فندقلو دشت بابونه و جنگل فندق

۱۳
11
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شکوه و طراوت گل ها، جوانه های تازه درختان، نوای خوش پرنده ها، آب و هوای کوهستانی و مطبوع، مه های گاه و بیگاه، همه و همه شما را غرق در زیبایی جنگل فندقلو می کند.
000000 فندقلو دشت بابونه و جنگل فندق

 

امروز در مجله دلتا قصد داریم تا به دل جنگل فندقلو سفر کنیم و از شگفتی ها و زیبایی های آن پرده برداریم. دشت های چشم‌نواز و رویایی بابونه را زیر پا بگذاریم و در چشمه آب گرم معروف آن تنی به آب بزنیم، از گردنه حیران بگذریم و به جنگل فندقلو برسیم.

زیبایی های مسیر، غافلگیر شوید

از سمت اردبیل و شهر نمین که به سوی جنگل فندقلو حرکت می کنید منظره ای عادی از دشت ها و زمین های معمولی در کناره راه به چشم می خورند. تابلوی جنگل فندقلو را پشت سر می گذارید و کمی متعجب که پس این منطقه زیبایی که این همه شهرت دارد دقیقا در کجاست. ممکن است حتا از اینکه اینجا را برای سفر انتخاب کرده اید پشیمان هم شوید؛ اما صبر کنید. مقداری که در جاده به پیش می روید و از یک سربالایی کم ارتفاع بالا می آیید، ناگهان منظره ای خارق العاده از دشتی سفید و بی انتها در برابرتان قرار می گیرد که شما را غافلگیر می کند. جایی که اگر از قبل با آن آشنایی نداشته باشید فکر می کنید زمین نه با گل های بابونه که با برف پوشیده شده است.

جنگل فندقلو

اردبیل، سرزمین چشمه های آب گرم

سرزمین اردبیل سرزمین عروس کوه های ایران، سبلان است، اینجا دیار دشت های بی انتهای شقایق و بابونه است. اردبیل سرزمین جاده های رویایی است و با آبگرم ها و چشمه های سرعین، برف و سرمای سوزان، تاریخ صفوی و هنر و موسیقی آذری شناخته می شود. در میان تمام این زیبایی ها، جاذبه ای به نسبت متفاوت و تماشایی در دل سرزمین سرد و پر برف اردبیل وجود دارد که گردشگران بسیاری را برای لذت بردن از مناظر دل انگیزش، به اینجا می کشاند.

جنگل فندقلو اردبیل

 

دیدنی ها و تفریحات 

دشت گل های رنگارنگ، درختان میوه، پیست اسکی، تله کابین، آب گرم و آب و هوای متبوع و خنک از دیدنی های جنگل فندقلو به حساب می آیند.

 

طبیعت تماشایی جنگل و چشم اندازهای آن

جنگل فندقلو مانند دیگر جنگل های سرسبز شمال ایران، چشم انداز و زیبایی خیره کننده ای دارد و با دشت های گل، درختان در هم تنیده و سر به فلک کشیده، مراتع و چمنزارهایی وسیع از هر مسافری دلبری می کند. به اینجا که می آیید شکوه و طراوت گل ها، جوانه های تازه درختان، نوای خوش پرنده ها، آب و هوای کوهستانی و مطبوع، مه های گاه و بیگاه، همه و همه شما را غرق در زیبایی می کند. اینجا می توانید در کنار دشت مشهور گل بابونه، به تماشای سوسن چلچراغ بروید و این گونه گیاهی نادر را از نزدیک ببینید.

