عفونت قارچی ؛ بیماری شایع در خانم ها

0
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
همیشه قارچ‌ها بهترین خوردنی‌های دنیا به حساب نمی‌آیند؛ مخصوصا اگر پای عفونت قارچی در میان باشد. درباره این عفونت چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
عفونت قارچی

قطعا عفونت ها انواع مختلفی دارند؛ از عفونت های ویروسی مثل ایدز یا حتی سرماخوردگی گرفته تا عفونت های قارچی! این عفونت ها مرد و زن نمی‌شناسند و می‌توانند هر دو جنس را درگیر کند؛ شاید ساده ترین راه برای درمان آن رعایت کردن نکات بهداشتی باشد.

عفونت قارچی در خانم ها بیشتر شایع است و علائم خاص خودش را دارد که البته با رژیم غذایی مناسب و درمان های خانگی قابل کنترل و درمان است؛ چه کار کنیم تا عفونت نگیریم؟ چه بخوریم تا عفونت نگیریم؟ صفحه سلامتی دلتامگ را دنبال کنید.

عفونت-واژن

عفونت قارچی واژن

همانطور که گفته شد، عفونت های قارچی واژن یکی از شایع‌ترین بیماری هایی است که گریبان خانم ها را می‌گیرد. علت این نوع عفونت یک قارچ است که به تعداد کم در واژن زندگی می‌کند؛ یک نوع شایع از آنها قارچ کاندیدیاسیس واژینال است که می‌تواند در واژن به سرعت گسترش یابد.

علائم عفونت واژن

عفونت واژن چه علائمی دارد؟ آیا ترشحات شما زیاد شده است؟ رنگ آن ها تغییر کرده است؟ آیا درمان های خانگی و رژیم غذایی می‌توانند در بهبود و رفع این بیماری کمک‌کننده باشند؟ با ما همچنان همراه باشید.

  • ترشحات پنیری یا سبز و زرد
  • خارش
  • تورم
  • سوزش در زمان دفع ادرار
  • قرمزی پوست
  • بوی نامطبوع

قارچ واژن

پیشگیری از عفونت واژن

چه کنیم تا عفونت نگیریم؟ برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های قارچی نکات زیر را حتما رعایت کنید:

  • رژیم غذایی متعادل از تمام مواد غذایی
  • خوردن ماست های پروبیوتیک
  • پوشیدن الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان یا ابریشم
  • شستن لباس زیر با آب گرم

درمان عفونت واژن

درمان خانگی عفونت واژن

رعایت بهداشت، در کنار تغذیه مناسب همیشه حرف اول را در درمان این نوع عفونت ها می‌زند؛ این عفونت با روش های خانگی هم قابل درمان است.

خانم های عزیز، اگر سوزش، خارش یا درد دارید، این درمان های خانگی را امتحان کنید البته این موارد همیشه هم جواب درستی به ما نمی‌دهد؛ پس بهترین کار مراجعه به پزشک است.

 کمپرس سرد

خارش واژن به خصوص در طول شب می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد و خواب شبانه شما را مختل کند؛ برای متوقف کردن خارش می‌توانید از کمپرس آب سرد در نواحی دردناک استفاده کنید.

مخلوط آب و نمک

به طور کلی، نمک خاصیت ضد عفونی‌کننده و ضد باکتری دارد؛ برای از بین بردن قارچ ها و باکتری ها می‌توانید واژن خود را با آب نمک غلیظ شستشو دهید؛ این کار را می‌توانید در وان حمام و با آب گرم انجام دهید.

درمان خانگی عفونت واژن

 سیر

سیر هم خواص ضد باکتریایی قوی دارد و می‌تواند به درمان فوری عفونت های بدن کمک کند؛ شما می‌توانید از این ماده غذایی به صورت ناشتا در انواع رژیم های غذایی استفاده کنید.

ماست

همانطور که گفتیم لبنیات و رژیم غذایی پروبیوتیک می‌تواند با عفونت های شما مبارزه کند؛ از میان خانواده بزرگ لبنیات، ماست خالص و خوب می‌تواند با افزودن باکتری های مفید به روده و معده عفونت ها را درمان کند. همچنین برای درمان خارش، نوشیدن یک فنجان کشک خالص به طور روزانه بسیار مفید است؛ ماست های بز یا گوسفند برای درمان این بیماری بهترین گزینه هستند.

برگ ریحان

سبزی خوردنی که خودش بسیار خوب ضد عفونی شده باشد، عفونت های شما را درمان می‌کند؛ از میان انواع مختلف سبزیجات، برگ ریحان خاصیت ضد میکروبی- ضد قارچی و ضد باکتری دارد. می‌توانید برگ ریحان را به مدت 20 دقیقه در ۲ فنجان آبجوش بگذارید تا دم بکشد؛  نوشیدن این دمنوش به صورت دو بار در روز توصیه می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  خواص شگفت‌انگیز برگ انگور برای سلامتی

عسل

عسل

مقداری عسل را به ناحیه متورم و دردناک عفونی بمالید تا علائم درد و بیماری شما را تسکین دهد؛ البته از این ماده غذایی که خاصیت ضد باکتری قوی دارد، می‌توانید در انواع دمنوش های گیاهی و غذا ها هم استفاده کنید.

بهتر است که در انتخاب نوع عسل دقت کنید؛ چون ترکیب آب و شکر در عسل تقلبی می‌تواند اثر ضد عفونی‌ کنندگی این ماده را خنثی کند؛ بهتر است بدانید که مصرف قند و شیرینی ها، رشد انواع مختلف قارچ ها را سریع تر و بیشتر می‌کند.

روغن درخت چای

چند قطره روغن درخت چای را در یک لیوان آب بریزید و به صورت استعمال خارجی در ناحیه عفونی مورد نظر استفاده کنید؛ این کار به مدت دو تا سه بار در روز باید انجام شود.

زغال اخته و قره قروت

برخی خوراکی های ترش‌مزه هم میتوانند به درمان عفونت های شما کمک کنند؛ مثلا خوردن زغال اخته یا آب قره قروت هم برای از بین بردن عفونت قارچی گزینه مناسبی است.

آلوئه-ورا

 ژل آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا و ژل آن هم در درمان عفونت واژن و رفع سوزش و خارش آن مؤثر است؛ برای این منظور يک ساقه آلوئه ورا بردارید، پوست سبز آن را جدا کنید و از عصاره آن به صورت استعمال خارجی استفاده کنید.

جوش شيرين

جوش شیرین هم در درمان قارچ های عفونی مفيد است و از خارش و سوزش هم جلوگيری مي‌كند. برای این کار كافی است که دو قاشق جوش شیرین را در چند ليتر آب حل کنید و به مدت 20 دقيقه با محلول مورد نظر خود را بشویید؛ البته در کنار این محلول از سرکه هم می‌توانید استفاده کنید.

عفونت-قارچی

برای درمان قارچ واژن به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان های خانگی فقط می‌توانند اثر موقت در بهبود یا جلوگیری از تشدید عفونت های واژن داشته باشند؛ اگر عفونت شما شدید باشد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بسته به مشاهدات پزشک و برای درمان عفونت های زنانه، در مرحله بعدی ممکن است پزشکان از طریق آزمایش پاپ اسمیر مقداری از سلول های واژن شما را بردارند و به آزمایشگاه بفرستند. این آزمایشات معمولا برای زنانی تجویز می‌شود که به طور مرتب به عفونت های قارچی واژن مبتلا می‌شوند یا عفونت آن‌ها به سرعت بهبود پیدا نمی‌کند؛ در موارد خفیف تر می‌توانید از پماد هم استفاده کنید.

به پایان یک مطلب پزشکی و سلامتی دیگر رسیدیم، تجربه شما از این بیماری عفونی چیست؟ امیدوار هستیم که همیشه سلامت باشید و تنها قارچی که در زندگی تان می‌بینید، همان قارچ خوراکی و خوشمزه باشد؛ نه یک بیماری خاص!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

درمان فوری سردرد شدید با 4 راهکار ساده

درمان فوری سردرد شدید در بسیاری از مواقع بسیار راحت و آسان است و حتی نیاز به استفاده از دا…