فک پلاک خودرو چه شرایطی دارد؟

۵
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نقل و انتقال خودرو از رایج‌ترین و مهم‌ترین معاملات افراد جامعه محسوب می‌گردد. لذا لازم است که شهروندان از زوایای حقوقی و اجرایی این‌گونه معاملات مطلع باشند تا از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کنند. یکی از این مراحل فک پلاک نام دارد.
فک پلاک خودرو

در زمان خرید یک خودروی صفر، نصب پلاک آن را پلیس انجام می‌دهد. پس از نصب، پلاک به نام صاحب جدید آن ثبت می‌شود. بعد از آن، در صورت بروز اتفاقی برای خودرو، ثبت آن به نام کسی که پلاک خودرو به نام او است انجام می‌شود. فک پلاک خودرو به معنی جدا کردن پلاک خودرویی که فروخته شده و نصب پلاک جدید بر روی آن است. یکی از مهم ‌ترین اقدامات در زمان فروش خودرو، فک پلاک آن است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

 طبق قوانین، برای خرید و فروش خودرو و تنظیم سند آن، مراحل زیر باید طی شوند

  • در قدم اول مثل هر معامله دیگری، باید میان فروشنده و خریدار، قرارداد یا مبایعه نامه‌ای بسته شود. بر اساس آن قرارداد، طرفین آن باید مشخصات کامل خودرو و زمان دقیق تنظیم سند را ثبت کنند.
    قراردادی که بین طرفین وضع می‌شود، باید جامع و کامل باشد و همه منافع فروشنده و خریدار را در بر داشته باشد. همچنین تمامی مشخصات خودرو از جمله مدل، رنگ، وسایل آن، تک سوخت یا دوگانه سوز بودن و هر نوع مشخصات دیگری باید در قرارداد قید شود.
  • پس از تنظیم قرارداد بین طرفین، باید جهت تعویض پلاک خودرو اقدام شود. در این مرحله هر دو طرف باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک لازم، اقدامات برای نصب پلاک جدید انجام شود.

از مدارک لازم در این مرحله می‌ توان به مدارک شناسایی فروشنده و خریدار، برگ سبز خودرو، بنچاق به نام فروشنده و برگ کمپانی، مدارک مربوط به احراز آدرس و محل سکونت خریدار و مدارک مربوط به معاینه فنی اشاره کرد.

شرایط فک پلاک خودرو

برای فک پلاک به کجا باید مراجعه کنید؟

برای فک پلاک خودرو، فروشنده و خریدار باید به مراکز نقل و انتقال خودرو که وابسته به ناجا هستند مراجعه کنند.

در صورتی که به هر دلیلی نتوانند به آنجا مراجعه کنند، می‌توانند برای انجام تعویض پلاک خودرو، هر دو طرف معامله با مراجعه به دفترخانه، مراحل تنظیم وکالت و اقدامات لازم را انجام دهند. این اقدامات عبارتند از:

  • وکالت فروش خودرو: با امضای فروشنده در این وکالت دیگر نیاز به حضور در مراکز تعویض پلاک ندارد و تمام مراحل بر عهده خریدار است. یا فروشنده می‌تواند وکیل خود را به جای خود به این مراکز بفرستد تا به جای او مراحل لازم را طی کند.
  • وکالت کاری: با تنظیم آن میان فروشنده و خریدار، خریدار به عنوان وکیل می‌تواند به تنهایی به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و اقدامات لازم را برای فک پلاک انجام دهد.
    در صورتی که خریدار از این کار سر باز زد، فروشنده باید با مراجعه به دادگاه حقوقی محل اقامت طرف مقابل یا محل تنظیم قرارداد، دادخواست تقاضای الزام به فک پلاک را علیه او تنظیم کند.

نکته قابل توجه در این مورد این است که تقاضای فک پلاک تنها از جانب کسی که پلاک خودرو به صورت قانونی به نام او است، امکان پذیر است.

اگر مراجع قضایی حکم توقیف خودرو را صادر کنند، این حکم در سیستم راهور ثبت شده و در صورت مشاهده، خودرو توقیف می‌شود و برای تعویض پلاک به مراکز مربوطه معرفی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، “نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم” را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۰۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ در ۱:۱۷ ق٫ظ

  3. توکلی

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۴ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  4. شایسته

    ۱۵ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۳۶ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  5. روزبهاني

    ۱۵ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۲۲ ب٫ظ

    مطلب عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …