راهنمای سفر به یزد

۳
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یزد تنها شهر ایران است که ثبت جهانی یونسکو شده است...
یزد

هیچ می‌دانستید یزد در لغت به معنای مقدس و پاک است؟ و هنگامی که این نام برای یک دیار خاص استفاده شود، آنجا سرزمین مقدس و شهر خدا معنا می‌دهد. می‌دانستید در تاریخ بارها و بارها از این خطه یاد شده؟ در سفرنامه‌ ها، سیاحت‌ نامه‌ ها و دیگر مدارک تاریخی که مربوط به پیش از اسلام می‌شوند؟ حتی از دوره ماد و پارت و حتی پیش از ورود آریایی‌ ها؟ با مجله دلتا بمانید تا امروز در گردشگری مان سری به یزد بزنیم و با آن حسابی آشنا شویم.

شهر یزد

شهر یزد و ثبت جهانی

در سال ۲۰۱۷  شهر یزد به عنوان نخستین شهر ایران، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. بافت سنتی خود را در بیشتر مناطق حفظ کرده و یکی از باغ های جهانی ایران، به نام باغ دولت آباد را در دل خود جای داده است. شهرت بادگیرها و خانه های قدیمی آن به همه جا رسیده است و مسجد جامع یزد، یکی از بلندترین مناره های ایران را دارد. می‌توانید جلوه هنر معماری اسلامی را به خوبی در این بنا ببینید.

بیشتر مردم یزد مسلمان هستند و پیرو مذهب شیعه، اما گروهی از زرتشتیان ایران نیز در این شهر سکونت دارند و آثار بسیاری هم از آن ها می‌توانید در آنجا بیابید. اقلیت کوچکی از یهودیان و مسیحیان نیز در یزد ساکنند. این شهر پنجمین شهر صنعتی ایران است و همچنین طلاسازی یا زرگری نیز در آنجا شهرت خاصی دارد و محصولات آن به عنوان سوغات این شهر محسوب می‌شود.

شهر یزد

بد نیست بدانید

  • در قرن پنجم هجری خواجه نظام الملک طوسی به یزد لقب دارالعباده را داده است.
  • برخی تاریخ نگاران معتقدند نخستین بانک جهان در یزد تاسیس شده و به شکل یک صندوق امانات بوده است.
  • یزد به قطب پزشکی ایران شهرت یافته است.
  • لقب شهر دوچرخه‌ ها را به دلیل تردد زیاد دوچرخه در کوچه پس کوچه ها و خیابان های یزد به آن داده اند.
  • حسینیه های بزرگ و مجهز و سبک سینه زنی خاص و با شکوهی دارد.
  • در مراسم نخل برداری، قدیمی ترین نخل ایران در عزاداری امام حسین (ع) گردانده می‌شود.
  • فقط شهر یزد است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

شهر تاریخی

جاذبه های گردشگری

مسجد جامع یزد

یکی از بناهای مشهور این شهر مسجد جامع یزد است. علاوه بر ویژگی های مذهبی، ویژگی های معماری و تاریخی بسیار دیدنی را به نمایش گذاشته است. مناره های بلند و آبی رنگی دارد که از بیشتر نقاط شهر پیداست. این مسجد بیش از آنکه برای گردشگران جذاب باشد، برای مردم شهر اهمیت بسیاری دارد.

مسجد

محله فهادان

کمی آن طرف تر از مسجد جامع یزد، کوچه ای وجود دارد که دنیای درون آن پر است از خانه های تماشایی و بناهایی که جاذبه های گردشگری بی نظیری برای توریست ها هستند. خانه لاری ها، زندان اسکندر، بقعه دوازده امام و … از آن جمله اند.

میدان امیر چخماق

مهمترین میدان یزد میدان امیر چخماق است. تقریباً همه تاریخ این شهر را در دل خود جای داده. مهم ترین مراسم مذهبی و اجتماعی نیز در این میدان برگزار می‎شود و اهمیت ویژه ای بین مردم یزد دارد.

امیر چخماق

زورخانه صاحب الزمان

آیین ورزش زورخانه ای ثبت جهانی شده است. شما می توانید در زورخانه صاحب الزمان در نزدیکی میدان امیر چخماق این مراسم را تماشا کنید.

باغ دولت آباد

بلند ترین بادگیر جهان در باغ دولت آباد شهر یزد قرار دارد. این باغ یکی از ۹ باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده،گذشته از آنکه یکی از مقاصد گردشگری است همچنین یکی از مکان های مناسب برای پیاده گردی در شب های یزد است.

