پشت صحنه تورم ملکی زمستان

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بازار معاملات مسکن تهران در میانه زمستان، تحت تاثیر دو عامل بیرونی، رکورد بیشترین رشد ماهانه قیمت را به ثبت رساند.

به گزارش مجله دلتا به نقل از «دنیای اقتصاد»،داده‌های سامانه رهگیری معاملات املاک استخراج شده، نشان می دهد:  میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در معاملات بهمن ماه، نسبت به  دی ماه ۵ درصد افزایش پیدا کرد به‌طوری که در فاصله این دو ماه، متوسط ارزش فروش آپارتمان در پایتخت، با رشد ۲۵۰ هزار تومانی در هر مترمربع، به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

 

 رشد ۵ درصدی قیمت مسکن در بهمن امسال نسبت به ماه قبل، به لحاظ میزان افزایش، از اردیبهشت ۹۳ تا کنون بی‌سابقه بوده است. همچنین تورم ماهانه مسکن در مقایسه با تورم عمومی، قابل توجه است. ماه گذشته، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوار کمتر از یک درصد نسبت به دی ماه افزایش یافت در حالی که شیب رشد قیمت مسکن در این فاصله زمانی، ۵ برابر شیب تغییرات ماهانه «شاخص» (تورم عمومی) بوده است. این میزان رشد، باعث شد تغییرات نقطه‌ای قیمت مسکن (نسبت به ماه مشابه در سال ۹۵) نیز رکورد بالاترین نرخ از پاییز ۹۲ را رقم بزند.

همچنین اکنون، کاهش حجم خرید واحد مسکونی در بهمن نسبت به دی اظهارات واسطه‌های بازار ملک و مشاهدات میدانی مبنی بر کاهش دامنه موج خرید را تایید می‌کند. ماه گذشته، بر اساس آمار دفتر اقتصاد مسکن، ۱۷ هزار و ۱۱۹ واحد مسکونی در تهران خرید و فروش شد که حدود ۶۰۰ هزار واحد کمتر از معاملات دی ۹۶ است.

به لحاظ تعداد، این حجم معاملات در بازار بهمن همچنان وضعیت رونق را نشان می‌دهد اما به دلایلی از جمله «احتیاط بالای تقاضای مصرفی» و «تضعیف قدرت خرید ناشی از افزایش قیمت مسکن» شتاب رشد معاملات کاهش یافته است.

حرکت خلاف جهت «نرخ رشد معاملات آپارتمان» و «نرخ رشد قیمت مسکن» نشان می دهد تورم ملکی بهمن ماه،‌ بیش از آن چه تحت تاثیر تحولات درونی بازار ملک، رقم خورده باشد، از بیرون این بازار شارژ شده است. از سوی دیگر، «تورم انتظاری» و «التهاب ارزی» دو بازیگردان پرش قیمت مسکن در میانه زمستان محسوب می‌شوند که اثر ترکیبی آنها به شکل تقویت حضور تقاضای سرمایه‌ای در بازار خرید ملک، در نهایت باعث رشد ۵/ ۲۰ درصدی قیمت شد.

۲ دیدگاه

  1. دبیری

    ۸ اسفند ۱۳۹۶ در ۱۲:۰۲ ب٫ظ

    ۵ در صد افزایش هم شد رکورد؟ آقا ما هنوز در رکودیم!

    پاسخ

  2. بردبار

    ۸ اسفند ۱۳۹۶ در ۸:۲۰ ق٫ظ

    برای رونق باید منتظر اردیبهشت و خرداد ۹۷ ماند اینها همه گمانه زنی است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…