نقش پررنگ آپارتمان‌های میان سال در معاملات

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در سال‌های گذشته دو منطقه چهار و پنج در غرب و شرق تهران رکورد دار معاملات بوده‌اند و بیش از ۱۰ درصد از کل معاملات بازار مسکن تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی های میدانی از دو منطقه چهار و پنج به‌عنوان پرمعامله‌ترین مناطق بازار مسکن در تهران نشان می‌دهد که عمده آپارتمان‌ های مبادله شده در این مناطق، در زمره واحدهای مسکونی با سن بنای بیش از ۱۵ سال بوده‌اند. دلایل این اتفاق از زوایای مختلفی قابل بررسی است که مجله دلتا به آن پرداخته است.

به گزارش مجله دلتا عرضه آپارتمان‌های با عمر بنای بیش از ۱۵ سال به شکل محسوسی در بازار مسکن پایتخت افزایش یافته است. فعالان بازار مسکن یک دلیل چنین اتفاقی را تسهیل شرایط پرداخت وام اوراق خرید چنین املاکی عنوان کرده‌اند و می‌گویند با تغییر شرط سنی بنا در به‌کارگیری این وام از ۲۰ به ۲۵ سال اکنون پای این واحدها به فضای معاملات باز شده است.

با احتساب سن بنا از تاریخ صدور پروانه، املاک ۱۷ و ۱۸ ساله نیز مشمول وام اوراق می‌شوند که در گذشته بر اساس ضوابط بانک عامل بخش مسکن در دایره دریافت تسهیلات قرار نداشته‌اند.

رونق بازار مسکن در آذرماه سال ۹۶ با افزایش ۵۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در شهر تهران اتفاق افتاد و قیمت‌ها با رشد پایین ۱۵ درصدی جهش یافتند. هم اکنون شرایط معکوس شده است و با وجود افت شدید خرید و فروش، واسطه‌ ها عرضه آپارتمان‌ های قدیمی ساز را پی آمد  روند طبیعی بازار رکودی می‌دانند که دوره آن از زمان ثبات قیمت‌ها آغاز می‌شود. آن‌ ها معتقدند بهترین زمان عرضه املاک نوساز در حالت عادی و در شرایطی که مالکان پول‌لازم نباشند، در شرایطی است که بازار مسکن رونق دارد، در حالی که عرضه املاک قدیمی‌ساز و چند سال ساخت در هر دو دوره رونق و رکود همواره وجود داشته است و اتفاقا مالکان این گروه از املاک امیدوار هستند در نبود آپارتمان‌ های نوساز و تازه‌ساز در بازار مسکن در تهران، راحت‌تر بتوانند املاک قدیمی خود را احتمالا با امکاناتی کمتر و زیر قیمت به متقاضیان حاضر در بازار معاملات به فروش برسانند.

۲ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۴۰ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

  2. نظری

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۲۲ ب٫ظ

    تحلیل خوبی بود.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…