تفریحات گردنه حیران

۵
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دهکده گردشگری حیران اولین بار در سال 1390 کار خود را آغاز و به سرعت توسعه پیدا کرد تا میزبان مسافرانی باشد که از جاده اردبیل به آستارا گذر می‌کنند.
گردنه حیران

اصلاً مگر می‌شود از جاده‌های ایران سخن گفت و نامی از گردنه حیران نبرد؟ یکی از زیبایی‌های کشورمان جاده‌هایی هستند که گذر از آن‌ ها بسیار لذت‌بخش است. کافی است نگاهی به عکس‌های گردنه حیران بیندازید تا برای سفر به این مقصد زیبا وسوسه شوید و بار سفر ببندید. صفحه گردشگری مجله دلتا امروز قصد دارد شما را با این جاذبه کشورمان بیشتر آشنا کند. تا بدانید غیر از لذت بردن از جاده می‌توانید به چه تفریحات دیگری بپردازید.

جاده

گردنه حیران کجاست؟

گردنه حیران مسیری حیرت انگیز و تماشایی به طول ۳۵ کیلومتر است که در میانه‌های جاده آستارا به اردبیل قرار دارد و به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای ایران شناخته می‌شود. نام این گردنه را از این جهت حیران گذاشته‌اند که هرکسی با قرار گرفتن در آن مبهوت شگفتی خلقت می‌شود و حیرت‌زده به طبیعتی می‌نگرد که در هر ساعت با جلوه‌ای تازه غافلگیرش می‌کند.

این گردنه رویایی، از یک طرف مشرف به کوه‌های پوشیده از جنگل‌های انبوه است و در سوی دیگر آن، جنگل‌هایی را می‌بینید که متعلق به کشور آذربایجان هستند. در کنار همه این زیبایی‌ها، دهکده گردشگری حیران نیز در این مکان واقع‌شده و با امکانات تفریحی و رفاهی خوب پذیرای گردشگران است.

اردبیل

تفریحات گردنه حیران

منطقه گردشگری حیران

این منطقه بسیار زیبا، به سبب توانمندی بالا در جذب توریست به‌عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری در ایران انتخاب شده است. دهکده گردشگری حیران اولین بار در سال ۱۳۹۰ کار خود را آغاز و به سرعت توسعه پیدا کرد تا میزبان مسافرانی باشد که از جاده اردبیل به آستارا گذر می‌کنند.

گردشگری

سورتمه حیران

سورتمه ریلی، یکی از هیجان انگیزترین بخش‌های دهکده گردشگری حیران است و توجه بسیاری از مسافران را در حین گذرشان از گردنه حیران جلب می‌کند. این سورتمه ریلی، با ۱۵۰۰ متر طول، عنوان مرتفع ترین و طولانی ترین سورتمه ریلی شمال کشور را به خود اختصاص داده است و همین مورد آن را از دیگر سورتمه‌های کشور متمایز می‌کند. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر گذرتان به شهر آستارا افتاد و از مسیر تماشایی تنگه حیران عبور کردید، حتماً به این سورتمه سری بزنید و تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای خود بسازید.

سورتمه

کارتینگ حیران

کارتینگ حیران یکی از تفریحات هیجان انگیز این دهکده گردشگری است که در میانه راه گردنه حیران، مسافران را به‌سوی خود می‌کشاند. پیست کارتینگ حیران با حدود ۵۰ کارت (ماشین کارتینگ) و مسیری به طول ۱۰۰۰ متر می‌تواند لحظات متفاوتی را به شما هدیه دهد.

استفاده از این ماشین‌های کارتینگ برای خانم‌ها و آقایان مجاز است؛ اما برای کودکان زیر ۱۱ سال محدودیت دارد. خوب است بدانید برای استفاده، هیچ نیازی به گواهینامه نیست و شما می‌توانید حتی بدون تمرین‌های قبلی رانندگی هم، این ماشین‌ها را برانید و لذت ببرید. مدت‌زمان استفاده از پیست، ۶ دقیقه است.

کارتینگ

تله کابین حیران

این تله کابین دارای مسیری به طول ۱۷۵۲ متر است که ایستگاه آغازین آن در منطقه حیران قرار دارد و در مسیر خود وارد جنگل فندقلوی اردبیل می‌شود. ارتفاع ایستگاه بالایی ۱۷۲۰ متر از سطح دریا و اختلاف ارتفاع بین دو ایستگاه در حدود ۵۰۰ متر است؛ سرعت کابین‌ها نیز به ۶ متر بر ثانیه می‌رسد. جالب است بدانید که این تله کابین از نظر تکنولوژی ساخت در دسته ایمن‌ترین و پیشرفته ترین دستگاه‌های اروپا قرار می‌گیرد. همچنین تمام کابین‌ها ساخت کشور سوئیس هستند؛ بزرگ ترین و بهترین سازنده کابین‌ در جهان.

تله کابین

تله کابین حیران ۳۰ کابین ۶ نفره معمولی و ۳ کابین وی آی پی ۳ نفره دارد. کابین‌های وی آی پی امکانات ویژه‌ای از قبیل صندلی‌های مبله چرمی، سیستم پخش موسیقی، یخچال با وسایل پذیرایی و شیشه‌های دودی دارند.

قلعه شیندان

یکی از قلعه‌هایی تاریخی و مرتفع در مرز جمهوری آذربایجان و ایران به شمار می‌رود و قدمت آن به حدود دو هزار سال پیش بازمی‌گردد. دژ و قلعه تاریخی در ارتفاع ۱۸۵۰ متری بر فراز کوه شیندان، بالای روستای ونبین (به معنای محل نور ) و آنسوی مرز واقع‌شده‌ که در این قلعه آتشکده‌هایی قرار داشت. از اتفاقات مهم این قلعه می‌توان به قیام حمزه خان تالش (حاکم آستارا) در عهد شاه عباس صفوی اشاره کرد. طی این رویداد حاکم اردبیل به مدت ۹ ماه قلعه را به محاصره درآورد و در نهایت حمزه خان با کشتی به شیروان متواری شد.

حرف آخر

 در آخر می‌توان گفت یکی از جذاب‌ترین تجربه‌ها رانندگی در گردنه زیبای حیران است که زیبایی آن به جد بی‌حدوحصر است.

۵ دیدگاه

  1. افشاری

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۱۹ ب٫ظ

    حیرت آوره

    پاسخ

    • گلزار

      ۱ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۲۹ ق٫ظ

      بلی همینطوره 🙂

      پاسخ

  2. یوسفی

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۵۷ ب٫ظ

    جای فوق العاده زیبایی هستش

    پاسخ

    • گلزار

      ۱ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۲۹ ق٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

  3. نامجو

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۰۰ ب٫ظ

    زیبا و دیدنی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…