موزه بریتانیا؛ آرامگاه منشور کوروش

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در بخش مربوط به ایران این موزه، بیش از سیزده هزار شی ایران باستان و مهمتر از همه آنچه دنیا به عنوان منشور حقوق بشر آن را پذیرفته است، به چشم می‌خورد. این گنجینه، منشور کوروش کبیر است.
منشور کوروش

منشور کوروش، فرمان کوروش بزرگ هخامنشی است که به زبان بابلی نو بر روی استوانه‌ گلی (مهم‌ترین سند حقوق بشر در دنیا) پس از فتح بابل نوشته شده است. دلتامگ را بخوانید تا ببینیم این منشور کجاست؟

پانصد سال قبل از میلاد مسیح، کوروش هخامنشی بابل را فتح و ملت در اسارت بابلیان را آزاد کرد. او بدون هیچ جنگ و خونریزی وارد بابل شد و پس از ورود باشکوهی که به آنجا داشت 40 هزار نفر را از بند آزاد کرد و به سرزمین خود بازگرداند. او فرمانی صادر کرد که از شرح ورودش و عدم بدرفتاری با انسان‌ها و پرستش خداوند یگانه سخن ‌گفته و بر لوحی از گل رس به زبان بابلی نو (آکدی) حک شده است. منشوری که به منشور کوروش یا منشور حقوق بشر معروف شد.

موزه بریتانیا

یکی از بزرگترین و مشهورترین موزه‌های جهان که با موزه لوور پاریس رقابتی تنگاتنگ دارد، موزه بریتانیا (British Museum) است. این موزه یکی از غنی‌ترین موزه‌های دنیا با بیش از 7 میلیون گنجینه تاریخی از ملل،‌ فرهنگ‌ها و اقوام مختلف سراسر جهان از جمله ایران است که در انگلستان قرار دارد.

جالب است به شما بگوییم موزه بریتانیا با شعار «موزه‌ای از دنیا، موزه‌ای برای دنیا» این گنجینه بی‌قیمت را از دوران ماقبل تاریخ تا کنون، در کنار یکدیگر گردآوری کرده و به صورت رایگان در معرض دید همه بازدید کنندگان قرار داده است.

بریتانیا

بخش خاورمیانه

در این موزه بیش از سیزده هزار شی متعلق به ایران باستان  و مهمتر از همه منشور کوروش قرار دارد که بدل آن در سازمان ملل به عنوان نماد صلح بین ملت‌های مختلف نگهداری می‌شود. این سند بزرگ تاریخ بشر در سال‌های آخر قرن نوزدهم کشف شد و متضمن تسخیر شهر بابل است. منشور کوروش کهن‌ترین سند کتبی از دادگستری و مراعات حقوق بشر در تاریخ ایران و مایه‌ سرافرازی ایرانیان است.

مطلب پیشنهادی:  راز جزیره ایستر و سرهای بدون بدن آن!

منشورد حقوق بشر

کتابخانه موزه بریتانیا

کتابخانه عظیم موزه بریتانیا با ۱۵ میلیون جلد کتاب، یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان است. آثار مکتوب بسیاری به زبان‌های زنده دنیا و بیش از ۴۰ هزار نسخه خطی در این کتابخانه نگهداری می‌شود. در قسمت فارسی کتابخانه موزه بریتانیا حدود ۳ هزار نسخه خطی و ۱۰ هزار کتاب چاپی نگهداری می‌شود.

کتابخانه موزه بریتانیا

منشور کوروش کبیر

در سال ۱۲۵۸ خورشیدی، لوحی گلی در كاوش‌های شهر بابل، زیر پی دیواری یافت شد كه به زودی مشخص شد منشور كوروش هخامنشی است.

در بخشی از ترجمه منشور کوروش آمده است:

«من برای همه انسان‌‌ها آزادی پرستش خدایان‌شان را برقرار كردم و فرمان دادم كه هیچ كس حق ندارد به این دلیل، مورد بدرفتاری قرار بگیرد. من فرمان دادم كه هیچ خانه‌ای ویران نشود. من صلح و آسایش را برای تمام انسان‌ها تضمین كردم.(و آنگاه که) سربازان بسیار من دوستانه اندر بابل گام برمی‌داشتند، من نگذاشتم کسی (در جایی) در تمامی سرزمین‌های سومر و اکد بترسد. درماندگی‌هاشان را چاره کردم و ایشان را از بیگاری برهانیدم.»

لندن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

درباره زندان اسرارآمیز تکاب چه می‌دانید؟

زندان برنجه، جاذبه‌ای طبیعی و اسرارآمیز است که در نزدیکی روستای برنجه قرار دارد. نام زندان…