باغ دولت آباد

 

آتشکده یزد

از جمله نمونه های حضور پیروان مذهب زرتشت در ایران وجود آتشکده ای تاریخی در شهر یزد است. این آتشکده،  آتشی ۱۵۰۰ ساله را در خود دارد و یکی از جاذبه های منحصر به فرد گردشگری در این شهر به شمار می‌رود.

کویر دروازه قرآن

در فاصله کمی از دروازه قرآن، کویری واقع شده است که احتماً نام کویر دروازه قرآن را هم به همین دلیل گرفته. جایگاه خاصی در میان مسافران و کویر نوردان پیدا کرده و معمولاً در فصل طلایی کویر،  آبان ماه مملو از گردشگر می‌شود.

کویر دروازه قرآن

سوغات و صنایع دستی یزد

یزد شهر شیرینی ها

می‎توانید انتخاب های خوش رنگ و لعابی را در خصوص خوشمزه های شیرین شهر یزد داشته باشید. طیف وسیعی از شیرینی ها مانند: باقلوا، کیک یزدی، کیک تخته‌ای، حاجی بادام، نان برنجی، نان پنجره‌ای، قطاب، پشمک، سوهان‌ آردی، لوز پسته، لوز بادامی یا بیدمشک، لوز نارگیلی، و …

ارده:

بزرگترین مرکز تولید ارده ایران در شهرستان اردکان استان یزد قرار دارد. یکی از قطب های تولید ارده و حلوا ارده که دارای قدمتی چند صد ساله است.

سوغاتی

روغن کنجد:

در یزد استفاده از روغن کنجد رواج زیادی دارد و شما می توانید نوع مرغوب آن را به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان تهیه کنید.

گیاهان دارویی:

مردم در یزد معمولاً از داروهای گیاهی استفاده می کنند و طب سنتی طرفداران زیادی دارد، بنابراین عطاری های متعددی در این شهر هستند که مرغوب ترین گیاهان دارویی و عرقیات را به شما ارائه می کنند.

صنایع دستی

ترمه: نمونه بی بدیل هنر مردمان یزد که در بازار های آن را می بینید. از این پارچه به عنوان تزیین کیف، کفش، لباس و .. استفاده می‌کنند.

ترمه یزد

طلا: در این شهر طلا شهرت زیادی دارد. و خیلی ها معتقدند طلای یزد از دیگر جاها مرغوب تر است.

زیراندازها: یکی از گزینه های خوب برای سوغات یزد انواع زیلو، گلیم و فرش، چادر شب و شمد است که در این شهر به وفور پیدا می‌شود.

خوشمزه گردی

آشنایی با غذاهای خوشمزه و انواع آش های یزدی از مهمترین خوشمزه گردی ها در سفر محسوب می‌شود.

آش شولی: معروف ترین آش  و محبوب ترین آش یزد، شولی است. شکل و شمایل آن در تابستان و زمستان با یکدیگر متفاوت است و در هر یک از این فصول با مواد خاصی طبخ می‌شود.

قیمه یزدی: در صدر فهرست غذاهای این شهر نام قیمه یزدی می درخشد. از اصیل ترین غذاهای یزد که در همه رستوران های شهر پیدا می‎شود که به جای لپه از نخود در آن استفاده می کنند.

غذاهای سنتی

تاس کباب: یکی از غذاهای پرطرفدار بین خانواده های یزدی است. از گوشت چرخ کرده و سیب زمینی و پیاز در آن استفاده می‌شود و جایگاه خاصی در مهمانی های یزدی دارد.

صبحانه: نان کُپَک و لَتیر و نان خشک سنتی یزدی است و در ماه های سرد سال ارده شیره و حلوا ارده را با آن سرو می‌کنند. نان سوروک را هم می‌توانید بچشید. طعم دهنده اصلی آن تخم گشنیز است و گاهی دستفروش هایی را می بینید که این نان را به گردشگران می‌فروشند.

۳ دیدگاه

  1. گلی

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹ در ۵:۱۶ ب٫ظ

    با سپاس فراوان از زحمات شما

    پاسخ

  2. بهلولی

    ۱۳ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۷ ق٫ظ

    خیلی جالب ممنون

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۳ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۱۵ ب٫ظ

      مررررسی هم از شما 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…