آپارتمان های کوچک‌ و قدیمی‌ ساز در اولویت متقاضیان

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تلاطم قیمت مسکن از آذرماه ۱۳۹۶ موجب شد تا متقاضیان مسکن در سال 98 به سمت واحدهای کوچک‌تر و قدیمی‌تر  و بعضا حاشیه شهرها سوق پیدا کنند.
مسکن در سال 98

طی پنج سال گذشته سهم آپارتمان‌های ۱۶ سال به بالا در معاملات مسکن شهر تهران از ۱۴ درصد به ۲۷ درصد افزایش یافته است. بازار مسکن در سال ۹۸ متقاضیان بسیاری را به سمت کوچک‌متراژ ها و قدیمی‌ساز ها سوق داده است.

به گزارش مجله دلتا شهریورماه ۹۸ از مجموع ۲۷۸۷ واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۰.۸ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

طی سال‌های پس از ۹۲ واحد های ۶۰ تا ۷۰ متر مربع همواره بیشترین سهم را از تعداد معاملات مسکن شهر تهران را از آن خود  می‌کردند تا این‌که آذرماه ۹۷ اولین بار این رتبه از آن واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع شد که نشان از کاهش توان خرید مردم دارد.

در تیرماه ۹۸ واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع با ۱۴.۶ درصد از کل معاملات، بالاترین سهم را در توزیع فراوانی تعداد معاملات شهر تهران بر حسب سطح زیربنای واحد مسکونی  از آن خود کردند. خانه‌ های ۶۰ تا ۷۰ و ۷۰ تا ۸۰ متر مربع نیز به ترتیب با ۱۳.۸ و ۱۱.۹ درصد از کل معاملات در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

از نیمه مهرماه امسال بانک مسکن سقف سنی برای دریافت تسهیلات خرید مسکن را از ۲۵ سال به ۳۰ سال افزایش داد. تا پیش از این در تهران برای بناهای با ۲۰ سال قدمت برای مجرد ها  ۶۰ میلیون و زوج ها تا ۱۰۰ میلیون تومان امکان ارایه تسهیلات از طریق اوراق وجود داشت. به خانه‌های ۲۵ ساله نیز ۴۵ میلیون تومان به مجرد ها  و ۸۰ میلیون تومان به زوج ها پرداخت می‌شد. مطابق مصوبه بانک مسکن، این سقف سنی در  حالت اول به ۲۵ و در حالت دوم به ۳۰ سال افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند این اقدام می‌تواند بخشی از تقاضا در بازار مسکن را به سمت این نوع آپارتمان‌ها سوق دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…