قبل از هواپیما ؛ آداب فرودگاه را فراموش نکنید!

۸
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
همراه داشتن یک ساندویچ جمع و جور و آب معدنی یا آبمیوه، بسیار راحت تر و مقرون به صرفه تر از انتخاب رستوران و کافه در فرودگاه هااست.
هواپیما

هرگاه صحبت از سفر به میان می‌آید، یکی از اصلی ترین وسایل حمل و نقل به خصوص در سفرهای برون مرزی، هواپیما است.در واقع  بسیاری از مسافران فقط هواپیما را به عنوان  وسیله سفر خود انتخاب می‎کنند، البته بد هم نیست،اما سفر با هواپیما راه و روش خود را دارد یعنی این که «در فرودگاه چه مقرراتی  را باید رعایت کنیم؟!»

چیزهایی هست که دانستن شان ابتدا از اضطراب و استرس ما پیش از سفر و سردرگمی احتمالی‎مان در فرودگاه جلوگیری می‌کند، و دوم کمک می‌کند از هزینه برای موارد غیرضروری پرهیز کنیم، و سوم هم اینکه در بین دیگر مسافران حرفه ای پرواز به قولی کم نیاوریم و سه نشود که ما تازه به گروه گردشگران پیوسته ایم و خیلی چیزها را نمی‌دانیم!

به این فکر کنید که شما دفعه اولی است که وارد فرودگاهی در مقصد شدید و در پی امکاناتی مثل سرویس های بهداشتی، کافه و رستوران و یا محل تاکسی های آن هستید و از طرف دیگر یا زبان بلد نیستید و از تابلوهای راهنمایی فرودگاه مقصد سر در نمی‌آورید، یا این قدر خسته‎اید که توان گشتن و زیر پا گذاشتن فرودگاه را هم ندارید و دیگر کلافه شده‎اید خوب نگران نباشید این مطلب از مجله دلتا به شما می‌گوید در این جور مواقع خونسرد باشید و فقط طبق این راهکارها عمل کنید.

آداب سفر

نکته مهم: هر فرودگاهی با توجه به قوانین کشورش، مقررات خاص خود را دارد که شاید به ذهنتان خطور هم نکنند. بنابراین آنچه می‌خوانید بیشتر به شما در موارد کلی کمک می‌کند تا آسوده خاطر سفر کنید.

برنامه گیت گورو (GateGuru) را دانلود کنید

دانلود اپلیکیشن فرودگاه ها یکی از اولین مواردی است که در فرودگاه بسیار شما را جلو می‌اندازد. مثلاً خیلی قبل تر از روز پرواز آن را دانلود و روی گوشی هوشمند خود نصب کنید این نرم افزار یا همان اپلیکیشن اطلاعات بیش از ۲۰۰ فرودگاه مختلف را پوشش می‌دهد. با آن به نقشه فرودگاه دسترسی پیدا کنید، امکانات و خدمات آن مانند محل سرویس های بهداشتی، رستوران و کافه فرودگاه، گیت های ورودی و … را از نظر بگذرانید و اگر پرواز شما تأخیر داشته باشد و یا در صورتی که کنسل شود، از طریق اطلاعی که به شما می‌دهد وقتتان را تنظیم کنید. جالب است به شما بگویم اطلاعاتی که در این اپلیکیشن  (GateGuru)  نمایش داده می‌شود مانند پرواز ها و به زمین نشستن هواپیما ها، اغلب اوقات سریع تر از تابلو های دیجیتال موجود در پایانه ها به روز می‌شود.

فرودگاه

کارت پرواز را فراموش نکنید

یکی از اولین کارهایی که در فرودگاه و سفر با هواپیما باید انجام دهید، گرفتن کارت پرواز است. وارد فرودگاه که شدید ننشینید تا صدایتان کنند. ممکن است فراموش کنید! برای همین باید به باجه های مخصوص خط هوایی تان بروید و اغلب اوقات در صف بایستید، با نشان دادن بلیت، بار خود را تحویل دهید و در نهایت کارت پرواز، یعنی کارتی که شماره صندلی و گیت خروجی شما را مشخص کرده است، تحویل بگیرید.

نکته دیگر : جالب است به شما بگویم می‌توانید آنلاین هم پذیرش شوید و کارت پروازتان را دریافت کنید. در ایران برخی از خطوط هوایی و فرودگاه ها این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهند و امکان آن را دارید تا ۹۰ دقیقه یا ۲۴ ساعت قبل از پرواز خود، به صورت آنلاین پذیرش شوید. خوب دیگر لازم نیست در صف بایستید و می‌توانید مستقیم به سوی گیت بازرسی بروید. البته اگر همراه خود وسیله ندارید و احتیاج نیست آن ها را تحویل دهید.

کارت پرواز

لباس مناسب بپوشید

این مسئله به این معنی نیست که لباس فاخر بپوشید یا گرانترین آن ها را. چطور؟ باید این را در نظر بگیرید که قرار است از بخش امنیتی عبور کنید و انتخاب لباس درست به شما کمک می‌کند تا سریع تر از گیت عبور کنید. مثلاً دقت کنید لباس های‎تان بخش های فلزی نداشته باشد چون صدای بوق را بلند می‌کند و شما مجبورید همه فلزات را حتی اگر منگنه خشکشویی باشد بگردید و در بیاورید.

لازم نیست به کافه رستوران بروید! هزینه اضافی؟

من و تقریباً همه کسانی که تجربه سفر با هواپیما را داشته‌اند، می‌دانند که قیمت غذا ها و نوشیدنی های فرودگاه بسیار بیش تر از سایر مکان هاست. البته بدانید که فقط قیمت بالا نیست که معضل است بلکه به جد می‌توانم به شما بگویم که اغلب اوقات کیفیتی بسیار پایین هم دارند. بنابراین به نگارنده اطمینان کنید و ساندویچی جمع و جور و یک بطری آب معدنی یا آبمیوه، با خود داشته باشید. این بسیار راحت تر و مقرون به صرفه تر از انتخاب رستوران و کافه در فرودگاه هااست.

کافه رستوران

مودب باشید

رفتار مؤدبانه همیشه وقت نیاز به دیگران به کمک شما می‎آید. خوش برخوردی و لبخند همیشه حلال مشکلات است. در فرودگاه ممکن است هر اتفاق غیرمترقبه ای بیفتد. ناهماهنگی پیش بیاید یا آنچه پیش بینی نکرده‌اید رخ دهد. در این صورت کافی است صبور باشید و لبخند خود را حفظ و از مأموران فرودگاه و یا مهمانداران هواپیما درخواست کمک کنید.

مطمئنم بارها دیده‌اید که رفتار مهربانانه شخصی چگونه در دریافت لطف و امتیازاتی همچون جا‌به‎جایی صندلی ها و گرفتن نوشیدنی و حتی گرفتن راهنمایی مختصر، به چه میزان تأثیر داشته است.

آداب سفر

استراحت کنید

اگر جهانگرد هستید، مسافر دائم و یا ماجراجو، حتماً تا حدودی با امکانات فرودگاه های بین المللی آشنا هستید. می‌دانید که یکی از بهترین امکانات فرودگاه، سالن های استراحت هستند. اگر برای رسیدن به مقصد از چند پرواز استفاده می‌کنید و زمان های توقف میان تعویض هواپیما ها زیاد است، این سالن ها یکی از بهترین گزینه ها هستند. معمولاً صندلی های راحتی و خدماتی مانند وای فای رایگان، دستگاه های غذا و نوشیدنی با قیمتی مناسب و کتاب هایی برای مطالعه رایگان در این سالن ها ارائه می‌شوند.

نکته: مراقب وای فای رایگان باشید!

اگر چه وای فای رایگان در فرودگاه گزینه خوبی است اما محتاط باشید و مواردی را در صورت استفاده از اینترنت فرودگاه رعایت کنید. مثلاً در فرودگاه، از ارسال و تایپ اطلاعات شخصی خود خودداری کنید. مراقب باشید، احتمال هک شدن اکانت های‎تان و سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و مهم شما بسیار بالاست.

وای فای

چمدان ها !

خوب به فرودگاه مقصد رسیده‌اید، از هواپیما هم پیاده شدید. حالا کاری که باید انجام دهید، این است که چمدان خود را بگیرید. اما یک لحظه به این فکر کنید که در میان این صف طولانی و چمدان های مختلف، شما ماندید و ۱۰ چمدان یک شکل. اصلاً انگار فقط چمدان های مشابه وجود دارد.

یک کار خیلی راحت؛ چمدان خود را علامت بزنید. کافی است از چند اتیکت و برچسب رنگی روی دسته استفاده کنید، خواهید دید که چقدر در زمان شما صرفه جویی می‌شود و راحت تر از قبل می‌توانید چمدان خود را بیابید.

چمدان

حرف آخر

از سفر کردن نترسید. باور نمی‎کنید؟ مطلب سفر ترسناک نیست را بخوانید. به علاوه رعایت این نکات هرچند کوچک و به نظر ساده می‌تواند کلی حال سفرتان را روی فرم نگه دارد. پس لطفاً آداب فرودگاه را به خاطر بسپارید.

۸ دیدگاه

  1. آژن

    ۶ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۵۷ ق٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۶ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۵ ق٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  2. آدینه

    ۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۴ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  3. متین

    ۴ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۵۹ ب٫ظ

    • گلزار

      ۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

  4. ثامن

    ۴ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۲۰ ب٫ظ

    • گلزار

      ۴ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…