ویژگی تختخواب مناسب چیست؟

۴
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای داشتن خوابی با کیفیت و اتاق خوابی آرامش بخش خرید تختخواب مناسب از ضروریات است.

از مهم ترین نیازهای اساسی بشر خواب و استراحت است. خواب توان لازم را برای بدن بازیابی و تختخواب یکی از لوازم اصلی خواب است که کیفیت آن را تضمین می‌کند. تخت فقط یک بار خریداری می‌شود، بنابراین در خرید آن باید توجه کرد و چند نکته را در نظر گرفت. با مجله دلتا همراه شوید تا همراه هم این اصول را مرور کنیم.

تختخواب

تنوع زیاد محصولات به شما کمک می‌کند علاوه بر اینکه تختخواب مطلوب خود را خریداری کنید، امکان انتخاب تختخوابی با استاندارد مناسب را داشته باشید. با هم ویژگی هایی از جمله ارتفاع، ابعاد، پایه و جنس را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تختخواب

ارتفاع مناسب تختخواب

حفظ بهداشت و سلامتی در زندگی امری ضروری است. برای جلوگیری از رشد باکتری ها ارتفاع تخت باید به گونه ای باشد که هوا جریان یابد و از تجمع رطوبت و افزایش دما جلوگیری شود.

ارتفاع تختخواب بزرگسال

ارتفاع مناسب تخت به شما اجازه می‌دهد زیر تختخواب را نظافت کنید. بهتر است پایه های تختی که انتخاب می‌کنید به فرمی باشد که امکان نظافت را به راحتی داشته باشید.

با توجه به ویژگی جسمی خود، ارتفاعی مناسب است که هنگام نشستن و برخاستن پاها به صورت نود درجه روی زمین قرار گیرد. ارتفاع تقریبی حدود ۴۰ سانتی متر تخمین زده می‌شود.

ارتفاع تخت نوجوان و کودک

به رشد کودک توجه داشته باشید و ارتفاعی را انتخاب کنید که برای مدتی طولانی بتوان از آن به راحتی استفاده کرد. ارتفاع معمول برای تخت کودک تا ۳۰ سانتی متر متغیر است. در سنین پایین تر برای اطمینان خاطر تخت هایی انتخاب کنید که محافظ دارند. با افزایش سن کودک می‌توانید این محافظ را باز کنید و کنار بگذارید.

ارتفاع تختخواب دو طبقه

در خانه های کوچک، که امکان قرار دادن دو تخت در اتاق وجود ندارد از تخت های دو طبقه استفاده می‌شود. ارتفاع مناسب برای این نوع تختخواب در حالت استاندارد بین ۷۵ تا ۱۷۰ سانتی متر که با توجه به ارتفاع سقف متغیر است. فاصله دو تختخواب را به گونه ای تنظیم کنید که به راحتی بتوان روی تخت پایینی نشست و از آن استفاده کرد. این فاصله تا حدود ۹۵ سانتی متر می‌رسد.

تختخواب

ساختار

ممکن است هر چند وقت یکبار بخواهید با تغییر چیدمان خانه دکوراسیون داخلی را تغییر دهید یا سالی یک بار مجبور به اثاث کشی هستید، تختخوابی سبک انتخاب کنید که به راحتی قابل جا‎به‎جایی و در قسمت اتصالات مقاومت بالایی داشته باشد تا با گذشت زمان و باز و بسته شدن مکرر آسیب نبیند.

پایه

پایه تختخواب باید توان نگه داری وزن افراد را داشته باشد و خم نشود. اگه تختی انتخاب می‌کنید که پایه ندارد و کشویی است به کیفیت چارچوب و بدنه زیرین تشک دقت کنید. بدنه نباید ترک داشته و باید از جنسی با استحکام بالا تولید شده باشد.

ابعاد

ابعاد تخت با توجه به فیزیک جسمی افراد متفاوت است. تختخواب های یک نفره در عرض ۹۰ و طول ۲۰۰ سانتی متر تولید می‌شوند و ابعاد دو نفره به عرض ۱۶۰ و طول ۲۰۰ سانتی متر می‌رسد. با توجه به نیاز خود می‌توانید ابعاد متفاوت را سفارش دهید. در هنگام سفارشِ تختخوابی با ابعاد دلخواه حتما توجه داشته باشید که بتوانید برای پوشش روی تخت از تشک های موجود استفاده کنید.

جنس

شاید نمی‌دانستید که باید تخت کودکان را مستحکم تر از تختخواب بزرگسالان انتخاب کنید. وزن کودکان کم تر است اما معمولا کودکان روی تخت مشغول بالا و پایین پریدن هستند. تختخواب از جنس های مختلفی مانند چوب، فلز و ام دی اف تولید می‌شود که با توجه به منطقه جغرافیایی، بودجه، سلیقه و نیاز می‌توانید از بین آن ها انتخاب کنید. برای مثال در مناطقی که رطوبت بالا است پیشنهاد می‌شود از تختخواب های فلزی استفاده شود.

تاج

تاج تختخواب علاوه بر نقش زیبا سازی، کاربرد هم دارد. تاج های مسطح و نرم بهترین انتخاب هستند. ممکن است هنگام برخاستن یا خوابیدن، سر شما با آن تماس پیدا کند، یا بخواهید برای خواندن کتاب به صورت قائمه بنشینید و به آن تکیه دهید.

تختخواب

رنگ تختخواب

انتخاب رنگ با توجه به روانشناسی رنگ در دکوراسیون صورت می‌گیرد و به سبک دکوراسیون اتاق خواب شما بستگی دارد. ویژگی هر رنگ را بشناسید و با داشتن اطلاعات کافی برای رسیدن به فضایی دلنشین و آرامش بخش رنگ مورد نظر را انتخاب کنید. استفاده از رنگ های گرم برای کودکان، رنگ سفید برای اتاق عروس و رنگ های سرد و خنثی برای اتاق بزرگسالان پیشنهاد می‌شود.

موارد گفته شده بر اساس تجربه طراحان داخلی به عنوان یک استاندارد تعریف شده است. اما دکوراسیون داخلی یک هنر است و با توجه به سلیقه و خلاقیت خود می‌توانید انتخاب های دیگری داشته باشید.

۴ دیدگاه

  1. حیدری

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۲۴ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۰ ق٫ظ

      از رضایت شما خوشحالیم

      پاسخ

  2. فتحی

    ۶ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۸ ق٫ظ

    مرسی از مطالب

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۶ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…