بلاتکلیفی قیمت مسکن در ۲۲ منطقه تهران

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بعد از تنش‌های ارزی که در دو سال گذشته، بازار املاک را تحت‌الشعاع خود قرار داد و به رکود در بازار مسکن دامن زد، اکنون 22 منطقه تهران از روند هماهنگی در قیمت مسکن پیروی نمی‌کنند.
قیمت فروش آپارتمان در تهران

به گفته کارشناسان، رکود در بازار مسکن ، بی‌سابقه‌ترین دوره رکود طی ۲۰ سال اخیر است. هرچند این شرایط، باعث شده میزان معاملات املاک تا ۸۰ درصد در مقایسه با دوره رونق کاهش یابد، اما مناطق مختلف تهران در این دوره در خصوص قیمت‌گذاری رفتاری متفاوت داشته‌اند.

به گزارش مجله دلتا، در مهرماه امسال و چهارمین‌ ماه از آغاز دوره رکود، یکباره تعداد معاملات ماهانه با رشد ۲۲ درصدی مواجه شده است؛ رشدی که اگر چه به باور برخی، نشانه‌ بیدار شدن مسکن از خواب زمستانی است، اما آنچه که آمار نشان می‌دهد بیشتر بلاتکلیفی و بی‌ثباتی است تا رونق.

شکست در جذب نقدینگی

افت ۲ تا ۱۸ درصدی قیمت در ۱۳ منطقه پایتخت نشان می‌دهد که هم اکنون عامل فزاینده قیمت مسکن به خصوص با ثبات بازار های ارز و طلا، وجود ندارد و رکود موجود غیرتورمی است. با توجه به اینکه بازار مسکن از نظر تعداد معاملات در وضع بسیار نامساعدی به سر می‌برد و این بازار بیش از هر زمانی ناشی از ضعف بخش تقاضا است، حتی با تعدیل قیمت‌ ها و کنترل جهش قیمت مسکن باز هم احتمال ضعیفی وجود دارد که بازار مسکن در مهرماه امسال، به محل جذب نقدینگی تبدیل شده باشد.

تحولات ۲ سال گذشته بازار مسکن و ثبات نسبی بازار های رقیب در ماه‌ های اخیر، گواهی بر این مدعا است که اختلاف قیمتی شدید به‌ویژه در ۶ منطقه‌ای که شاهد رشد ۸ تا ۱۶ درصدی بوده‌اند تا حدودی معلول سفته‌ بازی و قیمت‌ سازی در بازار است. حتی با فرض صحت آمار و اطلاعات، بعید به‌ نظر می‌رسد قیمت مسکن در این مناطق در رابطه عرضه و تقاضای واقعی کشف شده باشد و متقاضیان خرید در چند منطقه تهران، حاضر شده باشند مسکن مورد تقاضای خود را ۸ تا ۱۶درصد بالاتر از قیمت ‌ماه قبل خریداری کنند.

رکود مسکن

رکود در بازار مسکن ؛ تخلیه تورم در اجاره‌بها

هرچند بازار مسکن در دو ماه مرداد و شهریور رکود غیر تورمی را تجربه کرده، اما هنوز روند افزایش اجاره‌بها مهار نشده است. یک دلیل این موضوع می‌تواند ناکامی یا ناامیدی مالکان از دستیابی به نقدینگی از راه های دیگر باشد؛ بنابراین آن‌ ها سعی م‍ی‌کنند کمبود نقدینگی خود را همچنان از محل اجاره‌بها تامین کنند.

در گزارشی هم که بانک مرکزی در مهرماه ۹۸ ارائه داده است، شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران ۳۴.۸ درصد و در کل مناطق شهری ۳۳.۲ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته رشد داشته است. اگر چه این میزان رشد هنوز کمتر از میزان رشد قیمت مسکن در سال پیش است، اما اگر افت قیمت مسکن متوقف شود، به‌تدریج رشد شاخص اجاره‌بها تا زمان متناسب شدن با رشد مسکن ادامه خواهد یافت.

۴ دیدگاه

  1. علیرضا خان

    ۲۳ آذر ۱۳۹۸ در ۶:۲۴ ب٫ظ

    با سلام – جهت اطلاع شما عزیزان من در منطقه پیروزی هستم ؟ یک واحد ۴۹ متری- ۵ سال ساخت -در مجتمع ۴۰ واحدی به مبلغ ۹۰ میلیون رهن داده شده است و این یعنی عمق فاجعه قیمت سازی در اجاره نشینی ؟ به عبارت دیگر وقتی مردم نمی توانند خرید کنند ؟ مجبورند به بهای گزاف تری اجاره بدهند ؟

    پاسخ

  2. روزبهانی

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۳۲ ب٫ظ

    منطقه ۲۲ اکثر برجها تعاونی ساز وبا مصالح بی کیفیت ساخته شده وپایانکار شهرداری وسند هم ندارند وقیمتها را هم بالا اعلام میکنند واولویت خرید افرادبا ید ملک سند دار باشد

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۱۲ ب٫ظ

      ممنون از اطلاعات به روز. با مجله دلتا همراه باشید

      پاسخ

  3. یوسفی

    ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۱۹ ب٫ظ

    فعلا که بلا تکلیفی ما هم هست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…