ترک منزل توسط شوهر، عواقب قانونی آن

۲
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مردان با پشت کردن به خانواده‌ای که نسبت به آنها مسئولیت دارند، بستر سختی و مشقت آنان ا ایجاد می‌کنند. به ویژه زنانی که منبع درآمد ندارند یا از حمایت خانواده خود برخوردار نیستند.
ترک منزل

در زندگی زناشویی هر یک از زن و مرد وظایف و مسئولیت‌های خاص خود را دارند. اما مردی که به بلوغ کامل فکری و عقلی نرسیده باشد پذیرش این مسئولیت برایش دشوار است تا جاییکه احتمال دارد از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند و همسر و فرزندش را رها و خانه را ترک کند. ترک خانه و خانواده از سوی مرد کاری ناپسند و در قانون نیز برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. در مجله دلتا به بررسی عواقب و شرایط دعوا در صورت ترک خانه توسط شوهر پرداخته شده است.

ترک منزل توسط شوهر

مردان با پشت کردن به خانواده‌ای که نسبت به آنها مسئولیت دارند، بستر عسر و حرج (سختی و مشقت) خانواده را ایجاد می‌کنند. به ویژه زنانی که منبع درآمد ندارند یا از حمایت خانواده خود برخوردار نیستند. به همین دلایل است که زنان بر اساس قانون حق دارند در مقابل چنین عملی از حقوق خود دفاع کنند و با مراجعه به محاکم قضایی خواستار دریافت حقوق قانونی خود باشند. بنابراین ترک منزل از سوی مرد، مجازات‌هایی نظیر امکان بازداشت، زندانی کردن، الزام وی به پرداخت نفقه و مهریه و نیز ممنوع الخروج شدن را در پی دارد.

طلاق

ترک همسر به دلیل ازدواج مجدد

این که برخی از مردان به واسطه ازدواج مجدد، همسر اول را ترک می‌کنند نیز توجیهی قانونی برای ترک منزل از سوی آنها نیست. بر اساس قانون و شرع، ازدواج مجدد فقط در شرایطی که مرد بتواند عدالت را میان همسران برقرار کند، مجاز محسوب شده که این برقراری عدالت کاری بسیار دشوار است. زیرا برقراری عدالت چیزی فراتر از پرداخت نفقه مساوی یا اقدامات مادی است. به همین دلیل شرع نیز محدودیت‌هایی برای ازدواج مجدد تعیین کرده است. اینطور نیست که مردان مجاز به انجام چندین ازدواج باشند و خانه را ترک کنند و زن نیز چاره‌ای جز پذیرش این تصمیم نداشته باشد.

نحوه طرح دعوا در دادگاه

زن می‎تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف، تامین دلیل بگیرد. (هرگاه شخصی احتمال دهد دلایلی موجود است و در آینده دسترسی به آنها دشوار خواهد شد یا دسترسی به آنها به طور کلی از بین خواهد رفت، می‌تواند از دادگاه تامین آنها را بخواهد). بنابراین زمانیکه مشخص شود شوهر بدون دلیل موجه او را رها کرده یا از عهده پرداخت مخارج قانونی زن بر نمی‌آمده و یا با وجود داشتن توانایی مالی، از پرداخت آن امتناع می‌کرده، می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و تحت عنوان ترک نفقه، شکایتی کیفری علیه او تنظیم کند که مجازات آن زندان است.

همچنین زن می‌تواند علیه شوهر، با عنوان ترک نفقه، دادخواست حقوقی نیز ارائه دهد که دادگاه متناسب با شان و شئون مرد و توانایی مالی او، برای زن نفقه تعیین می‌کند. در چنین شرایطی اگر مرد به حکم دادگاه عمل نکند، حق طلاق برای زن ایجاد می‌شود.‌ با این حال زن برای اثبات ادعای ترک نفقه و ترک منزل راه سختی پیش رو دارد. زیرا باید با دلایل قوی و محکمه‌پسند این موارد را ثابت کند یا بتواند چند شاهد که درستی و صحت گفته‌های وی را تایید کنند بیاورد که از اقوام و نزدیکان او نیز نباشند.

ترک منزل توسط همسر

ترک منزل توسط شوهر و مجهول المکان بودن او

برخی از شوهران، مجهول‌المکان می‌شوند و امکان دسترسی به آنها از بین می‌رود. طبق قانون، اگر مجهول‌المکان شدن مرد طولانی شود و زن این موضوع را در دادگاه اثبات کند نیز می‌تواند از حق طلاق استفاده و دعاوی علیه شوهر را به طور غیابی مطرح کند و بدون حضور مرد از دادگاه رای بگیرد.

مهریه در صورت ترک منزل شوهر

در صورتی که مرد منزل را ترک یا از دادن نفقه امتناع کند و زن از این بابت در عسر و حرج (سختی و مشقت) قرار گیرد، حق دارد با استفاده از اختیاراتی که به عنوان حق توکیل و بر اساس عقدنامه به او داده شده، به دادگاه مراجعه کرده و با اعمال وکالت، هم درخواست طلاق دهد و هم مهریه اش را مطالبه کند. زن برای دریافت مهریه باید اموال شوهر را به دادگاه معرفی و چنانچه شوهر مالی نداشت، او را ممنوع‌الخروج یا هر زمان که اموالی از او پیدا کرد، آن را به دادگاه معرفی کند که در چنین شرایطی اموال از سوی دادگاه توقیف و مهریه از روی آن پرداخت می‌شود.

پیشنها مطالعه : برای آشنایی بیشتر با طلاق به دلیل اعتیاد “طلاق به علت اعتیاد همسر” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ در ۶:۱۱ ب٫ظ

  2. متین

    ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۳۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …