آب زرشک ؛ قاتل سرخ بیماری ها

۲
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یک رد خون مشکوک تا آشپزخانه شما ... قاتل سرخ بیماری ها اینجا است؛ نترسید! در یخچال را که باز کنید، یک لیوان آب زرشک طبیعی، ترش و خوشمزه را خواهید دید؛ با مجله دلتا همراه باشید.
آب-زرشک

به ایستگاه تصفیه خون خوش آمدید! البته این بار با یک ماده مغذی دیگر به نام آب زرشک! چرا لب های خود را جمع می‌کنید؟ اگر خواص این آبمیوه ترش و خوشمزه را بدانید، یکی از طرفداران همیشگی آن خواهید شد.

بگذارید از زرشک به عنوان قاتل سرخ بیماری ها یاد کنیم که رد پایش همیشه در آشپزخانه یا حتی بشقاب و دیس خوش رنگ و لعاب زرشک پلوی خانگی پیدا است؛ مجله دلتا همیشه بهترین ها را برای سلامتی شما انتخاب می‌کند؛ نوش جان!

زرشک

ویتامین های زرشک

زرشک و آب آن حاوی املاح فراوانی است، به خصوص ویتامین C و بعضی ویتامین‌های گروه B . اگر به خوردن آبمیوه این ماده مغذی علاقه دارید، بهتر است از زرشک سیاه استفاده کنید. البته باید مراقب باشیم که برای آبگیری، از جوشاندن زرشک بپرهیزید؛ چون جوشاندن آن باعث می‌شود تا بخش زیادی از املاح این ماده ترش و خوشمزه از بین برود.

انواع زرشک 

قطعا گرفتن یک لیوان آب زرشک طبیعی هم قواعد خاص خودش را دارد؛ از این ماده طبیعی می‌توانید در انواع غذا های خانگی و دسر ها استفاده کنید؛ اما آب زرشک تازه چیز دیگری است.

زرشک پلو ( زرشک پلویی )

این نوع زرشک، دو گونه زرشک دانه ‌اناری و پفکی دارد که از مرغوب‌ترین زرشک‌ های بی‌دانه به شمار می‌روند.

زرشک سیاه (زرشک آبگیری)

این زرشک از انواع زرشک‌ های آبی است و برای تهیه آب زرشک از آن استفاده می‌شود.

خواص آب زرشک

خواص آب زرشک

آب زرشک ترش و خوشمزه با ویتامین ها و املاح فراوانش برای سلامتی بدن بسیار مفید است. اگر کمر درد دارید، یا قصد لاغر شدن یا اینکه جوش های صورت تان را دوست ندارید، نگران نباشید، آب زرشک به شما کمک می‌کند تا زیباتر شوید.

زرشک به علت داشتن ویتامین ها و آلکالوئیدی به نام بربرین باعث مقاومت بدن در برابر امراض می‌شود و تاثیری مثل آنتی بیوتیک برای باکتری ها دارد.

کنترل دیابت و قند خون

اگر می‌خواهید سطح قند خون شما کاهش یابد، آب زرشک را همراه با گیاه خار مریم مصرف کنید تا انسولین طبیعی داشته باشید و سطح قند خون شما کنترل شود؛ البته مصرف همزمان دارو های خاص کاهش سطح قند خون با آب زرشک اختلال ایجاد می‌کند.

تنظیم فشار خون

نوشیدن این آبمیوه ترش بدون نمک سبب پایین آمدن فشار خون و رفع غلظت آن می‌شود. اگر آب زرشک را با نمک مصرف کنید، سبب بالا رفتن فشار خون می‌شود و برای افراد با فشار خون پایین بسیار مناسب است.

سلامت کبد و کلیه

مصرف آب زرشک به سلامت و پاکسازی کبد کمک می‌کند و موجب بهبود عملکرد کبد می‌شود؛ همچنین آب زرشک کبد و کلیه را شستشو می‌دهد.

درمان بیماری های قلبی

آب زرشک نوعی ترکیب فعال به نام بربامین دارد که با تنظیم غلظت یون های کلسیم باعث محافظت از قلب در برابر آسیب ها و صدمات به بافت قلب می‌شود. تنظیم این یون های کلسیم از بروز سکته جلوگیری می‌کند.

آب-زرشک

لاغری و کاهش وزن

مصرف زرشک و آب آن باعث افزایش چربی‌سوزی می‌شود؛ بنابراین شما با مصرف این آبمیوه به راحتی لاغر می‌شوید؛ برای یک رژیم لاغری متفاوت آماده هستید؟

ضد سل

این آبمیوه طبیعی خواص ضد باکتریایی دارد. مصرف روزانه یک فنجان آب زرشک علائم بیماری سل را کاهش می‌دهد.

