تره ؛ شاه سبزی سلامتی

۳
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یک سبزی کمر باریک که می‌شود با آن کوکوی خوش عطر خانگی درست کرد؛ هم ایرانی دارد و هم فرنگی؛ اسم این سبزی .... است؛ هنوز حدس نزده‌اید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
تره-فرنگی

تره؛ فرنگی، ایرانی یا کوهی آن فرقی نمی‌کند؛ هر چه باشد از این سبزی خوردن نمی‌توان گذشت! از خواص و مضرات تره چه می‌دانید؟ ریحان، جعفری، تربچه و پونه را رها کنید، بیایید یک راست در میان سبزیجات پر فیبر به سراغ تره برویم و از خواص این سبزی خوشبو و خوشمزه باخبر شویم؛ با مجله دلتا همراه باشید.

خواص تره فرنگی

تره ؛ شاه سبزی کمر باریک

تره از سبزیجات بسیار مفید و پرخاصیت است که ارزش تغذیه‌ای بالا و ویتامین های زیادی دارد؛ از این سبزی پر خاصیت در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می‌شود. بهتر است اینطور بگوییم که بعد از سیر و پیاز نوبت تره رسیده است؛ چون این سبزی هم خانواده پیاز است و خواص آن شباهت زیادی به این دو ماده غذایی دارد؛ شما می‌توانید از این سبزی در انواع غذا ها مثل کوکو و سوپ های رژیمی مثل سوپ تره فرنگی و … استفاده کنید.

ویتامین های تره

تره و به خصوص نوع فرنگی آن حاوی مقدار زیادی فولات و ویتامین C است؛ تره یک منبع عالی ویتامین‌ های K و B6 است. البته تره فرنگی خام دو برابر تره فرنگی پخته به شما ویتامین می‌رساند.

تره کوهی

انواع تره

تره هم مثل سایر سبزی خوردن ها انواع مختلفی دارد؛ شما تره ایرانی یا فرنگی دوست دارید؟ البته یکی از فرنگی های پر خاصیت تره فرنگی است که در کنار کنگر، نخود فرنگی یا گوجه فرنگی می‌تواند به یک سالاد مخصوص رژیمی تبدیل شود؛ اگر طعم این نوع تره ها را دوست ندارید، نظرتان درباره خوردن تره کوهی چیست؟ بیایید با این سبزی ها بیشتر آشنا شویم.

تره ایرانی

تره ایرانی (Allium sp) به عنوان یک گیاه تک لپه از تیره سوسن (Liliaceae) و جنس آلیوم با مزه خاص و ویژگی های مرفولوژی خاص‌تر جزء سبزی های پیازی محسوب می‌شود.

تره فرنگی

تره فرنگی ( Leek) گیاهی دو ساله است که برای استفاده از ساقه های سفید شده و برگ هایش آن را می‌کارند. برگ تره فرنگی پهن است، در بعضی گونه های تره فرنگی ساقه استوانه‌ای شکل و در بعضی دیگر در انتهای ساقه برآمدگی شبیه پیاز دیده می‌شود؛ در ادامه به خواص بی‌نظیر این سبزی اشاره خواهیم کرد.

تره کوهی

کولین موجود در این گیاه به عنوان ماده پیام آور شیمیایی در مغز عمل می‌کند؛ تره کوهی با نام علمی (Allium ampeloprasum Var Iranicum)، گیاهی علفی است که مزه‌اش شبیه پیازچه خام است؛ گنجاندن مقدار کافی کولین در رژیم غذایی قدرت یادگیری را در کودکان و بزرگسالان افزایش می‌دهد. این گیاه منبع غنی از پلی فنولز و دوستدار قلب شما است؛ البته شاید طعم تند شبیه سیر و پیاز آن را دوست نداشته باشید.

تره ایرانی

خواص تره کوهی

این گیاه ۳۰ درصد از ویتامین  A بدن را تأمین می‌کند که این ویتامین برای حفظ سلامت پوست، استخوان و بافت های نرم بدن لازم است؛ پس در کنار رژیم شیر می‌توانید با این ماده غذایی از شر پوکی استخوان خلاص شوید.

  • همچنین این سبزی سرشار از آهن است و ۲۰ درصد نیاز روزانه به ویتامین C بدن را هم تأمین می‌کند؛ با مصرف این سبزی در برنامه و رژیم غذایی احتمال بروز بیماری قلبی- عروقی و سرطان روده بزرگ کم می‌شود.
  • این ماده از جداره رگ های خونی در برابر آسیب‌ دیدگی محافظت می‌کند و در پاکسازی و سلامت کبد و دفع کلسترول هم مفید و مؤثر است.
  • سلنیم نوعی آنتی اکسیدان طبیعی است که در این گیاه وجود دارد و برای مرمت سلول های آسیب‌دیده مفید است.
  • این سبزی به عملکرد درست غده تیروئید هم کمک می‌کند.

انواع تره

خواص تره فرنگی

تره و به ویژه تره فرنگی منبع بسیار خوبی از منگنز، ویتامین C، آهن، اسید فولیک و ویتامین B6 است. این سبزی ها درمان‌کننده طبیعی بسیاری از بیماری ها هستند؛ اگر دوستدار قلب، معده و روده خودتان و در مقابل دشمن سرطان هستید، سبزی خوردن بخورید؛ جعفری، ریحان و تره فرقی نمی‌کند؛ هر چیزی که فیبر داشته باشد و سلامت بدن شما را تضمین کند.

زیبایی پوست و مو

تره یا تره فرنگی یک دیورتیک طبیعی است و با خارج کردن مواد مضر و سمی از بدن، پوست‌تان را سم‌زدایی می‌کند. این گیاه خوراکی بدن و کبد شما را هم پاکسازی می‌کند و باعث می‌شود که پوستی درخشان و بدون لک داشته باشید؛ خوردن آب تره به همراه سماق زگیل های پوستی را برطرف می‌کند.

تره‌ منبع غنی از آهن است که به رشد فولیکول‌ های مو کمک می‌کند. این سبزی ویتامین C  فراوان دارد که باعث جذب آهن توسط بدن می‌شود؛ کمبود آهن می‌تواند باعث کم‌خونی شود، اختلالی که یکی از پیامد های خطرناک آن ریزش مو است.

دوستدار قلب و عروق

سطوح بالای هموسیستئین موجود در خون می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی مانند بیماری عروق کرونر و آترواسکلروز (تصلب شرایین) را افزایش دهد.

تره فرنگی حاوی یک فرم زیست فعال از فولات به نام لوومفولیک اسید است که به کاهش غلظت هموسیستئین در خون کمک می‌کند. کائمفرول موجود در تره باعث بهبود سلامت قلب می‌شود.

بهبود هضم غذا

یک سبزی اشتها برانگیز که دوستدار دستگاه گوارش شما است. تره فرنگی به هضم غذا کمک و معده، کلیه‌ها و روده را تحریک و تقویت می‌کند. به طور کلی، سبزیجات فیبر دار مانند تره فرنگی می‌توانند در آرام خوردن غذا و هضم آن به شما کمک کنند.

لاغری

رژیم لاغری با سبزیجات و میوه ها یک امر تثبیت‌شده است. تره فرنگی به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند؛ زیرا کالری کمی دارد و بدون چربی است؛ این سبزی مهارکننده‌ طبیعی اشتها است، فیبر فراوان موجود در آن‌ گرسنگی شما را رفع می‌کند و به شما احساس سیری می‌دهد.

سبزی مفید برای بارداری

سبزی تره غنی از ویتامین B9 است که به عنوان فولات (اسید فولیک) نیز شناخته می‌شود. فولات بخش مهمی از رژیم غذایی زنان باردار و شیرده را تشکیل می‌دهد. این ویتامین برای تولید DNA هم ‌ضرورت دارد. همچنین فولات باعث تشکیل مناسب لوله‌ های عصبی، قلب، ستون فقرات و مغز نوزاد می‌شود.

تقویت سیستم عصبی

منیزیم، فسفر و فولات مواد مغذی مهمی برای فعالیت درست سیستم عصبی هستند، از آن‌ جا که تره و به خصوص نوع فرنگی آن غنی از این ویتامین‌ ها و مواد معدنی است، به افزایش تمرکز، حافظه و توانایی مغز برای پردازش اطلاعات کمک می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید آرام‌تر باشید، تره بخورید.

انوع تره

خواص دیگر تره

  • تره خاصیت مدر دارد؛ از این رو مصرف آن برای درمان بیماری های دستگاه مجاری ادرار مانند حبس البول، آب آوردن بافت ها، دفع سنگ کلیه و تسکین درد قولنج مفید است.
  • از مهمترین خواص تره خاصیت ضد عفونی‌ کنندگی آن است که از بدن در برابر آلودگی و هر گونه عفونت مثل سرماخوردگی محافظت می‌کند.
  • مصرف تره و تره فرنگی به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان، خاصیت ضد سرطانی دارد و به درمان سرطان پروستات آقایان و سرطان تخمدان خانم ها کمک می‌کند.
  • این سبزی برای درمان روماتیسم و بیماری های مفصلی بسیار مفید است.
  • خوردن تره به افراد دیابتی توصیه می‌شود؛ زیرا می‌تواند قند خون را در حد متعادل نگه دارد.

انواع تره

مضرات تره

  • مقدار اگزالات موجود در تره و تره فرنگی نسبتا بالا است و مبتلایان به سنگ کلیه به ویژه سنگ کلسیمی بهتر است از زیاده‌ روی در مصرف آن خودداری کنند.
  • خوردن زیاد این سبزی بینایی را کاهش می‎دهد و لثه و دندان ها را خراب می‎کند.
  • زیاد خوردن تره در وعده شام باعث بی‌خوابی و کم‌خوابی می‌شود.

۳ دیدگاه

  1. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۷ ب٫ظ

    سپاس

    پاسخ

  2. ملکی

    ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۴ ب٫ظ

    خیلی خوب بود ممنون

    پاسخ

  3. فرهاد کرمی

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…