عواقب عدم پرداخت حق شارژ ساختمان

۴
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورت خودداری مالک، مستاجر یا استفاده‌کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک، مدیر ساختمان مراتب را از طریق اظهارنامه به او ابلاغ می‌کند.
عدم پرداخت شارژ ساختمان

پرداخت شارژ آپارتمان وظیفه‌ ساکنان یک مجتمع مسکونی است؛ با این حال برخی از پرداخت حق شارژ خودداری کرده و یا در پرداخت این هزینه تاخیر دارند. طبق قانون، در صورت عدم پرداخت شارژ ساختمان ، ساکنین جریمه می‌شوند. در مجله دلتا به بررسی این موضوع پرداخته شده است.

قانون شارژ ساختمان

طبق قانون تملک آپارتمان‌ها، هرگاه یک آپارتمان یا یک محل کسب دارای مالکین متعدد و بیش از سه نفر باشد، مالکان یا قائم‌مقام قانونی آن‌ها وظیفه دارند مدیر یا مدیرانی از بین خود یا از خارج انتخاب کنند. مدیر هر ساختمان، مسئول حفظ و اداره ساختمان و اجرای تصمیمات مجمع عمومی است و موظف است مخارج مربوط به قسمت‌های مشترک را ماهانه جمع‌آوری و در موارد مربوط هزینه کند؛ بنابراین در صورت خودداری مالک، مستاجر یا استفاده‌کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک، مدیر ساختمان مراتب را از طریق اظهارنامه به او ابلاغ می‌کند و اگر ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه، سهم بدهی‌ خود را پرداخت نکند، مدیر می‌تواند از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و غیره به او خودداری کند. باید در نظر داشت که منظور فقط خدمات مشترک است؛ پس اگر برق یا آب اختصاصی از هزینه شارژ باشد، مدیر ساختمان نمی‌تواند آن را قطع کند.

اخطاریه عدم پرداخت شارژ

عدم پرداخت شارژ ساختمان

برای قطع خدمات مشترک باید به دو نکته توجه داشت:

۱. برگ اخطار پرداخت شارژ ساختمان به صورت اظهارنامه و از طریق دادگستری برای فرد امتناع کننده فرستاده شود و باید ده روز از تاریخ ابلاغ آن گذشته باشد و مالک یا مستاجر هنوز اقدام به پرداخت شارژ نکرده باشد.

۲. مدیر ساختمان فقط حق قطع خدمات مشترک را دارد؛ بنابراین اگر مدیر بدون رعایت قواعد و ضوابط مقرر، خدمات اختصاصی هر واحد را قطع کند، از نظر قانونی تحت عنوان جرم ممانعت از حق در دادگاه به مجازات محکوم می‌شود.

در نهایت اگر ساکن باز هم در صورت برخورد قانونی از پرداخت شارژ خودداری کند و با پیگیری‌های مدیر ساختمان نتیجه‌ای حاصل نشود، مدیر می‌تواند به اداره ثبت محل وقوع آپارتمان مراجعه و اداره ثبت بر مبنای اظهارنامه ابلاغ‌ شده، علیه شخص اجراییه صادر کند.

مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر با قوانین آپارتمان نشینی، “نکات حقوقی مهم در خصوص آپارتمان نشینی” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. فتحی

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۸ ب٫ظ

  2. روزبهانی

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۹:۱۰ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

  3. سعدی

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ در ۶:۴۷ ب٫ظ

  4. یوسفی

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ در ۶:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …