یک اقتصاددان به این پرسش پاسخ می‌دهد

چالش اصلی بازار مسکن چیست؟

۶
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مسکن به‌عنوان یک کالای بزرگ در حالی هنوز تکلیف بسیاری را با سرمایه‌ای یا مصرفی بودن خود مشخص نکرده است که قیمت زمین، خلاهای قانونی، ضعف بازار رهن و ... به مشکلات آن دامن می‌زند.

سرازیر شدن سرمایه‌ ها به سمت معاملات زمین، توازن بازار ها را تغییر داده و باعث شده سرمایه‌ ها در بخش زمین انباشت و بلوکه شود. این پدیده، در حالی که بستر از دست رفتن فرصت‌ های سرمایه‌گذاری در بخش‌ های مولد و اشتغالزای اقتصاد کشور را فراهم کرده، به وجود آوردنده مشکلات مسکن نیز بوده است.

به گزارش مجله دلتا حسین عبده تبریزی، اقتصاددان؛ در این رابطه به تازگی در تحلیلی اظهار داشته است: میانگین سهم زمین از قیمت مسکن در ایران در مقایسه با دیگر کشورها بسیار بالاست. سهم زمین از قیمت مسکن در نقاط متراکم شهری، حدود ۶۰ درصد است. در مورد مسکن لوکس این سهم حتی به ۸۰ درصد هم می‌رسد. وی ادامه داد: کمبود عرضه زمین شهری در تراکم بسیار بالای کلانشهرهای کشور به‌ویژه در تهران مشهود است و این شهر در میان ۱۰۰ شهر اول پرجمعیت دنیا رتبه دوازدهم را دارا است. حضور توسعه‌گران موجب شده است تا عرضه زمین شهری به هیچ عنوان پاسخگوی تقاضای فزاینده آن نباشد.

به گفته وی، در نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۷ رتبه مسکن ایران در بین ۹۵ کشور جهان از نظر نسبت قیمت یک خانه میان‌قیمت به درآمد در دسترس یک خانواده با دریافتی متوسط، ۶۷ و از نظر میزان توانایی مالی یک خانواده واقع در دهک‌ های میانی درآمد برای بازپرداخت وام رهنی یک خانه میان‌قیمت، ۹۰ است. این ارقام نشان می‌دهد که ایران در فاصله دوری از وضعیت مطلوب بازار مسکن قرار دارد.

این اقتصاددان، ریشه نابه‌سامانی مسکن در ایران را گرانی، ناهمگنی و کندی واکنش عرضه به تحولات تقاضا ارزیابی کرد و اصلی‌ترین مشکلات مسکن را قیمت زمین و سوداگری، ضعف قوانین، ضعف بازار رهن و میزان بالای مسکن نامناسببرشمرد.

عبده تبریزی گفت: لازم است سیاست‌گذار و متولی بخش مسکن در دولت، زاویه دید خود را از سنتی و در عین حال نادرست تغییر دهد و به جای آنکه در نقش بخش خصوصی سرگرم خانه‌سازی شود، شرایط ورود بخش‌ خصوصی به این بازار را تسهیل کند.

۶ دیدگاه

  1. اسکندری

    ۶ بهمن ۱۳۹۸ در ۷:۳۴ ب٫ظ

    perfect

    پاسخ

  2. نظری

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۵۸ ب٫ظ

    مفیدبود.

    پاسخ

  3. ملکی

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۴۶ ب٫ظ

    خیلی ممنون

    پاسخ

  4. صلابت

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۳۷ ب٫ظ

  5. روزبهاني

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۲۹ ب٫ظ

    فعلاً که خریدار مسکن وجود ندارد

    پاسخ

  6. فرهاد کرمی

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۲:۲۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…