چرا کاهش قیمت مسکن متوقف شده است؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نشانه‌های بسیاری حاکی از احیای به نسبت جزیی بازار مسکن در کنار توقف کاهش قیمت‌ها در مهرماه امسال است. مقطعی یا ادامه‌دار بودن این روند به علل متفاوتی همچون بازار ارز، هزینه‌های ساخت و ساز و ...بستگی دارد.
احتمال کاهش قیمت مسکن

افت شدید معاملات مسکن در ماه‌های مرداد و شهریور و رسیدن تعداد معاملات شهر تهران به پایین‌تر از سه هزار مبایعه نامه موجب شد تا برخی مالکان با احتمال کاهش قیمت مسکن به واگذاری ملک خود با قیمتی کمتر از قیمت مورد نظر خود اقدام کنند تا متحمل ضرر بیشتری نشوند.

به گزارش مجله دلتا در حالی در مهرماه امسال متقاضیان مصرفی با احتمال کاهش قیمت مسکن به بازار مسکن بازگشتند، اما اکنون نشانه‌ ها حاکی از توقف روند رو به کاهش قیمت مسکن است.

درباره توقف کاهش قیمت مسکن علل متفاوتی مطرح شده است میزان عرضه پایین مسکن با خروج سرمایه‌گذاران و همچنین سازندگان و فروشندگانی که عجله‌ای برای فروش ندارند و در انتظار جهش دوباره قیمت‌ها هستند یکی از دلایل آن است.

از دیگر دلایل توقف تورم منفی مسکن، واکنش بازار به تقاضا برای خانه‌ های کم‌متراژ در شهریور ماه بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که حساسیت متقاضیان آپارتمان‌ های کم‌متراژ با قیمت مناسب بیشتر بوده است که به محض مشاهده افت قیمت مسکن، به بازار بازگشته اند.

تغییر مسیر خریداران مسکن به سمت واحد های چند سال ساخت، با ارائه اوراق تسهیلات مسکن، تمایل آن‌ها را به خرید  این گروه از واحد های مسکونی  افزایش داده است. البته از آنجا که میانگین قیمت آپارتمان‌ های قدیمی‌ساز پایین است، نوسان افزایشی قیمت مسکن در مهر ماه نیز در این زمره محدود بوده است.

ثبات نسبی بازار ارز در ماه گذشته عامل دیگر توقف کاهش قیمت مسکن در مهر ماه است. طی ماه‌های تابستان در بازار مسکن شاهد تاثیر کاهش قیمت ارز بودیم و اکنون آمارهای وضعیت مسکن در اولین ماه پاییز منعکس‌کننده ثبات بازار ارز است که به شکل ثبات قیمت مسکن در بازار قابل مشاهده است.

هزینه‌های ساخت و قیمت فروش نوساز ها در بازار نیز یکی دیگر دلایل این توقف است. سازندگان می‌گویند، در ماه‌های گذشته هزینه‌های ساخت کاهش چندانی نداشته و ثابت مانده است؛ از این رو، از کاهش قیمت فروش آپارتمان‌های نوساز ممانعت می‌کنند.

علائم و شواهد موجود در وضعیت بازار مسکن مهر ماه نشان می‌دهد؛ احتمال آن وجود دارد در ماه‌ های آینده باز هم قیمت اسمی مسکن کاهش یابد. طی ماه گذشته در مناطق مصرفی بازار مسکن که بیشترین تعداد معاملات به آن ها تعلق دارد و نیز در مناطق جنوبی و بافت‌ های فرسوده، قیمت مسکن کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…