در بازسازی خانه از گچ بری غافل نشوید!

۱
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گچ بری سقف فضا را گرم و صمیمانه جلوه می‌دهد. اگر تا به حال به آن دقت نکرده بودید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به بازسازی سقف خانه فکر کنید.
گچ بری

یکی از تغییراتی که تاثیری اساسی در دکوراسیون خانه دارد بازسازی گچ بری سقف اتاق ها است. کاری مقرون به صرفه که خود شما هم می‌توانید آن را انجام دهید. بازسازی گچ بری ها زمان زیادی طول نمی‌کشد. دنیای گچ بری و انواع مدل های آن گسترده است. در این بخش از مجله دلتا چند سبک را به شما معرفی می‌کنیم و در بخش های آینده سایر مدل های گچ بری را نیز با هم مرور خواهیم کرد.

سقف بیش تر خانه های ایرانی به رنگ سفید رنگ آمیزی شده و بر خلاف گذشته گچ بری های روی آن کاهش یافته است. از دید طراحان داخلی سقف به عنوان دیوار پنجم شناخته می‌شود و همین امر نشان دهنده اهمیت آن در دکوراسیون داخلی منزل است. سقف در نگاه اول به چشم نمی‌آید و همین باعث شده است از تاثیر ناخودآگاه آن در نمای خانه غافل بمانیم. اگر حال و حوصله ظریف کاری و بنایی را دارید می‌توانید به تنهایی سراغ گچ بری سقف بروید. اما اگر از این کار سر در نمی‌آورید بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید و به کار سرعت ببخشید.

ceiling 5 weaver cannon family در بازسازی خانه از گچ بری غافل نشوید!

گچ بری چیست؟

یکی از تزیینات دکوری که با استفاده از ابزار گچ کاری روی دیوار یا سقف انجام می‌شود. طرح مورد نظر را با استفاده از قالب مخصوص و هنر دست روی گچ خیس پیاده می‌کنند و اجازه می‌دهند گچ در هوای آزاد خشک شود. گچ کاری به دو شیوه انجام می‌شود. روش اول به طور مستقیم روی دیوار یا سقف انجام می‌شود و در روش دوم گچ بری های از پیش ساخته شده روی دیوار یا سقف نصب می‌شود. مانند سایر بخش های معماری و طراحی داخلی، گچ کاری روز به روز شکل های مختلفی به خود گرفته و از گذشته تا کنون تغییرات زیادی از لحاظ ساختاری و ظاهری پیدا کرده است. انعطاف پذیری، شکل گیری آسان، قابلیت رنگ آمیزی و چسبندگی بالای گچ باعث شده است گچ بری کاربرد زیادی پیدا کند.

قرنیز

بخشی از دیوار که به سقف یا کف زمین متصل می‌شود و معمولا دارای برجستگی هایی بیش تر از سطح دیوار است. قرنیزهای کف، نقش محافظتی دارند تا آب و رطوبت به دیوار نفوذ و لبه تیز لوازم با دیوار برخورد نکند. قرنیز هم چنین نقش تزیینی دارد تا لبه های تیز دیوار را به فرمی منحنی و نرم درآورد.

گچ بری شیک

گچ بری جُرجی

معماری جرجی سبکی از معماری است که در انگلستان زاده شد و سپس تا آمریکا پیش رفت. در سبک جرجی از روش های رنسانس و باروک الهام گرفته شده است. گچ بری جرجی فرمی تاریخی و کلاسیک دارد. فرم های قرینه، ساده و کم جزئیات در سبک جرجی به چشم می‌خورد؛ مانند گلدان، روبان های نواری، نیزه و فرم های گرد. قرنیزهای جرجی پهن هستند و با فاصله ای یکسان روی سقف و دیوار ادامه می‌یابند. این سبک برای استفاده در راهرو و اتاق نشیمن مناسب است. حالت ساده و نرم این طرح آرامش را به فضا منتقل می‌کند و تمرکز را بر هم نمی‌زند.

گچبری

گچ بری آرت دکو

این سبکِ هنری از فرانسه و بر پایه استفاده از اشکال هندسی ریشه گرفته و به سبک های معماری نیز نفوذ کرده است. گچ بری به سبک آرت دکو دارای جزئیات زیاد، طرح های حجیم، اشکال زیگزاگی و قوس های بلند است. سبک آرت دکو دارای برجستگی های زیادی است. نمای اشرافی و تجملی به سقف می‌بخشد و بیش تر در خانه های بزرگ استفاده می‌شود. قرنیزهای این سبک عرض کم و طرح های پیچیده تری نسبت به سایر سبک ها دارد. طرح های مختلف در سبک آرت دکو سبب شده است بتوان از این سبک در اتاق خواب، آشپزخانه و نشیمن استفاده کرد.

بازسازی سقف با گچ

گچ بری مربعی

در دکوراسیون اتاق پذیرایی، بیمارستان، مدارس، مکان های تجاری و عمومی از گچ بری مربعی استفاده می‌شود، و روی سقف به صورت پنل های پشت سر هم، به فرم مربع شکل می‌گیرد. در چنین مکان هایی که ارتفاع سقف زیاد است با استفاده از برجستگی های بیش تر، سقف را کوتاه تر و فضا را گرم تر نمایش می‌دهند. طرح منظم و مربعی شکل، حس آرامش را به افراد القا میکند و تشویش را کاهش می‌دهد.

گچ کاری سقف

گچ بری ویکتوریایی

پیدایش سبک ویکتوریایی به اواخر قرن ۱۸ در دوران ملکه ویکتوریا باز می‌گردد. این سبک تلفیقی از هنر خاورمیانه و آسیا است. در سبک ویکتوریایی طرح های تزیینی از جمله گل، برگ، خورشید، خطوط منحنی و بافت های ریز به کار برده می‌شود. این سبک معمولا در ابعاد بزرگی کار شده و برای سقف پذیرایی و نشیمن های بزرگ مناسب است.

امیدواریم مطالب گفته شده مفید بوده باشد. نظرات خود را در مورد گچبری سقف با ما در میان بگذارید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۰:۲۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…