دوغ ؛ دیازپام طبیعی و خوشمزه

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نوشیدنی ضد سرطان و دیازپام طبیعی بدن، نه شیر است و نه ماست؛ این وصله‌های خوشمزه فقط به جناب دوغ می‌چسبد؛ یک ضیافت سلامتی دیگر را مهمان مجله دلتا باشید؛ نوش جان!
دوغ

از میان خانواده بزرگ لبنیات این بار یک راست به سراغ دوغ می‌رویم؛ نوشیدنی سالم سفره های ایرانی؛ به قول معروف، اصلا کباب بدون خوردن دوغ سنتی یا گازدار پایین نمی‌رود؛ این نوشیدنی سفید و خوشمزه مثل یک مسکن قوی و دیازپام عمل می‌کند؛ پس قدرت خواب‌آوری این نوشیدنی را دست کم نگیرید!

البته این ماده غذایی فقط یک نوشیدنی عادی نیست! آش دوغ، آب دوغ خیار و خیلی از غذا ها بدون این چاشنی مزه نمی‌دهد؛ دل‌تان هوس خوردن این نوشیدنی خنک ایرانی را کرده است؟ لیوان ها را آماده کنید؛ همه چیز برای یک مهمانی کوچک آخر هفته آماده است.

سنتی، گازدار، ساده، کفیر یا  نعنایی و طعم دار؟ شما خوردن کدام نوع دوغ را دوست دارید؟ امیدواریم که با خوردن این نوشیدنی خواب‌تان نگیرد و مجله دلتا را همچنان همراهی کنید.

مضرات دوغ

خواص دوغ

عضو کوچک خانواده لبنیات، فراورده شیر و ماست، با دوغ عزیز و خوشمزه بیشتر آشنا شوید! از فواید دوغ چه می‌دانید؟ اصلا چرا باید دوغ بخوریم؟

نوشیدنی ضد سرطان

دوغ یکی از بهترین و سالم ترین نوشیدنی ها است و به علت اینکه این فراورده به طور مستقیم از شیر به دست می‌آید و بسیاری از ترکیب ها و پروتئین های موجود در شیر را دارد، بسیاری از کارشناسان تغذیه معتقد هستند که این نوشیدنی همانند شیر می‌تواند خاصیت ضد سرطانی داشته باشد.

دیازپام طبیعی و خواب آور

اکثر افراد بعد از نوشیدن دوغ احساس خواب آلودگی می‌کنند؛ به خصوص اگر این نوشیدنی با غذای سنگین مثل کباب خورده شود. آیا این مسئله صحت دارد؟ بله این نوشیدنی به دلیل مواد موجود در آن خواب آور است؛ آن هم یک دیازپام طبیعی، خوشمزه و خنک!

پزشکان طب سنتی هم با توجه به این خاصیت، برای تجربه کردن یک خواب راحت و آرام، نوشیدن این ماده را به خصوص در وعده شام پیشنهاد می‌کنند البته خوردن آن در نیمروز به دلیل کاهش سطح هوشیاری توصیه نمی‌شود.

بهبود هضم غذا و کمک به دستگاه گوارش

استفاده از اسانس ‌های مختلف مثل کاکوتی، نعناع یا گلبرگ‌ های خشک گل سرخ و محمدی می‌تواند علاوه بر طعم دار کردن دوغ، به هضم غذا و بهبود گوارش هم کمک کند. دوغ حاوی نعنا و پونه، یک ماده ضد نفخ است که به ترشح شیره معده و هضم غذا کمک می‌کند و همچنین دل پیچه را التیام می‌بخشد. البته اگر مشکلات معده و گوارش دارید، از دوغ گازدار استفاده نکنید.

دوغ آبعلی

از خواص دیگر این نوشیدنی:

  • دوغ ویتامین های B و D است؛ به همین دلیل می‌تواند در تأمین انرژی بدن بسیار کمک کند.
  • این نوشیدنی از رشد و نمو بسیاری از باکتری های مضر در سیستم گوارشی بدن انسان جلوگیری می‌کند.
  • دوغ های سنتی خیلی بهتر از صنعتی هستند؛ به این دلیل که احتمال آلودگی های میکروبی در بسته‌ بندی آن‌ها وجود دارد؛ پس سعی کنید از نوع سنتی آن بخورید تا از بدن شما به طور طبیعی میکروب‌ زدایی شود.
  • این نوشیدنی به هضم غذا کمک می‌کند و برای معده التیام‌بخش است.
  • این نوشیدنی مثل آب عمل می‌کند و باعث عملکرد بهتر جریان خون می‌شود.
  • بعضی از سردرد ها که ناشی از گرمی هوا است، با نوشیدن دوغ التیام پیدا می‌کند.
  • نوشیدن دوغ از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند؛ به خصوص اگر اسانس نعنایی داشته باشد.
  • این ماده مغذی، حاوی گلبرگ‌ های گل‌ محمدی بسیار معطر، مقوی قلب و کبد و اعصاب، آرام ‌بخش و نشاط‌آور است و به هضم غذا کمک می‌کند.

دوغ-آبعلی

دوغ گازدار یا ساده؟

به طور کلی، اکثر کارشناسان و پزشکان مصرف دوغ گازدار را توصیه نمی‌کنند. خوردن دوغ گازدار مخصوصا به افرادی که بیماری های گوارشی دارند، توصیه نمی‌شود؛ زیرا مصرف دوغ گازدار می‌تواند باعث برخی بیماری های گوارشی مثل زخم اثنی‌عشر، ورم معده، نفخ شکم و برخی مشکلات دیگر گوارشی شود؛ پس اگر دستگاه گوارش حساسی دارید، این نوع دوغ را مصرف نکنید.

دوغ بخوریم یا نوشابه؟

شاید پرسیدن این سؤال مسخره باشد؛ اما به هر حال ذائقه افراد با هم متفاوت است و از طرف دیگر و به طور قطع دوستداران نوشابه هم از مضرات این نوشیدنی آگاهی دارند اما چه می‌توان کرد که شکمو های علاقه‌مند به خوردن نوشابه این ها را درک نمی‌کنند.

البته شاید دانستن مضرات نوشابه نظر آن ها را عوض کند:

تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که یک لیوان نوشابه می‌تواند چه بلایی بر سر بدن ما بیاورد؟ یک لیوان دوغ خوشمزه چطور؟ شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

دوستداران عزیز نوشابه شاید زمان تغییر رژیم غذایی شما رسیده است؛ پس لطفا به جای نوشابه دوغ بخورید؛ به این دلایل :

نوشابه

مضرات نوشابه

درواقع، علت عدم استفاده از نوشیدنی های گازدار مخصوصا دوغ گازدار به دلیل گاز موجود در آن ها نیست بلکه به دلیل اسید فسفریک آن است که در این نوع نوشیدنی ها اضافه می‌شود که برای سلامتی بدن بسیار مضر است.

مضرات-دوغ

مضرات دوغ

  • اگر دستگاه گوارش حساسی نسبت به غذا های با طبع سرد دارید، دوغ نخورید.
  • نوشیدن دوغ پس از مصرف غذا های گوشتی می‌تواند در برخی مواقع باعث درد مفاصل شود.
  • مصرف بیش از حد دوغ می‌تواند تعادل قوای بدن را به هم بزند.

بگذارید کلام آخر را خودمانی و کوتاه بپرسیم؛ دوغ یا نوشابه؟ مسئله سلامتی این است.

۲ دیدگاه

  1. فرهاد کرمی

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۲۶ ب٫ظ

  2. نامجو

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۰۲ ب٫ظ

    عالی و خوش مزه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…