انواع طلاق و مراحل آن در قانون

۵
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
هر کدام از زن و مرد که خواهان طلاق هستند، دلایل مخصوص به خود را دارند. گاهی با مشکلاتی در زندگی زناشویی مواجه می‌شوند که فقط بین زن و شوهر بوده است و مدرکی برای اثبات آن ندارند. اما دادگاه برای صدور حکم نیاز به دلیل و مدرک دارد.
young couple quarreling sofa home 85574 5357 انواع طلاق و مراحل آن در قانون

طلاق از جمله حقوقی است که در قانون برای هر کدام از زوج ها در نظر گرفته شده است. در واقع با توجه به قوانین و مقررات، مرد و زن می‎توانند با رعایت شرایط مقرر در قانون با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق از همسر خود را به مراجع قضایی ارائه دهند. در مجله دلتا به بررسی فرآیند و مراحل طلاق و همچنین عواملی که موجب صدور حکم طلاق از دادگاه خانواده می‌شوند و نیز انواع طلاق پرداخته شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

درخواست طلاق توافقی به دلیل نداشتن تفاهم اخلاقی

هرگاه زن یا مرد از خصوصیات و تفاوت‌ های روانی و رفتاری طرف مقابل خود اطلاع و آگاهی نداشته نباشد، احتمال بروز سوءتفاهم افزایش می‌یابد. خیلی از متقاضیان طلاق در دادگاه خانواده، دلیل طلاق را نداشتن تفاهم اخلاقی عنوان می‌کنند. در واقع هر کدام از زن و مرد که خواهان طلاق هستند، دلایل مخصوص به خود را دارند. گاهی با مشکلاتی در زندگی زناشویی مواجه می‌شوند که فقط بین زن و شوهر بوده است و مدرکی برای اثبات آن ندارند. اما دادگاه برای صدور حکم نیاز به دلیل و مدرک دارد.

“پیشنهاد مطالعه : برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این طلاق به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله طلاق توافقی به دلیل نداشتن تفاهم اخلاقی را مطالعه فرمایید.”

مراحل طلاق

طلاق به دلیل بیماری روانی همسر

بیماری روانی زن یا مرد یکی از مواردی که ممکن است باعث ایجاد تنش در زندگی زناشویی شود. طبق قانون اگر زن در دادگاه ثابت کند که همسر وی دچار بیماری صعب العلاج شده و یا درگیر بیماری است که موجب سوء رفتار و سوء معاشرت او شده است می‎تواند از دادگاه درخواست طلاق کند و برای وی حق طلاق ایجاد می‌شود، حتی در صورتی که شوهر وی مخالف طلاق باشد.

“پیشنهاد مطالعه : برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این طلاق به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله طلاق به دلیل بیماری روانی همسر را مطالعه فرمایید.”

مراحل طلاق به دلیل ازدواج مجدد شوهر

طلاق به دلیل ازدواج مجدد شوهر یکی از معضلاتی است که دامن گیر بسیاری از خانواده ها شده است. ازدواج مجدد مرد به دلیل اجازه ای که قانون به او داده است صورت می‎گیرد اما به آن معنی نیست که حقوق قانونی زن تضییع شود. چنانچه مردی اقدام به ازدواج مجدد کند حتی اگر با اجازه دادگاه یا درصورت نشوز (عدم تمکین) زن باشد باز هم حق طلاق برای وی محفوظ است.

“پیشنهاد مطالعه : برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل این طلاق به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله طلاق به دلیل ازدواج مجدد شوهر امکان پذیر است؟ را مطالعه فرمایید.”

طلاق

طلاق به دلیل ناتوانی مرد در تأمین مسکن

یکی از اهداف زن و شوهر از ازدواج تشکیل خانواده و زندگی در کنار یکدیگر است. تهیه مسکن از جمله مواردی است که در مبحث نفقه مطرح شده است. طبق قانون، نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، لباس، اثاث منزل، هزینه های درمانی و بهداشتی و خدمتکار در صورت عادت یا به دلیل بیماری که مرد ملزم به تامین آن ها است. در واقع به محض وقوع عقد ازدواج زن و شوهر دارای حقوق و تکالیف نسبت به هم می‎شوند که تهیه مسکن متناسب شان زن و اثاث منزل مورد نیاز نیز از مواردی است که باید از جانب شوهر تهیه شود. بنابراین در صورتی که مرد نتواند مسکن مناسب را برای همسر خود تهیه کند، زن می‎تواند با دادن دادخواست به دادگاه تقاضای خود را مبنی بر الزام خوانده (همسر) به تهیه مسکن مستقل ارائه دهد و شوهر موظف است که منزلی در شان زن که تشخیص آن با دادگاه خانواده است تهیه کند.

“پیشنهاد مطالعه : برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل طلاق توافقی به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله طلاق به دلیل ناتوانی مرد در تأمین مسکن همسر را مطالعه فرمایید.”

مراحل طلاق به دلیل عسر و حرج

عُسر و حَرَج به معنای سختی و مشقت در زندگی است. و به همین دلیل قانونگذار از طریق اثبات‌ این امر به زن اجازه داده است که به زندگی مشترک پایان دهد. اثبات مصادیق عسر و حرج و احراز آن در دادگاه از موارد مهمی است تا به واسطه آن بتوان قاضی را برای صدور حکم طلاق به دلیل عسر و حرج مجاب کرد. طلاق به‌ دلیل عسر و حرج یکى از روش های جدایی زن و شوهر است. البته ممکن است این سؤال در ذهن ایجاد شود که عسر و حرج چیست و تحت چه شرایطی منجر به طلاق خواهد شد؟ چرا قانونگذار به واسطه این موضوع به زن اجازه‌ طلاق داده است؟ و آیا این شرایط فقط در خصوص طلاق کاربرد دارد؟ عُسر و حَرَج به معنای سختی و مشقت در زندگی است. و به همین دلیل قانونگذار از طریق اثبات‌ این امر به زن اجازه داده است که به زندگی مشترک پایان دهد.

“پیشنهاد مطالعه : برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل این طلاق به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله طلاق همسر به دلیل عسر و حرج! را مطالعه فرمایید.”

طلاق از طرف زن

طلاق با یکبار ضرب و شتم امکانپذیر است؟

یکی از موارد عسر و حرج، سوء معاشرت و ضرب و شتم از سوی مرد است. درواقع به دلیل اینکه ضرب و شتم باعث سختی و مشقت غیر قابل تحمل (عسر و حرج) برای زن در زندگی مشترک می‌شود، حق طلاق را برای وی ایجاد می‌کند. در واقع، آنچه به زن حق طلاق می‌دهد، سختی و مشقت زیادی است که با توجه به سوء رفتار و ضرب و شتم و دست بزن مرد، برای او ایجاد می‌شود. قانون در این باره می‌گوید؛ چنانچه ادامه زندگی مشترک موجب عسر و حرج (سختی و مشقت) زن باشد، وی می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه و تقاضای طلاق کند و در صورتی که این امر در دادگاه ثابت شود، دادگاه می‌تواند شوهر را مجبور به طلاق کند و در صورتی که مرد با اجبار دادگاه حاضر به طلاق نباشد، زن به موجب حکم دادگاه طلاق داده می‌شود.»

“پیشنهاد مطالعه : برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل این طلاق به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله طلاق با یک بار ضرب و شتم امکان پذیر است؟ را مطالعه فرمایید.”

مراحل طلاق از شوهر معتاد

طلاق به دلیل اعتیاد شوهر از جمله مهم ترین مسائلى است که باعث مى‌شود آمار پرونده های طلاق در دادگاه ها بالا برود. در طلاق به دلیل اعتیاد، زن ابتدا باید در دادگاه اثبات کند که مرد معتاد است. این امر توسط پزشکی قانونی انجام می‌شود و دادگاه مرد مضنون را به آنجا می‌فرستد تا آزمایش بدهد. بر اساس قانون مدنی، دادگاه در مواردی که شوهر به یکی از انواع مواد مخدر یا مشروبات الکلی اعتیاد داشته باشد، با توجه به شرایطی اقدام به صدور رأی طلاق برای زن می‎کند.

“پیشنهاد مطالعه : برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط و مراحل این طلاق به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله زن از شوهر معتاد چگونه می‌تواند طلاق بگیرد؟ را مطالعه فرمایید.”

۵ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۷ آذر ۱۳۹۸ در ۰:۵۴ ق٫ظ

    آموزنده بود ممنون

    پاسخ

  2. ماهک

    ۶ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۰۳ ب٫ظ

    متاسفانه قوانین نقص دارد و این نقص قوانین باعث تباه شدن عمر وفساد در جامعه میشه؛ زن و مردی که نمیتونن با هم زندگی کنن به خاطر قوانین مسخره مدام از هم شکایت میکنن شکایت نفقه شکایت تمکین شکایت مهریه شکایت حضانت و انواع و اقسام شکایت من در آوردی تا به قول خود برنده این جنگ شوند و امتیاز بیشتری بگیرند اینقد این جنگ رو ادامه میدن که سالها میگذره ؛ درخواست طلاق هم نمیتونن بدن چون زن باید مهریه ببخشه که بتونه طلاق بگیره اما نمیتونه از مهریه هزار سکه ای و منبع درآمدش بگذره ، مرد هم درخواست طلاق نمیده تا زن مجبور بشه مهریشو ببخشه ؛ این انتطارات همچنان ادامه دارد تا سالها و هدر رفتن جوانی و عمر و فرصت های شغلی و ازدواج و….. که مقصر همه اینا قوانین مهریه و طلاق است

    پاسخ

  3. فتحی

    ۶ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۰ ق٫ظ

    مهم و کاربردی

    پاسخ

  4. شمس

    ۶ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

    مراجعه به مشاوره خیلی عالی است

    پاسخ

  5. روزبهاني

    ۶ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۵۳ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …