طبقه متوسط در تیررس مسکن سازان

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

مرکز آمار ایران در گزارشی از وضعیت پروانه های ساختمانی صادرشده توسط شهرداری های کشور اعلام کرد: در نیمه اول امسال تعداد ۶۰ هزار و ۴۳ پروانه ساختمانی در نقاط شهری کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۶ درصد رشد داشته است. در این تعداد پروانه صادرشده، حدود ۱۶۳ هزار واحد مسکونی پیش بینی شده است که نسبت به سال قبل فقط ۱.۳ درصد رشد کرده است.

به گزارش مجله دلتا بر اساس گزارش مرکز آمار، در تهران نیز با وجود رشد ۱۷.۹ درصدی تعداد پروانه های صادرشده، تعداد واحدهای مسکونی پیش بینی شده در این پروانه ها فقط ۲.۸ درصد رشد کرده است.جدول زیر جزئیات مربوط به میزان و تغییرات سه شاخص مهم گزارش شده توسط مرکز آمار از پروانه های صادرشده توسط شهرداری ها را نشان می دهد.

سازندگان، قشرهای متوسط را هدف گرفتند
در حالی که تعداد پروانه ها و تعداد واحدها رشد کرده است، مساحت کل واحدها در کل نقاط شهری کشور تقریبا ثابت بوده است (رشد اندک ۰.۱ درصدی). در تهران حتی مساحت واحدها حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است. موضوعی که به وضوح نشان دهنده کاهش متراژ واحدهای مسکونی پیش بینی شده توسط سازندگان است. گفتنی است هم اکنون حدود ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که اکثر آن ها واحدهای بزرگ و لوکس است. به این ترتیب به نظر می رسد سازندگان مسکن با توجه به نیاز فزاینده قشر جوان، تلاش می کنند واحدهای کوچک تر و با قیمت مناسب تر برای پاسخ به تقاضای قشرهای متوسط و جوانان خانه اولی تهیه کنند.

شک و تردید سازندگان درباره آینده مسکن
این موضوع (افزایش کم رمق تعداد پروانه ها و واحدهای مسکونی پیش بینی شده) همچنین نشان می دهد که با وجود رشد قابل توجه معاملات مسکن، به ویژه در تهران، عمده معاملات روی واحدهای خالی انجام شده است و تعداد زیاد واحدهای خالی، همچنان سازندگان و انبوه سازان را به فکر تولید بیشتر مسکن نینداخته است. سازندگان، هنوز هم مطمئن نیستند که افزایش تدریجی تقاضای مسکن، بر مازاد عرضه صورت گرفته در سال های گذشته، فائق شود.

منبع: خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…