اجاره نشین ها ، صاحب خانه می شوند

۲
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه

اتحادیه مشاوران املاک ، تازه ترین آمار معاملات مسکن در بهمن ماه را اعلام کرد.این آمار نشان می دهد که تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن شهر تهران ۸ و ۶ دهم درصد افزایش  و تعداد اجاره ‌نامه ‌ها ۲۹ درصد کاهش داشته است. این رویداد نشان می دهد که تقاضا برای خرید مسکن نسبت به تقاضای اجاره ‌نشینی بیشتر بوده است.

به معنای دیگر این نشانه حاکی از آن است  که طی یک سال اخیر توانمندی اجاره نشین های تهرانی برای خرید بیشتر شده  و بخشی از آنها قصد دارند به اجاره نشینی پایان داده و صاحب خانه شوند.

به گزارش مجله خبری دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین ، در کشور نیز اوضاع به همین صورت بوده است. در بهمن ماه امسال قرارداد های خرید و فروش مسکن ۱۰ و ۶ دهم درصد افزایش  و تعداد اجاره ‌نامه ‌ها ۲۳ درصد کاهش داشته  است.

از دلایل افزایش تقاضا برای خرید مسکن می‌تواند پرداخت تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی با نرخ ۹.۵ درصد ، نزدیک شدن قیمت مسکن به کف و تورم پیش بینی شده  ملک در سال آینده باشد.

بر اساس این گزارش ، با این نشانه ها  می‌توان دریافت که با وجود افزایش میانگین ۸ و ۹ دهم درصدی قیمت مسکن تا دی ماه امسال ، توان خرید متقاضیان نیز بالا رفته است. اما باید توجه داشت که هم ‌اکنون ، قیمت مسکن نسبت به تورم عمومی ۷ دهم  درصد و نسبت به تورم نقطه به نقطه ۸ و ۲ دهم درصد افزایش یافته است  که می‌تواند خطری برای پیش‌ رونق بازار مسکن شود. شاید به همین علت باشد که رشد ۵۰ درصدی معاملات در آذرماه در مقایسه با مدت مشابه پارسال  در دی و بهمن امسال به یکباره کاهش یافت  و به ۱۳ و نیم و سپس ۸ و ۶ دهم درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رسید. در واقع  با وجود افزایش نسبی قراردادهای ماهانه بعد از ماه آذر، سرعت رشد نقطه به نقطه معاملات کم شده است.

التهاب بازار ارز و گسیل سرمایه ها از مسکن سرمایه‌ای به سمت دلار، از دلایل افت دو ماه اخیر بازار مسکن ارزیابی می شود.

رویداد دیگر روزهای اخیر ، افزایش سود بانکی به ۲۰ درصد از طریق گواهی سپرده بود که احتمالا آثار منفی این طرح  بر بازار مسکن را باید در آینده مشاهده کرد. به این ترتیب احتمال پایین آمدن سرعت رشد معاملات مسکن در ماه‌های پیش رو نیز وجود دارد.

۲ دیدگاه

  1. محمدرضا

    ۶ اسفند ۱۳۹۶ در ۸:۳۴ ق٫ظ

    الهی آمین! عمری است که با همین وعده دلخوشیم

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۳۹۶ در ۸:۳۳ ق٫ظ

    زهی خیال باطل!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…