ریزش پیش‌بینی نشده قیمت مسکن؛ چرا؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
روند ریزش قیمت مسکن در ماه‌های گذشته متاثر از عوامل متعددی مانند وضعیت اقتصاد کلان، بازارهای سرمایه‌ای و تحولات منطقه‌ای است و کارشناسان چهار دلیل اصلی برای آن برمی‌شمرند.
ریزش قیمت مسکن

ریزش قیمت مسکن از تابستان امسال، افراد بسیاری را به پرسش واداشته است که به چه دلیل، بعد از اردیبهشت‌ماه امسال با بالاترین میزان رکود تورمی، قیمت مسکن روند کاهشی به خود گرفته است. کارشناسان چهار دلیل را برای این پرسش عنوان می‌کنند. با مجله دلتا همراه باشید.

به گزارش مجله دلتا ؛ به دلایلی که کارشناسان از آن‌ ها به چرایی افت قیمت مسکن در پایتخت پاسخ می‌دهند؛ رخ‌دادهای منطقه‌ای و سوددهی مطلوب بازار بورس اضافه شده است. در کنار این موارد؛ کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی و همچنین کاهش انتظارات تورمی نیز از افسارگسیختگی بازار مسکن کاسته است.

به گفته فعالان بازار مسکن، نبود انتظار تورمی در بین سرمایه‌گذاران، عدم اشتیاق آن‌ ها برای خرید ملک را در پی داشته و کاهش قیمت اسمی مسکن را در پی داشته است. به‌طوری که اکنون سرمایه‌گذاران نه فقط منتظر جهش قیمت‌ها نیستند، بلکه پیش‌بینی کاهش بیشتر قیمت‌ها را نیز دارند.

رخداد های اخیر منطقه‌ای نیز به‌عنوان یک عامل خارجی باعث شده تا اذهان مردم نسبت به آینده نامطمئن باشد؛ چرا که به گمان آن‌ها در چنین شرایطی، قابلیت نقدشوندگی مسکن با دشواری روبرو بوده و  از این رو، سرمایه گذاری ملکی در این زمان، انتخاب نادرستی خواهد بود.

از طرف دیگر، کارشناسان معتقدند: سوددهی بالای بازار بورس در چند ماه اخیر سبب جذب سرمایه بسیاری به این بازار شده است. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را به جای بازار املاک، وارد بازار پول و سرمایه کنند که نرخ سوددهی بالاتری دارد.

کاهش توان خرید متقاضیان مصرفی و خروج آن‌ ها از دایره معاملات، عامل مهم دیگری است که مانع از ورود خریداران به بازار و در نتیجه کاهش میزان معاملات و کاهش قیمت اسمی مسکن شده است. این دسته از خریداران به دلیل عدم افزایش سقف تسهیلات به‌رغم افزایش نجومی قیمت مسکن در سال گذشته، با کاهش شدید توان خرید مواجه شده‌اند.

کارشناسان و فعالان بازار مسکن با توجه به این چهار عامل، روند بازار و ریزش قیمت مسکن در ماه‌ های آینده را  به مجموعه عوامل بیرونی مانند وضعیت اقتصاد کلان، سایر بازارهای سرمایه‌ای، تحولات منطقه‌ای و … در ضمن برخی سیاست‌ های بانکی مثل تغییر سقف افزایش تسهیلات خرید مسکن مربوط می‎دانند.

۴ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۱ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۷ ق٫ظ

    امیدواریم درست بشه

    پاسخ

  2. مودت

    ۱ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۰۰ ق٫ظ

    سردرگمی مردم از اوضاع آشفته مملکت و خروج سرمایه گذاران از بازار مسکن

    پاسخ

  3. فرهاد کرمی

    ۱ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۳۲ ق٫ظ

  4. روزبهاني

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۱۳ ب٫ظ

    امیدواریم که قیمت ها پاینتر بیاید تا همه اقشار جامعه مصرف کننده بتوانند خرید کنند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…