جنگل فندقلو طبیعت گردی

 

جشنواره گل های بابونه

در روزهای ۲۴ یا ۲۵ خرداد هر سال به مناسبت روز جهانی گل و گیاه، جشنواره گل های بابونه در این مکان برگزار می شود و خیلی از گردشگران برای شرکت در آن به جنگل فندقلو می آیند. جایی که می توانند هم از زیبایی طبیعت بهره ببرند، هم اطلاعاتی در مورد خواص گیاه بابونه و دیگر گیاهان دارویی به دست آورند و هم با خرید از چادرهای صنایع دستی کمکی به اقتصاد منطقه کنند. در کنار اینها برپایی غرفه های مختلف فرهنگی، ادبی، تولیدات کشاورزی و ورزش های رزمی، اجرای هنرهای بومی و موسیقی محلی به جذابیت جشنواره کمک بیشتری می کند.

 

ایرانگردی جنگل فندقلو

دسترسی به جنگل های فندق و دشت های بابونه

برای رسیدن به جنگل فندقلو مسیر اردبیل و شهر نمین را در پیش می گیریم و دل به جاده می زنیم. جنگلی زیبا در ۱۰ کیلومتری شهرستان نمین که بخش بزرگی از آن در استان اردبیل و بخش کوچکی از آن هم در استان گیلان قرار گرفته است. منطقه ای تماشایی که در سال های اخیر شهرت زیادی پیدا کرده و دشت گل های بابونه آن هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند. فندقلو در کنار دشت زیبای بابونه، دیدنی هایی مانند مراتع سرسبز و جنگل انبوه، درختان مختلف میوه، تله کابین و  بسیاری دیگر را در خود جای داده است و از مسافران دلبری می کند. در میان درختان میوه مختلف مانند فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی، وجود تعداد زیاد درختان فندق در این جنگل باعث شده است تا به نام جنگل فندقلو معروف و شناخته شود. وسعت آن به ۱۶۰۰۰ هکتار می رسد و از شرق روستای خانقاه علیا -که در جاده بین شهری نمین-اردبیل قرار دارد- تا شرق روستای حور گسترده شده است.

جنگل فندقلو طبیعت گردی

در جنگل فندقلو چه کنیم؟

 

لذت از مسیر

منظره هایی در مسیرتان به سمت جنگل فندقلو خواهید دید که جز غافلگیری هیچ چیز دیگری برایتان ندارند. از اردبیل و شهر نمین که به سمت جنگل بروید بعد از تابلوی جنگل فندقلو مقداری که در جاده پیش می‌روید و از یک سربالایی کم شیب بالا می‌رانید، دشتی سفید و بی انتهایی در برابرتان قرار می‌گیرد که فکر می‌کنید زمین با برف پوشیده شده است اما آن ها چیزی جز دشت گل بابونه نیست.

اردبیل جنگل فندقلو

 

تله کابین حیران-فندقلو

سری به یکی از زیباترین خط های تله کابین ایران، یعنی  تله کابین حیران بزنید و از تماشای مناظر سرسبز دره و جنگل در کنار هم لذت ببرید. ایستگاه پایینی تله کابین حیران در نزدیکی گردنه معروف حیران قرار دارد و در مسیر خود وارد جنگل فندقلو می شود و شما را تا اوج زیبایی می برد. خط تله کابینی که یکی از استاندارترین خطوط تله کابین کشور نیز به حساب می آید و می تواند در مسیری به طول ۱۷۵۲ متر، ۱۳۵۰ نفر را در یک ساعت جا به جا کند. تله کابین حیران ۳۰ کابین ۶ نفره معمولی دارد و سه کابین ویژه VIP نیز با امکاناتی از قبیل صندلی های مبله چرمی، سیستم پخش موسیقی، یخچال با وسایل پذیرایی و شیشه های دودی از مسافران پذیرایی می کند. اختلاف ارتفاع بین دو ایستگاه ابتدایی و: پایانی آن به ۵۰۰ متر می رسد و از شرق به دریای خزر و گردنه حیران، از غرب و جنوب نیز به جنگل فندقلو و از شمال به مرز ایران با آذربایجان مشرف است.

ایرانگردی جنگل فندقلو

 

 

پیست اسکی فندقلو

از دیگر جذابیت های جنگل فندقلو، پیست اسکی روی چمن آن است که در منطقه ای کوهستانی و نزدیک به شهر اردبیل قرار گرفته است. ارتفاع این پیست زیبا به ۱۷۰۰ متر از سطح دریا می رسد و با آب و هوایی خنک در تابستان بسیاری از گردشگران اهل ورزش را به سمت خود می کشاند. پیست فندقلو از پیست های مورد تایید است و با استاندارهای بین المللی همخوانی دارد و هرساله مسابقه های مختلف اسکی روی چمن در ماده های مارپیچ کوچک و سرعت در آن برگزار می شود. تیم ملی اسکی روی چمن نیز بسیاری از اردوهای خود را در این منطقه و این پیست برگزار می کند. البته قرار است به زودی از این پیست در فصل زمستان برای اسکی روی برف نیز استفاده شود.

طبیعت جنگل فندقلو

 

چشمه آب گرم میشه سویی

می دانیم که اردبیل سرزمین آب های گرم و شفابخش است. یکی از این استخرهای آب گرم نیز در جنگل فندقلو قرار دارد و با نام میشه سویی (علی داشی) بین مردم محلی شناخته می شود. بسیاری از گردشگران به دلیل دمای مناسب این آب گرم فرصت آب تنی و استفاده از خواص آن را از دست نمی دهند و در عین حال از طبیعت بکر و مناظر اطراف آن نیز لذت می برند. در نزدیکی این چشمه آب گرم، آبشاری کوچک نیز وجود دارد که می تواند گردش شما را در این قسمت جنگل کامل کند.

 

جنگل فندقلو

جنگل نوردی، پیک نیک و عکاسی

اگر اهل طبیعت گردی هستید و به قاعده این کار آشنایی دارید، جنگل فندقلو می تواند برای شما شگفتی های کوچک و بزرگی داشته باشد. البته بهتر است کار جنگل نوردی و پیاده نوردی را همراه با یکی از لیدرهای محلی و آشنا به منطقه همراه با تجهیزات و آمادگی مناسب انجام دهید تا به مشکل بر نخورید. اگر هم دوست دارید بیشتر از فضای طبیعی اطراف لذت ببرید می توانید با زیرانداز و وعده غذایی کوچک در جایی پیک نیک کنید و به ذهن تان فرصت آرامش و تجدید انرژی بدهید. البته دقت داشته باشید در مکانی پیک نیک کنید که باعث از بین رفتن گل ها، درختان و مراتع نشوید.

جنگل فندقلو

پیشنهاد مطالعه:با مجله دلتا همراه باشید و نوشته جنگل های هیرکانی؛ زیبای ۴۰ میلیون ساله (+ویدئو) را مطالعه کنید.

 

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۸:۴۹ ب٫ظ

  2. مسعود

    ۴ آذر ۱۳۹۸ در ۷:۰۳ ق٫ظ

    بسیار عالی بود ممنون

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۵ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  3. محمدی

    ۳ آذر ۱۳۹۸ در ۱:۰۹ ب٫ظ

    بلی عالیه

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۵ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۲ ق٫ظ

      بلی بلی 😀 😀 😀

      پاسخ

  4. مسعود

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۲۱ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۵ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۲ ق٫ظ

      سپاسگزارم:)

      پاسخ

  5. رضا

    ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۰۵ ق٫ظ

    واو عالیه به امید حق میریم اردیبهشت.

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۳۱ ب٫ظ

      به امید خدا
      البته الآن هم دیدنیه 🙂

      پاسخ

  6. اقازاده

    ۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۷ ق٫ظ

    کیه ک دیونش نباشع

    پاسخ

    • گلزار

      ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۲۱ ق٫ظ

      من ک نمی‌دونمع 🙂 🙂 🙂

      پاسخ

  7. نامجو

    ۶ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۳۳ ب٫ظ

    دیدنی است

    پاسخ

    • گلزار

      ۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…