تقویت ذهن و مغز

بربامین موجود در این آبمیوه باعث از بین رفتن خطر اکسیداسیون در زیست مولکول های مغز می‌شود و مولکول های حافظه را تقویت می‌کند.

ضد اسهال

آب زرشک ویژگی‌های قابض‌کنندگی دارد که می‌توانید با مصرف آن از فواید بی‌نظیر این آبمیوه طبیعی در درمان اسهال بهره‌مند شوید.

ضد تشنج و صرع

باربرین موجود در زرشک و به خصوص آب آن برای درمان بیماری تشنج  بسیار مؤثر است و حملات صرع را بهبود می‌بخشد.

ضد روماتیسم

این آبمیوه خاصیت ضد روماتیسمی دارد و این بیماری و همچنین التهاب مفاصل را درمان می‌کند.

آبمیوه مناسب برای ترک اعتیاد

خداحافظی با کمپ فقط با مصرف آب زرشک! آلکالوئید بربرین موجود در آب زرشک می‌تواند اعتیاد به تریاک را درمان و برطرف می‌کند؛ البته این آبمیوه فقط می‌تواند در بخش تغذیه به سیستم بدن شما و ریکاوری آن کمک کند.

درمان سیاتیک

ترکیبات موجود در این آبمیوه به عنوان دارویی مؤثر در کاهش کمردرد شناخته می‌شود و سیاتیک یا درد پایین کمر را درمان می‌کند.

درمان عفونت

این آبمیوه یک آنتی بیوتیک طبیعی است؛ درست مثل آب انار. آب زرشک کارایی سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و برای درمان انواع عفونت ها مانند عفونت مجاری ادراری، عفونت های قارچی دستگاه تناسلی زنان و عفونت های دستگاه گوارش بسیار مفید است.

زرشک

طرز تهیه آب زرشک

۲۵۰ گرم زرشک سیاه را پاک کنید، بشویید؛ سپس درون یک ظرف بریزید (ظرف نباید فلزی باشد ) و ۸ لیوان آب درون ظرف و روی زرشک ریخته تا خیس بخورد؛ سپس بعد از گذشت ۲۴ ساعت آن را داخل مخلوط‌کن ریخته تا کاملا مخلوط شود، این مخلوط را از صافی عبور دهید و درون ظروف نگهداری آب زرشک بریزید.

چای و دمنوش زرشک

زرشک را تمیز بشویید و مقداری آب جوش روی آن ها بریزید و اجازه دهید، مقداری بماند تا عصاره آن در بیاید و دم بکشد، مقداری عسل به این دمنوش یا چای اضافه کنید و بخورید.

چای و دمنوش زرشک برای پاکسازی و سم‌زدایی بدن، جلوگیری از ایجاد سنگ صفرا، رفع حالت تهوع، استفراغ، سوء هاضمه و درمان سنگ کلیه مفید است.

دمنوش-زرشک

میزان مصرف آب زرشک

آب زرشک بهتر است هر روز صبح به صورت ناشتا میل شود و شب ‌ها نیز، موقع خواب یک لیوان دیگر از این آبمیوه طبیعی را بخورید؛ چون در این زمان ها میزان اثر بخشی این ماده مغذی بیشتر است؛ البته در خوردن این ماده نباید زیاده‌روی کنید.

مضرات آب زرشک

  • یکی از مضرات آب زرشک آن است که این آبمیوه سرد است و زیاده‌روی در مصرف آن موجب سستی‌ بدن‌، کندی‌ حرکات‌، سستی‌ مفاصل‌، سنگینی‌ پلک‌ ها، سستی‌ زبان‌، خمیازه‌، خواب ‌‌آلودگی‌ و کم‌حوصلگی می‌شود.
  • دو ماده زعفران و زرشک به عنوان قاتل جنین محسوب می‎شوند؛ بنابراین، مصرف این مواد در بارداری ممنوع است.

نظرتان درباره این آبمیوه متفاوت چیست؟ اگر این مطلب ترش و خوشمزه به دل شما هم نشسته است، ما را از نظرات و تجربه های خود حتما با خبر کنید.

۲ دیدگاه

  1. حدیث فراوان

    ۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۸ ق٫ظ

    سلام خیلی مطلب های خوبی بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۳۲ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…