برای اعتراض به ثبت ملک چگونه اقدام کنیم؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کلیه اقداماتی که در اداره ثبت اسناد و املاک قبل از ثبت نهایی ملک در بنگاه املاک انجام می‌شود، عملیات ابتدایی ثبتی هستند. ممکن است در زمان اقداماتی که در ابتدای ثبت ملک انجام می‎شود، اعتراض هایی از سوی افراد ثالث به این روند صورت گیرد. این گونه اعتراضات که اعتراض به عملیات ثبتی نامیده می‌شود، از ادامه اقدامات ثبتی جلوگیری می‎کنند.
آپاراتمان نشینی

کلیه اقداماتی که در اداره ثبت اسناد و املاک قبل از ثبت نهایی ملک در دفتر املاک انجام می‌شود، عملیات ابتدایی ثبتی هستند. ممکن است در زمان اقداماتی که در ابتدای ثبت ملک انجام می‎شود، اعتراض هایی از سوی افراد ثالث به این روند صورت گیرد. این گونه اعتراضات که اعتراض به عملیات ثبتی نامیده می‌شود، از ادامه اقدامات ثبتی جلوگیری می‎کنند و تا تعیین تکلیف نهایی و رسیدگی به این اعتراض در دادگاه، صدور سند مالکیت به تعویق خواهد افتاد. در مجله دلتا به بررسی مراحل و اقداماتی در خصوص درخواست اعتراض به ثبت ملک و اینکه چه اقداماتی لازم است در این باره انجام شود خواهیم پرداخت.

اعتراض به ثبت ملک

اعتراض به عملیات ثبتی

این اعتراض به دو گونه صورت می‎گیرد که در زیر بررسی شده است:

  • اعتراض به عملیات ثبت، تحت عنوان اعتراض به اصل؛ شخص به مالکیت متقاضی ثبت ملک اعتراض می‎کند و به عبارت دیگر به اصل عملیات ثبتی اعتراض دارد. وی باید با دلایل و مدارک کافی، دلایل محق نبودن متقاضی ثبت را به اثبات برساند. مهلت ثبت اعتراض به اصل عملیات ثبتی ۹۰ روز از تاریخ نخستین آگهی نوبتی است که باید به اداره ثبت اسناد و املاک محل با تقدیم دادخواست صورت گیرد.
  • اعتراض به حدود و حقوق ارتفاقی؛ در این حالت اعتراض به عملیات ثبتی، ظرف ۳۰ روز پس از تنظیم صورت مجلس تحدید حدود، از سوی مجاوران و همسایگان ملک قابل پذیرش خواهد بود.

درخواست اعتراض به ثبت ملک

برای اعتراض به عملیات ثبتی ملک به دو شیوه عمل می‌شود که در زیر به آن ها اشاره شده است:

۱.شخص، دادخواست اعتراض به عملیات ثبتی را به اداره ثبت تقدیم می‎کند. در این حالت اعتراض اگر در مهلت مقرر باشد حتی اگر در برگ های معمولی ذکر شود پذیرفته شده و به دادگاه ارسال می‌شود.

۲.شخص، دادخواست اعتراض به عملیات ثبتی را به صورت گواهی طرح دعوا، تقدیم دادگاه می‎کند. در این حالت اگر دعوایی درباره مالکیت ملک در جریان باشد، گواهی جریان دعوا به اداره ثبت ارائه می‌شود و مانند اعتراض اصلی باعث توقف جریان ثبتی خواهد شد.

دادخواست اعتراض به ثبت ملک

اقدامات اداره ثبت اسناد پس از وصول دادخواست اعتراض

  1. ثبت اعتراض و ارائه رسید به معترض با قید تاریخ اعتراض
  2. درج مهر قرمز اعتراض به برگه اظهارنامه ثبتی برای هر اعتراض دریافتی
  3. ارسال یک برگ از اعتراض به دادگاه صالح در صورتی که اعتراض در مهلت مقرر باشد.
  4. اگر اعتراض به عملیات ثبتی خارج از مهلت باشد رییس اداره ثبت، نظر خود را در زیر اعتراض ذکر و از رییس دادگاه درخواست می‎کند تا با حضور در اداره ثبت در خصوص این موضوع، اظهارنظر کند. نظر رییس دادگاه درباره پذیرش یا عدم پذیرش اعتراض در خارج از مهلت و یا عذر موجه، لازم الاتباع است و باید اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …