پسته فقط خون ساز است؟!

۳
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پسته فقط خون ساز نیست! آیا می‌دانستید این کوچولوی سبز همیشه خندان به دلیل پتاسیم زیادش با یک لیوان آب پرتقال برابری می‌کند! انتخاب شما کدام است؟ با مجله دلتا همراه باشید.
پسته

پسته؟! لطفا پوزخند نزنید! می‌دانیم که این مغز خوراکی یک آجیل لاکچری و گران قیمت است؛ اما چه کنیم که نمی‌توان از خواص بی‌نظیر آن به راحتی گذشت. پسته خندان، این پای ثابت آجیل ایرانی با میزان پتاسیم فراوان و جثه کوچکش با پرتقال برابری می‌کند؛ این یعنی صبح ها به جای نوشیدن یک لیوان آب پرتقال طبیعی می‌توانید پسته یا شیر پسته بخورید.

داستان برای شما هم جالب شده است و دوست دارید درباره این شاه آجیل شب یلدا بیشتر بدانید؟ به جمع خانواده بزرگ آجیل ها خوش آمدید؛ با صفحه سلامتی مجله دلتا همراه باشید.

آجیل

ویتامین های پسته

این آجیل خوشمزه شب یلدا را جدی بگیرید؛ پتاسیم فقط ماده فعال این کوچولوی خندان و خوشمزه نیست، این ماده مغذی، کربوهیدرات، پروتئین، اسید آمینه، چربی و فیبر های غنی و رژیمی دارد؛ اصلا استفاده از آجیل و مغز هایی مثل پسته و بادام در رژیم غذایی و لاغری یا حتی رژیم چاقی بسیار مؤثر هستند. همچنین این ماده غنی از مواد معدنی ،پتاسیم، آهن، کلسیم، روی، مس و سدیم است؛ پس به شما توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه از ویتامین های k ،C ، B6 ، A  و …. پسته نگذرید.

پسته

انواع پسته

فندقی، کله قوچی، اکبری، احمد آقایی یا پسته خام؟ شما کدام یک را بیشتر دوست دارید؟ اصلا در رژیم غذایی یا لاغری شما یا میان‌ وعده های روزانه، خانواده خوشمزه آجیل جایی دارند؟ فرقی نمی‌کند که کدام نوع آجیل را انتخاب می‌کنید، فقط باید بدانید که مصرف آجیل همه جوره اش مفید است؛ به خصوص اگر پای پسته در میان باشد.

پوست-و-روغن-پسته

خواص پسته

از میان مغز های عزیز و محترم در کاسه خوشمزه آجیل یک راست می‌رویم به سراغ پسته با خواص باور نکردنی‌اش؛ شما هم باورتان نمی‌شود؟ پس خودتان بخوانید.

آنتی اکسیدان فراوان

حتی پوسته های پسته حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند؛ چه برسد به خود آن! این آنتی اکسیدان ها، رادیکال های آزادی را که از متابولیسم سلولی تشکیل شده، خنثی می‌کنند که این رادیکال ها باعث ایجاد بیماری های قلبی و سرطان می‎شوند.

سلامت قلب

این آجیل خوشمزه، مصرف روزانه ال دی ال یا کلسترول بد را در بدن کاهش می‌دهد. پسته خندان یک منبع غنی از اسید آمینه است که مانع از تشدید عروق یا تشکیل لخته‌های خونی می‌شود.

پسته

ثبات وزن

آجیل ها و به خصوص پسته می‌توانند یک منبع غنی از مواد مغذی و ضروری برای بدن باشند که در چاقی یا لاغری و حتی ثبات وزن تأثیر‌گذار هستند.

برای کسانی که رژیم غذایی دارند، پسته یک انتخاب مغذی و عالی است؛ این آجیل خوشمزه، کالری کم، پروتئین زیاد و چربی های اشباع‌ شده و نشده مناسبی دارد که همه برای حفظ وزن ایده‌ئال مفید و مناسب هستند.

کمک به دستگاه گوارش و هضم

همانطور که گفتیم، پسته یک منبع عالی از فیبر رژیمی است که در عملکرد سیستم گوارش تأثیری مثبت دارد؛ شما می‌توانید یک مشت از این آجیل را بخورید، بدون اینکه نگران وضعیت دستگاه گوارش خود باشید.

کنترل دیابت و فشار خون

این آجیل خوشمزه و مغذی با  آنتی اکسیدان های فراوانش به کاهش فرایند گلیکاسیون (قندی شدن) و کنترل دیابت کمک می‌کند؛ همچنین می‌تواند سطح قند و فشار خون را متعادل کند.

درمان التهاب مفاصل و نقرس با پسته خام

اگر درد التهابی مفاصل یا نقرس دارید، چه آجیلی بهتر از پسته خام یا تازه! ویتامین E موجود در این ماده مغذی یک عامل ضد التهابی است که می‌تواند مثل یک مسکن قوی و طبیعی درد شما را تسکین دهد.

آجیل

 پسته، آجیل کم خونی

حتما شما هم این قصه قدیمی اما واقعی را شنیده‌اید که پسته می‌تواند کم خونی را از بین ببرد یا این جمله را که” پسته بخور خون ساز است.”

باید بگوییم که این آجیل حاوی مقدار زیادی مس است که در جذب آهن بدن کمک می‌کند و این می‌تواند شانس مبارزه با بیماری هایی مثل کم خونی را افزایش دهد؛ زیرا با مصرف این ماده، تعداد هموگلوبین ها و جریان خون زیاد می‌شود؛ در نتیجه شما می‌توانید برای همیشه با کم خونی خداحافظی کنید.

تقویت سیستم عصبی

پسته، حاوی مقادیر بالایی از ویتامین B6 است که به ساخت اسید آمینه ضروری کمک می‌کند و برای ضربان قلب هم بسیار مفید است؛ به همین دلیل این آجیل نقش بسیار مهمی در حفظ سیستم عصبی بدن دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

با مصرف این آجیل برای همیشه با سرطان خداحافظی کنید. پسته به دلیل داشتن منبع غنی از ویتامین B6 می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و در جلوگیری از انواع عفونت ها و سرطان ها مؤثر باشد.

سلامت و زیبایی پوست و مو

وجود اسید های چرب در پسته باعث تحریک و رشد مو های سالم می‌شود .این آجیل حاوی مقدار زیادی بیوتین است؛ مصرف روزانه آن باعث قطع ریزش مو می‌شود.

پسته یک منبع غنی از ویتامین E است، این آجیل در شادابی پوست نقش اساسی دارد. همچنین این ماده غذایی مثل یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند از پوست در مقابل آسیب های خورشیدی محافظت کند؛ درنتیجه شما جلوی بیماری به نام سرطان پوست را خواهید گرفت.

آجیل، ضد یبوست و بواسیر

پسته یک منبع غنی از فیبر است که می‌تواند به جلوگیری از یبوست که یک مشکل رایج در دوران بارداری است، کمک کند. همچنین پوست سفید پسته برای بواسیر و بیماری های مقعد مفید است. برای درمان این بیماری باید پوست سفید پسته را در آب بجوشانید و آن را داخل لگن بریزید؛ نشستن شخص بیمار در این محلول می‌تواند درد این ناحیه را کاهش دهد.

خواص پوست پسته

خواص پوست پسته

پوست نازک روی پسته را دست کم نگیرید! باور تان می‌شود که از همین ماده در انواع مربا های خوشمزه خانگی مثل مربای پوست پسته هم استفاده می‌شود؟ کسی چه می‌داند شاید در آینده‌ای نزدیک از همین لایه خارجی سفت و سخت پسته هم استفاده های علمی و غذایی شود!

  • رفع بوی بد دهان
  • جویدن آن باعث التیام زخم های داخل دهان می‌شود.
  • برای استحکام دندان ها این ماده را روی لثه بمالید یا بجوید.
  • دم کرده پوست سبز پسته دل پیچه، اسهال و استفراغ را از بین می‌برد.
  • رفع سکسکه

آجیل

خواص روغن پسته

روغن پسته یک مرطوب‌کننده مطلوب پوستی است و به سرعت جذب بدن می‌شود و حالت چسبندگی ایجاد نمی‌کند؛ برای یک بار هم که شده تجربه ماساژ با روغن پسته را امتحان کنید.

اسید های چرب امگا۶ این روغن اثر زخم های ناشی از عمل جراحی را از بین می‌برد و از چین و چروک دور چشم و لکه پوستی جلوگیری می‌کند. با این روغن می‌توانید مو های درخشان تری هم داشته باشید.

خواص پسته

مضرات پسته

این کوچولوی خندان و پر خاصیت همیشه و برای تمام افراد مفید نیست! از مضرات پسته آگاه شوید:

چاقی و افزایش وزن

همانطور که این آجیل می‌تواند در ثبات وزن شما مؤثر باشد، همان قدر هم می‌تواند به دلیل داشتن پروتئین بالا شما را چاق تر کند؛ پس مراقب میزان مصرف خود باشید.

افزایش فشار خون

این آجیل لاغری مثل معادلات پیچیده ریاضی می‌تواند اثر ضد و نقیضی روی سیستم بدن داشته باشد؛ یعنی از طرفی می‌تواند کم خونی شما را جبران کند و از طرف دیگر هم نوع بو داده آن می‌تواند به دلیل داشتن نمک زیاد، فشار خون را افزایش دهد.

مشکلات دستگاه گوارش

اگر بدن تان به فروکتن های ترکیبی موجود در پسته واکنش نشان دهد، ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود؛ درنتیجه احتمال ابتلا به یبوست، درد شکم، اسهال و نفخ هم افزایش پیدا می‌کند.

شب یلدا کم کم نزدیک می‌شود، خوب که گوش کنید، صدای پای نوروز را هم پشت سر آن می‌شنوید، هنوز با پسته خندان قهر هستید؟ بهتر است در سبد غذایی و رژیم چاقی یا لاغری خودتان تجدید نظر کنید.

۳ دیدگاه

  1. امراله مهماندوست

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۶:۲۰ ق٫ظ

    ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از۹۵% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج ازشهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ ۱۳۷۰/۱۲/۲۲ تا تاریخ ۱۳۷۶/۰۷/۳۰ که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ ۱۳۷۶/۰۸/۰۱ تا تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۲ که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۳ تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.
    دو نوع زمین خوار در کشور ایران وجود دارد ۱- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به کارکنان (الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره اجازه برداشت آب از زیر زمین در شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک در شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۲- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان …بپردازد یا بپردازند این شخص یا اشخاص از طرف مراجع مربوطه به عنوان زمین خوار به اداره دادگستری شهرستان … معرفی می شوند تا درس عبرتی شوند برای ملت بزرگ ایران

    پاسخ

  2. شایسته

    ۱۵ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۳۷ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  3. روزبهاني

    ۱۴ آبان ۱۳۹۸ در ۷:۱۷ ب٫ظ

    انتخاب ما آب پرتقال

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…