کشک و هزار خاصیت باور نکردنی!

۶
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
از نوستالژی خوشمزه آش کشک خاله به خواص واقعی کشک می‌رسیم.آیا می‌دانستید که این ماده شور کلسیم دار، باعث لاغری شما می‌شود؟ با مجله دلتا همراه باشید.
کشک

آش کشک خاله حتما خوردن دارد؛ مخصوصا اگر با کشک خشک یا مایع خانگی باشد! شاید همیشه در خانواده بزرگ و کلسیم دار لبنیات بیشتر دنبال خوردن ماست، شیر و پنیر بوده‌ایم و جای کشک در این خانواده بزرگ خالی بوده است.

بهتر است بدانید که کشک یکی از محصولات کاملا ایرانی است که از ماست تهیه می‌شود. این ماده شور و خوشمزه در روش سنتی از ماست بدون چربی یا دوغ باقی‌مانده پس از کره گیری آماده می‌شود.

اگر می‌خواهید لاغر شوید یا پوست و مو و اندام زیباتری داشته باشید، در کنار رژیم شیر از کشک خشک هم استفاده کنید. این گلوله سفید پر ویتامین ارزش یک بار خوردن و امتحان کردن را دارد؛ چه خوردن خالی آن و چه به عنوان چاشنی غذا های ایرانی مثل کشک بادمجان، آش رشته، کله جوش و حتی غذاهای قدیمی و سنتی مثل اشکنه… با مجله دلتا و این نوستالژی شور و خوشمزه همراه باشید.

خواص-کشک-

کشک کلسیم دار بخورید

این ماده سفید خوشمزه معمولا به دو صورت خشک و مایع وجود دارد که سرشار از پروتئین و ویتامین های گوناکون است.

کشک مثل شیر پرخاصیت است و شاید بتوان گفت که از نظر مقدار کلسیم برادر دو قلوی شیر است. این ماده مغذی مواد معدنی، کلسیم، چربی، نمک، پروتئین، نیاسین و ویتامین B3 دارد.

خواص کشک خشک

بهتر است برای چاشنی غذا ها و مصرف خانگی از کشک خشک استفاده کنید؛ چون کشک مایع باکتری های زیادی دارد؛ برای مصرف کشک مایع باید حتما از کشک‌ های پاستوریزه استفاده و بهتر است این نوع کشک ها قبل از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده شوند.

چون محیط کشک مایع، محلی برای رشد باکتری‌ های خطرناک است و احتمال مسمویت با مصرف آن‌ها بیشتر می‌شود. اما کشک خشک خطر آلودگی ندارد؛ همچنین چربی بسیار کمتری نسبت به کشک مایع دارد و برای سلامتی گزینه مناسب تری است.

شما می‌توانید روزانه با مصرف دو الی سه قطعه کشک خشک یا جامد کلسیم و پروتئین بدن خود را تأمین کنید؛ همچنین چون کشک خشک مدت زیادی طول می‌کشد تا در دهان آب شود، برای ایجاد احساس سیری در مغز و بدن مفید است.

خواص-کشک-خشک

خواص کشک

از این ماده پر خاصیت به راحتی نگذرید؛ دوست سلامتی، زیبایی و تناسب اندام شما اینجا است؛ درست همین جا وسط کاسه آش خانگی شما؛ پس با این دوست در رژیم غذایی خودتان مهربان تر باشید.

لاغری

در کشک هیچ گونه مواد قندی وجود ندارد؛ بنابراین مصرف این ماده برای رژیم لاغری مفید است. استفاده از مقداری کشک قبل از غذا، موجب کاهش اشتها می‌شود و از آنجا که محتوای مواد سفید کلسیم دار آن نیرو بخش است و هیچ گونه مواد قندی در آن نیست، از اضافه وزن و چاقی مفرط جلوگیری می‌کند.

مکمل طبیعی بدنسازی و تناسب اندام

داستان خوشمزه کشک فقط به کلسیم آن ختم نمی‌شود؛ کشک حاوی تمام اسید آمینه های مورد نیاز بدن است؛ چه پروتئینی بهتر از کشک! قطعا می‌دانید که مهم ترین نقش پروتئین ها در بدن حفظ بافت ها و تولید آن‌ها است؛ چون بدنسازان به پرورش اندام و تقویت عضلات خود علاقه دارند؛ باید بدانند که با ورزش های سنگین نیاز به پروتئین در بدن آن ها افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه ورزشکاران و بدنسازان باید کشک را در وعده غذایی یا میان‌ وعده های خود همراه آجیل و تخم مرغ میل کنند.

زیبایی و سلامت پوست و مو

شما می‌توانید از این ماده نه فقط به صورت خوراکی بلکه به عنوان ضماد هم استفاده کنید؛ مصرف ضماد کشک و مالش کشکاب برای درمان ریزش مو و پیشگیری از طاسی و کچلی بسیار مفید است.

یک ضد آفتاب طبیعی برای پوست شما معرفی می‌کنیم؛ مخلوط آبلیمو و کشک یا زرد چوبه و کشک! برای درمان آفتاب سوختگی و بر طرف کردن لکه های قهوه ای رنگ پوست، از این ترکیب روی نقاط آسیب‌دیده بمالید و خودتان معجزه آن را ببینید.

از بین بردن تیرگی دور چشم

گذاشتن یک پنبه آغشته به کشک به مدت ۱۰ دقیقه زیر چشم می‌تواند تیرگی دور چشم‌ های شما را تا حد زیادی کاهش دهد؛ باورتان می‌شود؟ این همه زیبایی فقط در ۱۰ دقیقه!

درمان پوکی استخوان

همانطور که گفتیم کشک با کلسیم فراوانش با شیر برابری می‌کند؛ مهمترین مصرف درمانی کشک، پیشگیری از بروز یا پیشرفت بیماری پوکی استخوان است؛ میزان مناسب کلسیم، فسفر و نسبت این دو ماده مغذی در ترکیب کشک موجب پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود.

کشک-بادمجان

کشک و بادمجان؛ داروی طبیعی بارداری

اصولا کشک را با کلسیم، فسفر و نمک فراوانش می‌شناسند که برای دوران بارداری است؛ به مادران باردار همواره توصیه می‌شود تا برای سلامت جنین خود از کشک در حجم کم با میزان نمک پایین استفاده کنند؛ البته بهتر است که از این ماده مغذی در کنار سایر غذاها مثل بادمجان ( در صورت نداشتن حساسیت) استفاده شود؛ چون ترکیب این دو ماده در کنار هم می‌تواند از نقص های جنینی جلوگیری کند.

ضد عفونی کننده طبیعی دستگاه گوارش

کشک اسید های آلی سرشاری دارد؛ از این رو می‌‌توان به عنوان یک ضد عفونی‌‌کننده برای دستگاه هاضمه و همچنین سلامت روده کوچک و بزرگ از آن استفاده کرد.

مضرات-کشک

مضرات کشک

این ماده لبنی به طور کلی، طبع سردی دارد و بهتر است در کنار غذا ها و چاشنی های گرم استفاده شود.

  • زیاده‌روی در مصرف کشک مضراتی هم دارد؛ یکی از عوارض و مضرات کشک سفت شدن روده است.
  • مصرف این ماده در کنار سایر غذا های سرد مثل بادمجان ممکن است حساسیت پوستی ایجاد کند.
  • خوردن کشک زیاد PH خون را کاهش می‌دهد و تأثیر منفی روی بدن دارد؛ پس اگر فشار خون دارید؛ در مصرف این ماده بیشتر دقت کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

    میشه لطفا طریقه جوش دادن کشک رو بگید؟؟؟ نمیدونم کشک تویه شیشه رو خریداری میکنم چجوری باید جوش بدم☹☹

    پاسخ

  2. امیر

    ۲۶ آبان ۱۴۰۰ در ۰:۳۵ ق٫ظ

    ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۶ آبان ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۰ ق٫ظ

      ممنونم از شما بابت همراهیتون

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۱ ب٫ظ

  4. آدینه

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۳۷ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  5. نظری

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۱۹ ب٫ظ

    خشکش نمک زیاد داره.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…