مسبب اصلی رکود بازار مسکن

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

«مسبب اصلی رکود بازار مسکن » عنوان یادداشت افشین پروین پور کارشناس مسکن در روزنامه آرمان  است .

به گزارش مجله خبری دلتا، در این یادداشت می خوانیم:

در حال حاضر افزایش حدود هشت درصدی نرخ مسکن تحت تاثیر تورم عمومی کشور است . بعید می‌دانم که نقدینگی درکشور به سمت بازار مسکن سوق پیدا کند واین بازار برای این نقدینگی جذاب باشد . به دلیل اینکه حباب ایجاد شده  در بخش مسکن به اندازه کافی بزرگ است و افزایش قیمت بسیار زیاد بوده به طوری که تحرک را از بازار مسکن گرفته و در این خصوص دیگر کششی وجود ندارد. به همین دلیل فکر نمی‌کنم جهش قیمت یا رونق خرید و فروش ایجاد شود.  اکنون رکود ، بسیار سنگین و بیش از توان اقتصادی مردم است. با وجود این ، حتی به دوران رونق نزدیک نشده‌ ایم. نویسنده در ادامه این یادداشت می افزاید : بررسی‌ها نشان می‌دهد که سکته‌ های قبلی در بخش مسکن که آخرین آن مربوط به سال ۹۲ وپیش از آن سال ۸۵ می‌شود در زمانی روی داد که تاحدودی رشد اقتصادی داشتیم ، رونق معاملات و افزایش قیمت اتفاق افتاد و وضع  اقتصاد کشور به این بدی نبود . هم اکنون  فکر نمی‌کنم ظرفیت رونق وجود داشته باشد . تا زمانی‌که اوضاع  اقتصادی  به همین شکل است ، رکود پا برجا خواهد بود. در این میان ممکن است هر سال یا هر ۶ ماه یک ‌بار یک افزایش قیمت جزئی داشته باشیم که ناگزیر به سبب  نرخ تورم عمومی اتفاق می‌‎افتد و بر نرخ مسکن تاثیر می‌گذارد . بانک ها در گذشته هر چه نقدینگی داشتند به سمت بازار مسکن سوق دادند و اگر حالا ظرفیتی در این بازار وجود داشت ، بانک‌ ها باز هم به آن ورود می‌کردند.

نویسنده در پایان این یاد داشت ، مسبب اصلی تمام تورم ‌ها و جهش قیمت ‌ها در بازار مسکن را بانک ها می داند و دلیل آنرا در اختیار داشتن پول درشت می پندارد که اگر در هر جا  ظرفیتی برای سرمایه ‌گذاری و سودآوری ببینند به سمت آن می روند زیرا سایر فعالان اقتصادی کشور به این اندازه توان ندارند.

به نوشته وی ، اکنون ظرفیتی در بازار وجود ندارد و متقاضیان مصرفی (خرید به قصد استفاده) از بازار فاصله گرفته اند. البته سطح تقاضای سرمایه‌ ای (به قصد فروش وسودآوری) نیز کاهش یافته زیرا از جذابیت بازار کاسته شده است .

یک نظر

  1. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۳۹۶ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

    جالب بود پول درشت:)

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…