تخم بلدرچین بخوریم یا تخم مرغ؟

۴
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تخم بلدرچین یا تخم مرغ؟ گول ظاهر کوچکش را نخورید؛ اگر خاصیت‌های آن را بدانید، هرگز از خوردن آن در وعده لذیذ صبحانه سیر نخواهید شد؛ با مجله دلتا همراه باشید.

 تخم بلدرچین یا تخم مرغ؟ شما کدام یک را برای صرف یک صبحانه یا عصرانه دلپذیر پاییزی انتخاب می‌کنید؟ تخم مرغ، منبعی عالی از پروتئین است و اغلب ما به خوردن آن به خصوص در وعده صبحانه عادت کرده‌ایم اما اگر خواص تخم بلدرچین را بدانید، دیگر بعید می‌دانیم که به سراغ تخم مرغ بروید، این ماده مغذی در کشورهای آسیایی مانند ژاپن، چین و اندونزی طرفداران خاص خودش را دارد؛ با مجله دلتا همراه باشید.

بلدرچین

تخم بلدرچین

در کشورهای مختلف گونه‌های متفاوتی از بلدرچین را پرورش می‌دهند تا بتوانند از تخم و گوشت آن استفاده کنند؛ تخم این پرنده از تخم اردک و تخم‌ مرغ بسیار کوچک‌تر اما ویتامین‌های آن بسیار کامل است و می‌تواند به شما احساس سیری بیشتری بدهد.

این ماده مغذی علاوه ‌بر ظاهر جالب و کوچکش، یکی از غذاهای سالم و خوشمزه است که باید به رژیم غذایی‌تان مخصوصا در وعده صبحانه یا میان‌وعده بیفزایید.

تخم مرغ یا ویتامین های تخم بلدرچین

تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ، ۵ برابر فسفر، ۷ برابر آهن، ۶ برابر ویتامین B12  و ۱۵ برابر ویتامین B2 دارد. این ماده منبع غنی اسید چرب امگا۳ است که برای تقویت حافظه بسیار مفید است. همچنین کلسترول در تخم این پرنده نسبت به تخم مرغ بسیار کمتر است.

خواص-تخم-بلدرچین

خواص تخم بلدرچین

از خواص بی‌نظیر این ماده غذایی چه می‌دانید؟ اصلا چرا باید خوردن تخم بلدرچین را به تخم مرغ ترجیح بدهید؟

تقویت بینایی

مقدار چشمگیری ویتامین A در تخم این پرنده وجود دارد که در سلامت چشم و تقویت بینایی شما نقش مهمی خوهد داشت. فعالیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین A می‌تواند به کاهش تباهی لکه زرد (شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن)، پیشگیری از آب‌مروارید و بهتر دیدن کمک بکند.

تنظیم سطح کلسترول

مقدار زیادی از اسیدهای چرب مفید در تخم بلدرچین وجود دارد. این چربی‌ها برای سلامت قلب مفید است؛ پس شما می‌توانید با خیال راحت از مصرف آن لذت ببرید. بیش از ۶۰٪ چربی موجود در این ماده را کلسترول خوب تشکیل می‌دهد.

تحریک و رشد استخوان ها

تخم بلدرچین مانند تخم‌ مرغ یکی از منابع غنی از پروتئین‌ است. پروتئین‌ها وظایف بی‌شماری در بدن دارند. پروتئین‌ها در بدن به اجزای اصلی تشکیل‌دهنده‌‌شان تجزیه می‌شوند و به تشکیل و ترمیم سلول‌ها، بافت‌ها، عضلات، استخوان‌ها و رگ‌های خونی کمک می‌کنند. میزان زیاد پروتئین تخم این پرنده می‌تواند رشد طبیعی و سالم بدن را تضمین کند.

کاهش فشار خون

وجود پتاسیم در تخم بلدرچین باعث پایین آمدن فشار خون می‌شود؛ زیرا این ماده‌ معدنی توانایی اتساع عروق را دارد؛ بنابراین فشار و تنش را از سرخ‌رگ‌ها و عروق خونی دور می‌کند. میزان پتاسیم این ماده از پتاسیم موجود در تخم‌ مرغ بیشتر است.

کاهش خطر بیماری قلبی – عروقی

تخم بلدرچین مواد مغذی و ویتامین‌های زیادی دارد؛ یکی از آن‌ها ویتامین E یا توکوفرول است که باعث کنترل و کاهش حمله قلبی می‌شود.

خاصیت ضد سرطانی

آنتی‌اکسیدان‌ها اجزای حیاتی برای حفظ سلامتی انسان‌ها هستند؛ زیرا ما همیشه در حال نبرد با رادیکال‌های آزادی هستیم که موجب بروز سرطان و بیماری‌های مزمن می‌شوند. تخم بلدرچین حاوی مقدار مناسبی از ویتامین C و A است که اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی و به حفظ سلامت بدن‌ کمک می‌کند.

پاک‌سازی سموم بدن

سم‌زدای طبیعی بدن در سبد غذایی و صبحانه شما است. براساس مطالعات دانشمندان، افزودن تخم بلدرچین به رژیم غذایی‌ می‌تواند به سم‌زدایی بدن کمک کند و اندازه‌ سنگ کلیه و سنگ مثانه را کاهش دهد.

گوشت-بلدرچین

افزایش سوخت ‌و ساز بدن و لاغری

ویتامین B موجود در تخم بلدرچین می‌تواند با تأثیر بر عملکرد آنزیمی و هورمون‌ها، باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود؛ بنابراین تخم این پرنده می‌تواند باعث عملکرد مناسب اندام‌های بدن شود؛ پس از این ماده حتما در رژیم لاغری خود استفاده کنید.

بهبود عملکرد مغز و حافظه

تخم بلدرچین سطح بالایی از اسیدهای آمینه و پروتئین دارد که می‌تواند عملکرد مغز را تحریک و سیستم عصبی آن را تغذیه کند. اسید آمینه یا پروتئین موجود در این ماده در برابر آسیب از سلول‌های مغزی محافظت کرده و در صورت بروز آسیب، آن‌ها را ترمیم می‌کند.

پیشگیری از دیابت و مرض قند

مطالعات نشان می‌دهند که این ماده مغذی حاوی اسیدهای آمینه به ویژه لئوسین است که می‌تواند به تنظیم قند خون و حفظ تعادل انسولین کمک کرده و آن را به یک خوراکی مفید برای جلوگیری و درمان دیابت تبدیل ‌کند.

جلوگیری از چین و چروک پوست

تخم این پرنده، منبعی عالی از پروتئین و دارای لیزین – نوعی اسید آمینه- است که می‌تواند تولید کلاژن پوست را افزایش دهد. کلاژن، نوعی پروتئین است که برای حفظ سفتی پوست لازم است و از افتادگی و چین و چروک آن جلوگیری می‌کند.

تقویت و رشد مو

تخم بلدرچین می‌تواند سلامت موها را نیز بهبود بخشد. این ماده مغذی اسیدهای آمینه بسیاری به ویژه اسید لینولئیک دارد که می‌تواند ریشه موها را تقویت کند و رشد آن‌ها را افزایش دهد.

مضرات-تخم-بلدرچین

مضرات تخم بلدرچین در بارداری

  • مصرف بیش از اندازه این ماده ( بیشتر از ۵ عدد ) می‌تواند باعث مسمومیت ویتامین A شود؛ به ویژه اگر آن را با دیگر منابع ویتامین A از جمله ماهی و هویج مصرف کنید.
  • خانم‌های بارداری که اضافه‌وزن دارند و چاق هستند، خانم‌های باردار دیابتی یا آن‌ها که چربی خون بالا دارند، قبل از مصرف این ماده حتما با پزشک تغذیه خود مشورت کنند.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲ در ۱۱:۱۵ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  2. آدینه

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۳۱ ب٫ظ

    واقعا” عالیه

    پاسخ

  3. سیامک مودت

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۱۶ ب٫ظ

    تشکر

    پاسخ

  4. بزرگی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

    جالب بود سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…