎یابد و به رقم ۳۳۰ و ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد. پس از آن تا پایان سال هر سفر دیگری انجام شود مسافر باید همچنان مبلغ ۴۴۰ هزار تومان را پرداخت کند.
عوارض خروج از کشور

دولت طبق قانون از هر مسافری که با گذرنامه جمهوری اسلامی ایران از کشور خارج می‌شود، عوارض خروج دریافت می‌کند اما برخی شهروندان از این قانون معاف شده‌اند. قانون عوارض خروج در سال ۱۳۶۴ در مجلس شورای اسلامی مصوب شد. آن زمان جمعیتی که از پرداخت این عوارض معاف بودند، دامنه گسترده‌تری داشت اما به تدریج گروه‌هایی از این دایره خارج شدند و طیف معاف‌ شده‌ها نیز کوچک‌تر شد. در مجله دلتا به بررسی این موضوع پرداخته شده است که چه افرادی بر طبق قانون از پرداخت مالیات عوارض خروج معاف شده‌اند، پس در ادامه با ما همراه باشید.

عوارض خروج

افرادی که از پرداخت عوارض معاف شده اند

طبق قانون کسانی که از پرداخت مالیات عوارض خروج معاف شده‌اند، شامل افراد و گروه‌هایی می‌شوند که در ادامه اشاره شده است.

۱. خدمه وسایل نقلیه عمومی سفرهای زمینی، دریایی و خطوط پروازی که در حین مأموریت یا انجام وظایف شغلی باید از مرز گذر کنند.

۲. دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور که مجوز تحصیل مرتبط داشته باشند. (با توجه به این‌ که بیشتر این دانشجویان در بین تحصیل بارها به کشور باز می‌گردند قوانین موجود متذکر شده است که فاصله خروج دوم باید بیش از ۳ ماه باشد در غیر این صورت مشمول معافیت نخواهند بود.)

۳. بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی برای درمان به خارج از کشور اعزام می‌شوند.

۴. جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند.

۵. ایرانی‌های مقیم خارج از کشور که دارای گذرنامه شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی هستند.

۶. دارندگان گذرنامه سیاسی و خدمت

۷. نمایندگان مجلس از سال ۱۳۹۷ زائران اربعین حسینی را که به صورت «زمینی» در تاریخ مشخص شده‌ به خروج از کشور اقدام می‎کنند نیز از پرداخت عوارض معاف کره‌اند.

مالیات و عوارض خروج از کشورعوارضخروج از کشور در سفر زیارتی چگونه است؟

شایان ذکر است که مرزنشینان و ایرانیان مقیم سواحل و جزایر خلیج فارس طبق قانون مصوب سال ۱۳۶۴ مجلس می‌توانستند بدون پرداخت عوارض خروج با پروانه گذر به خارج از کشور رفت و آمد کنند اما در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ این قانون اصلاح شد.

بر اساس مصوبه مجلس، عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات و مرزنشینان برای یک بار در طول سال بر اساس قانون بودجه سال ۹۶ دریافت می‌شود. در متن این قانون در تعریف مرزنشینی آمده است: «افراد مرزنشین به کسانی اتلاق می‌شود که ساکن در روستاها و شهرهای مرزی هستند، بررسی و تأیید این موضوع با فرمانداران شهرستان‌ های مرزی است.»

هزینه عوارض خروج از کشور برای سفر زیارتی زمینی در سال ۹۶، ۱۲,۵۰۰ تومان و برای سفر زیارتی هوایی ۳۷,۵۰۰ تومان بود. همچنین عوارض خروج از کشور در سال ۹۶ برای سفرهای هوایی ۷۵ هزار تومان و برای سفرهای زمینی و دریایی ۲۵ هزار تومان بود.

این عوارض در سال ۹۷ طبق نظر دولت، سه برابر شد و به مبلغ ۲۲۰ هزار تومان برای نخستین سفر خارجی در سال افزایش یافت. این مبلغ برای سفرهای دوم و سوم به میزان ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد و به رقم ۳۳۰ و ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد. پس از آن تا پایان سال هر سفر دیگری انجام شود مسافر باید همچنان مبلغ ۴۴۰ هزار تومان را پرداخت کند.

این افرایش پلکانی در لایحه عوارض خروج از کشور سال ۹۸ فقط شامل سفرهای هوایی خارج از کشور و سفر هوایی به حج و عتبات می‌شود و شامل سفرهای «زمینی زیارتی» نشده است. هم اکنون کودکان خردسال نیز از پرداخت عوارض معاف نبوده و و آنها نیز مشمول پرداخت عوارض می‎شوند. این در حالی است که در مصوبه سال ۱۳۶۴ اطفال تا سن هفت‌ سالگی تمام از پرداخت عوارض معاف شده بودند.

۹ دیدگاه

  1. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۷ ب٫ظ

    سپاس

    پاسخ

  2. شمس

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ در ۲:۳۶ ب٫ظ

    اطلاعات خوبی گرفتیم

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۱۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۱۶ ب٫ظ

  5. جعفری

    ۲۰ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۸ ب٫ظ

    سپاس از مطالب مفید سایت

    پاسخ

  6. ایلیا

    ۲۰ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

    بهتر بود میزدین چه کسانی عوارض خروج پرداخت میکنن؟ جوابشم مردم عادی

    پاسخ

  7. بزرگی

    ۲۰ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۱ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  8. مودت

    ۲۰ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۳ ق٫ظ

    یعنی چی

    پاسخ

  9. روزبهانی

    ۲۰ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۵۲ ق٫ظ

    مطلب عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …