تکلیف یارانه بعد از طلاق چه می‎شود؟

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برخی همسران به دلائل مختلف از جمله اختلافات خانوادگی تصمیم به طلاق می‌گیرند. در این شرایط یکی از دغدغه های آن ها انتقال یارانه است که با صدور حکم طلاق از سوی دادگاه زن می‌تواند از سرپرستی همسر خارج شود و برای دریافت یارانه جداگانه ثبت نام کند.
انتقال یارانه

انتقال یارانه از جمله امور و موضوعات مهم به خصوص بعد از طلاق و ازدواج به شمار می‌آید. بر اساس قانون، سرپرست خانوار در حالت عادی شوهر یا پدر خانواده بوده و مبلغ یارانه نیز به حساب او واریز می‌شود. اما گاه شرایطی مانند ازدواج یا طلاق به وجود می‌آید که اعضای خانواده، تمایل به انتقال یارانه دارند و می‌خواهند در این موضوع خود را از سرپرست خانوار جدا کنند. این امر نیاز به مراحل و شرایط خاصی دارد که در مجله دلتا به این شرایط پرداخته شده است. اگر تمایل به انتقال یارانه دارید برای آشنایی بیشتر با مراحل و شرایط قانونی آن در ادامه با ما همراه باشید.

شرایط انتقال یارانه پس از طلاق

برخی همسران به دلائل مختلف از جمله اختلافات خانوادگی تصمیم به طلاق می‌گیرند. در این شرایط یکی از دغدغه های آن ها انتقال یارانه است که با صدور حکم طلاق از سوی دادگاه زن می‌تواند از سرپرستی همسر خارج شود و برای دریافت یارانه جداگانه ثبت نام کند. زن یا مرد بعد از طلاق باید مدارک لازم را آماده و به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه و تقاضای جدا شدن از سرپرستی همسر قبلی و ایجاد سرپرستی جدید کنند. این مدارک عبارتند از :

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • سند طلاق
  • کپی تمام مدارک

تکلیف یارانه بعد از طلاق

پس از انجام مراحل یاد شده، زن یا مرد بلافاصله باید حساب یارانه ای جدیدی در یکی از شعب بانکی برای خود ایجاد کند، در غیر این صورت یارانه وی پرداخت نمی‌شود. لازم به ذکر است، در صورتی که زن و شوهر طلاق گرفته اما در خصوص انتقال یارانه به تفاهم نرسیده اند و یکی از طرف ها مشکل ایجاد می‎کند، باید به  فرمانداری شهر محل اقامت  خود مراجعه کنند.

انتقال یارانه بعد از ازدواج شامل چه مراحلی است؟

افراد بعد از ازدواج تمایل دارند یارانه خود را از خانواده شان جدا کنند. به طور مثال پسری که تا به حال تحت سرپرستی پدر بوده، حالا خود نیز سرپرست خانواده است و با وجود دغدغه های مالی ترجیح می‌دهد چنین کاری کند. برای انتقال یارانه بعد از ازدواج، زن و شوهر باید به همراه مدارک لازم به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه و تقاضای جدا کردن یارانه از سرپرستی پدر کنند. این مدارک عبارتند از:

  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی والدین مرد
  • اصل و کپی عقدنامه

شرایط دریافت یارانه بعد از فوت سرپرست

یکی دیگر از مشکلات افرادی که یارانه دریافت می‎کنند هنگام فوت سرپرست است. زیرا یارانه همه افراد خانواده به حساب بانکی سرپرست خانواده (پدر) واریز می‌شود مگر در مواردی که پدر خانواده فوت کرده باشد که در این شرایط به حساب مادر خانواده واریز می‌شود. در چنین مواردی به طور موقت یارانه اعضای خانواده قطع می‌شود. در این موارد برای حل مشکل باید مدارک زیر را آماده و به مرکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی
  • کپی مدارک شناسایی
  • کارت ملی سرپرست قبلی
  • شناسنامه سرپرست قبلی
  • گواهی فوت سرپرست

74877 تکلیف یارانه بعد از طلاق چه می‎شود؟

در برخی خانواده‌ها بعد از فوت پدر، فرزند ارشد سرپرستی را به عهده می‌گیرد که در این حالت نیز انتقال یارانه به همان روشی  که ذکر شد، انجام می‌گیرد.

خانواده های بد سرپرست

در این موارد نیز مراحل انتقال یارانه به همراه مدارک لازم در مرکز پلیس +۱۰ انجام می‌گیرد ( خانوار بد سرپرست به‌ خانواده هایی گفته می‌شود که دارای مردانی معتاد، ناسازگار و بیکار و … هستند و به واسطه عدم حضور موثر و یا نبود سرپرست خانواده، زن اداره زندگی و خانواده را بر عهده گرفته است). البته باید در نظر داشت که در این موارد برای تغییر در کفالت، حضانت و غیره افراد باید ابتدا به مرکز فرمانداری استان مربوطه مراجعه و همراه با نامه رسمی فرمانداری به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

مدت زمان انتقال یارانه

برای انتقال یارانه، یک تا دو ماه زمان صرف می‌شود تا افراد بتوانند یارانه دریافت کنند. افراد برای از دست ندادن یارانه در طول این مدت می‌توانند بین دهم تا بیستم هر ماه موضوع را پیگیری کنند.

۴ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۴ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۳ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. فرهنگ

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۸ ب٫ظ

    ۵۵هزار ?

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۶ ب٫ظ

  4. صلابت

    ۱۰ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۱۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …