هنرهای دستی در دکوراسیون منزل ؛ یک انتخاب عالی

۶
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
هنرهای دستی در فرهنگ های مختلف تنوع زیادی دارد و در دکوراسیون داخلی خانه های ایرانی دارای جایگاهی ویژه است.
هنرهای دستی

هنرهای دستی

در این بخش از مجله دلتا سراغ چهار مورد از هنرهای دستی می‌رویم. هنرهای دستی به عنوان نمادی از فرهنگ و رسوم اقوام است. استفاده از آن در دکوراسیون داخلی، میان تمام فرهنگ ها کاری جذاب محسوب می‌شود. هنرهای دستی در واقع نوعی کاردستی است که با هنر گره خورده. تفاوت هنرهای دستی با کاردستی در کاربرد آن است و بر خلاف کاردستی که فعالیتی سرگرم کننده و به عنوان عنصری تزیینی به کار برده می‌شوند، هنرهای دستی به طور روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این لوازم با دست ساخته می‌ شوند و به عنوان وسایل تزیینی در داخل خانه به کار می‌روند. افراد ماهر با روش های سنتی با به کاربردن ذوق و سلیقه، هنرهای دستی را تولید می‌کنند. از جمله صنایع دستی معروف ایران که در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است می‌توان به مینا کاری، گلیم، سفال، خاتم کاری، منبت کاری، پته دوزی، قلم زنی، ملیله دوزی و گبه اشاره کرد. در این جا از هنرهای دستی میناکاری، گلیم، سفال و خاتم کاری سخن گفته و نحوه استفاده از آن ها را در دکوراسیون داخلی با هم مرور می‌کنیم.

میناکاری

میناکاری

هر یک از شهرهای ایران سوغات خاصی مختص به منطقه خود دارند. میناکاری که با نام های میناگری و میناسازی نیز شناخته می‌شود. از پنج هزار سال پیش تا کنون توسط هنرمندان ایرانی برای زیبایی بخشیدن به ظروف، لوازم دکوری و زیورآلات استفاده می‌شده است.

در دوره معاصر، اصفهان به عنوان مهد میناگری شناخته می‌شود. ظروف میناکاری شده از اصفهان به تمام نقاط ایران و جهان ارسال می‌شوند. وجود بشقاب، پیاله، گلدان و قاب های میناکاری با نقوش ظریف و زیبا طرحی خیره کننده را به فضای خانه اضافه می‌کند. در هنر میناکاری رنگ های آبی، سبز و قرمز حرف اول را می‌زنند. بنابراین ترکیب رنگ های زیادی در دست دارید که می‌توانید با انتخاب آن ها، سایر بخش های خانه را دکور کنید.

گلیم

گلیم

گلیم زیراندازی است که از پنبه، ابریشم، موی چهارپایان یا پشم بافته می‌شود. طرحِ گلیم در نقاط مختلف ایران منحصر به فرد است. در اکثر موارد، گلیم به عنوان فرش استفاده می‌شود اما با تغییر در نوع بافت به عنوان کیف و نمکدان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای افزودن خط و به کار بردن ویژگی های بصری، طرح های مختلف و متنوع گلیم، کمک زیادی به شما می‌کنند. رنگ های اصلی و فرعی به خوبی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. بنابراین اگر می‌خواهید به خانه روح ببخشید، گلیم را به عنوان کفش‌پوش یا پوشش روی مبل به کار بگیرید.

سفال

سفال

خاک یکی از چهار عنصر اصلی هستی است. ایرانیان با بهری گیری از عنصر خاک و آب، ظروف گلی را به سفال تبدیل می‌کنند. سفال در واقع همان سرامیک بدون لعاب است. کوزه و پیاله های سفالی از مشهورترین محصولات سفالی هستند. خاک رس که مقدار زیادی آهن دارد مناسب استفاده در هنر سفالگری است. از کهن ترین لوازمی که بشر در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌داد، ظروف سفالی است. باستان شناسان با مطالعه روی ظروف سفالی باقی مانده از گذشته به تفسیر شرایط زندگی، موقعیت جغرافیایی و اقتصادی تمدن های باستان می‌پردازند. سفالگری نیز هم زمان با سبک زندگی دچار تغییر شد.

شهرهای زیادی از جمله میبد، شهرضا، کلپورگان، جویبار، مند، لالجین و سیاهکل به عنوان تولدکنندگان ظروف سفالی شناخته می‌‍شوند. در دکوراسیون داخلی خانه های ایرانی، تابلوهای سفالی با طرح های برجسته، محبوبیت زیادی دارد. به دلیل مقاوت و چسبندگی بالای گل، فرم پذیری خوب و در دسترس بودن مصالح اولیه، علاقه به استفاده از اجسام سفالی در حال افزایش است. تابلو سفالی، مجسمه های کوچک، گلدان و ظروف پذیرایی از پر کاردبردترین لوازم سفالی است.

هنرهای دستی

خاتم کاری

یکی از معروف ترین هنرهای دستی روی چوب خاتم کاری است. اشکال هندسی، نقوش چند ضلعی و منظم با دقت و ظرافت روی سطح لوازم استخوانی کنده کاری می‌شود. در نمای لوازم خاتم کاری از مثلث های ریز استفاده شده که از جنس فلز، استخوان یا چوب هستند. سطوح این لوازم براق و در تمام قسمت ها دارای طرح و نقش قرینه است. باکس، ظرف و قاب خاتم کاری را می‌توانید در خانه استفاده کنید و چیدمانی به سبک سنتی به وجود آورید. تهران، شیراز و اصفهان از محوری ترین مراکز خاتم کاری به شمار می‌آیند. رنگ غالب در تکنیک خاتم، قهوه ای و کرم است. برای تکمیل پالت رنگی در دکوراسیون داخلی خانه از رنگ های نخودی، نباتی، شیری، زرشکی و طلایی استفاده کنید. به دلیل پر نقش و نگار بودن لوازم دکوری خاتم کاری شده، از زمینه های تک رنگ بهره ببرید.

امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید باشد. با بخش دکوراسیون مجله دلتا همراه شوید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

۶ دیدگاه

  1. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۴ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۳۶ ب٫ظ

      از رضایت شما خوشحالیم

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۰۶ ب٫ظ

  3. بردیا

    ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۲۹ ب٫ظ

  4. روزبهاني

    ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۴۷ ب٫ظ

    صنایع دستی هنر ایرانی

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۱۹ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۰۰ ق٫ظ

      🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…