نکات مهم در انتخاب دستگیره کابینت

۵
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کابینت از مهم ترین لوازم موجود در آشپزخانه و دستگیره کابینت کلیدی ترین عنصر در داشتن کابینتی کاربردی و زیبا است.

تنوع دستگیره های کابینت از طرفی انتخاب های بیش تری پیش روی شما می‌گذارد و از سوی دیگر تصمیم گیری را سخت می‌کند. بعد از تعیین جنس و رنگ کابینت نوبت به انتخاب دستگیره می‌رسد. در این بخش از مجله دلتا اطلاعات کافی برای انتخاب دستگیره کابینت را به شما می‌دهیم.

دستگیره کابینت

یراق آلات وسایلی هستند که پس از ذوب فلز توسط وسایل صنعتی شکل داده می‌شوند و در جاهای مختلف به کار می‌روند. دستگیره، شیر آب، پیچ، مته و قلاب انواع مختلفی از یراق هستند که در زندگی کمک زیادی به ما می‌کنند. انتخاب یراق آلات باید با دقت صورت گیرد. یکی از مهم ترین بخش های کابینت که شاید در ظاهر به نظر نرسد، یراق آلات کابینت از جمله لولا، بلبرینگ و دستگیره است. یراق آلات باید کیفیت بالایی داشته باشند. با انتخاب دستگیره ای با کیفیت و زیبا می‌توانید جلوه خاصی به یک کابینت ساده ببخشید.

هنگام خرید دستگیره توجه به رنگ و جنس کابینت های آشپزخانه اهمیت ویژه ای دارد. باید بین دسته و بدنه آن هماهنگی و تناسب برقرار باشد. دسته باید کاربردی و هنگام باز و بسته کردن بتوان راحت از آن استفاده کرد. دستگیره کابینت ها علاوه بر کارآیی نقش زیبا سازی و تاثیر به سزایی در دکوراسیون آشپزخانه دارد. دستگیره های قدیمی در سبک کلاسیک و مدل های مدرن در سبک های امروزی به کار برده می‌شود.

دستگیره کابینت

دسته بندی دستگیره کابینت

دستگیره از لحاظ نوع اتصالات به دو دسته تقسیم بندی می‌شود؛ دستگیره های تک پیچ و دو پیچ. البته انواع بدون پیچ نیز وجود دارد که به آن ها دستگیره های مخفی می‌گویند. دسته گیره های تک پیچ، از یک نقطه به کابینت متصل و دستگیره دو پیچ نیز همان طور که از نام آن مشخص است، از دو سو به کابینت پیچ می‌شود. دستگیره های تک پیچ اغلب به شکل دکمه ای و دستگیره دو پیچ به شکل خطی عرضه می‌شوند. اندازه دستگیره های خطی از ۱۵ تا ۳۵ سانتی متر متغیر است. نوع دکمه ای نیز قطری حدود ۱۰ سانتی متر دارد.

دستگیره آشپزخانه

جنس

دسته ها از مواد مختلفی از جمله سرامیک، کریستال، آلومینیوم، نقره، مس، سرب یا چوب تولید و با نیکل، آب طلا یا کروم روکش می‌شوند. با توجه به اینکه از دکوراسیون آشپزخانه چه انتظاری دارید می‌توانید دسته مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای مثال اگر می‌خواهید روی کابینت های سفیدِ آشپزخانه کنتراست ایجاد شود، دستگیره را از جنس چوب یا مس انتخاب کنید. اما اگر بخواهید در آشپزخانه ای، دستگیره با بدنه هماهنگی داشته باشد روی کابینت های چوبی، دستگیره چوبی نصب کنید. هنگام انتخاب دستگیره از جنس فلز، حساسیت های پوستی خود را به فلزهای مختلف در نظر بگیرید تا در دراز مدت دچار مشکل نشوید.

انواع مدل های دستگیره آشپزخانه

دسته ها دارای طراحی های متنوعی هستند. در سبک های مختلف دکوراسیون از فرم های نا متعارف و فانتزی استفاده زیادی می‌شود. در حالت کلی، تمام مدل ها را می‌توان در دو گروه تعریف کرد. یک گروه دستگیره های کروی یا دکمه ای هستند و گروه دیگر دستگیره خطی. با توجه به اینکه فرم و طرح سایر لوازم موجود در آشپزخانه به چه شکلی هست می‌توانید یکی از این دو گروه را در نظر داشته باشید.

دستگیره دکمه ای کابینت

دستگیره دکمه ای

دستگیره هایی که قسمت بیرونی آن کروی شکل است و از دسته تک پیچ ها به حساب می‌آیند. با توجه به نوع باز شدن کشو یا کمدها می‌توانید تصمیم بگیرید از مدل دکمه ای روی یک یا دو بخش از کابینت استفاده کنید. دستگیره های دکمه ای جلوه ای کلاسیک و قدیمی دارند. گرچه با استفاده از طراحی های مدرن و اشکالی هندسی از این دستگیره در سبک های مدرن نیز می‌توان به کار برد. استفاده از این مدل روی کمد بهتر است. زیرا فقط به در نیرو وارد می‌شود. ولی اگر از آن روی کشو استفاده کنید به دلیل تحمل وزنِ تمام محتویاتِ درون کشو، در دراز مدت دستگیره دچار آسیب خواهد شد.

دستگیره کابینت خطی

دستگیره خطی

فرم این دستگیره به شکل خط های افقی است که البته می‌توان آن را به شکل عمودی نیز نصب کرد. دستگیره های خطی معمولا دو پیچ هستند. دستگیره خطی در کابینت ممبران، های گلاس، فلزی و ام دی اف کاربرد زیادی دارد. دستگیره هایی که روی کشو نصب می‌شوند باید تمام وزن کشو را تحمل و آن را به بیرون هدایت کنند. به همین دلیل در بیش تر مواقع استفاده از دستگیره های خطی برای کشو توصیه می‌شود. دستگیره های خطی نیرو را بر سطح بیش تری وارد می‌کنند و می‌توان از تمام انگشتان برای کشیدن کشو استفاده کرد.

به کار بردن دستگیره های خطی روی کل کابینت آشپزخانه نمایی مدرن در دکوراسیون ایجاد می‌کند. دستگیره های خطی را به صورت عمودی روی کابینت نصب کنید تا ارتفاع آن ها بلندتر به نظر برسد و نمایی کشیده به کابینت بدهد. البته استفاده از این دستگیره به صورت عمودی باز و بسته کردن آن را کمی مشکل می‌سازد. نصب دستگیره خطی به صورت افقی، سبب می‌شود کابینت عریض تر به نظر برسد و کاربرد راحت تری دارد. می‌توانید برای ایجاد تضاد دستگیره های کمد را عمودی و حالت افقی را برای کشو انتخاب کنید.

امیدواریم این مطلب مفید بوده باشد. در بخش های آینده به استفاده از مدل های مختلف دسته ها در آشپزخانه می‌پردازیم.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۰:۲۲ ق٫ظ

  2. لیلی امامی

    ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۲:۳۱ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۰۰ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  3. حیدری

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۲۱ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۸ ق٫ظ

      ممنون که ما رو دنبال می‌کنید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…