خلیج فارس

سوغاتی های جزیره قشم

۳
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یکی از یادگاری های بی نظیر از جزیره قشم پوشاک مردمان جنوبی است. اگر دوست داشته باشید می‌توانید از میان طرح و رنگ های بی‌شمار لباس های سنتی قشم، بهترین را برای خود انتخاب کنید.
جزیره قشم

چندی پیش مطلبی راجع به مقایسه کیش و قشم در صفحه گردشگری مجله دلتا منتشر کردیم. بد نیست بدانیم هنگام سفر به هرکدام از جزایر جنوبی کشور، برای دوستان و آشنایان چه چیز به‌عنوان سوغات به همراه بیاوریم و یا برای خود چه یادگاری بخریم که همیشه دیدنش  خاطرات خوش سفر به جزایر خلیج فارس را برایمان تداعی کند. بنابراین به جزیره قشم سر زدیم تا  در دنیای سوغاتی ها و صنایع دستی قشم قدم بگذاریم جایی پر از خوراکی‌ها و دست سازهای رنگارنگ و پرنقش و نگار. دلتا را بخوانید تا در این گشت و گزار با ما همراه شوید.

سوغاتی

خوراکی های قشم

نان های محلی

زنان یکی از پدید آورندگان خوش ذوق سوغاتی های جنوب کشور هستند. در هر گوشه از جزیره قشم که بگردید، بساط زنانی را می‌بینید که مشغول تهیه نان هستند، با انواع مختلف از ادویه ها و سس های متنوع . نان تُمُشی یکی از آنهاست؛ نوعی نان نازک که با تخم مرغ، پنیر، مهیاوه یا سوراغ ترکیب می‌شود. مهیاوه و سوراغ سس هایی تهیه شده از ماهی های ساردین هستند؛ اما در سوراغ از خاک سرخ جزیره هرمز به عنوان ادویه استفاده می‌شود. نان پنیری هم نان دیگری است که بیشتر در مغازه ها می‌توانید آن را تهیه کنید. این نان در جزیره قشم هنگام صبحانه خورده می‌شود و طعمی دلپذیر دارد.

نان محلی

خرما

 می‌توان گفت شهرت جنوب ایران به خرماهایش است و قشم نیز از این قاعده مستثنا نیست. در این جزیره هم نخلستان هایی وجود دارند و محصول شان خرماهای مرغوبی هستند که می‌توانید آنها را به عنوان سوغات تهیه کنید.

ادویه های محلی

ادویه های مخصوص قشم یکی از خوش مزه ترین سوغاتی های جنوبی هستند. اگر طعم غذاهای جنوبی را دوست دارید، پیشنهاد ما به شما این است که ادویه های مخصوص شان را تهیه کنید. ادویه  متفاوتی که در جزیره قشم وجود دارد، خاک سرخ هرمز است که طعم جالبی به غذا می‌دهد.

ادویه مخصوص

کیک هلر

نوعی کیک اسفنجی به نام هلر با استفاده از آرد، تخم مرغ، شکر و وانیل تهیه می‌شود و در شیرینی فروشی‌های قشم می‌توانید آن را بیابید. مردم و گردشگران بر این باورند که مانند این کیک و عطر و طعمش در جای دیگری پیدا نمی‌شود.

مسقطی جنوبی

ترکیب نشاسته، گلاب، زعفران، انواع مغزها، کره و … شیرینی خوشمزه ای به نام مسقطی می‌شود که بیشتر جزء سوغات شیراز به حساب می‌آید؛ اما در قشم هم می‌توانید این شیرینی را تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید.

مسقطی جنوب

شکلات ها و خوراکی های وارداتی

شکلات های خارجی، قهوه و خوراکی های وارداتی در قشم با قیمت پایین تری عرضه می‌شوند و تنوع بسیار بالایی دارند. برای همین بسیاری از گردشگران از مغازه های مختلف این جزیره، این خوراکی ها را تهیه می‌کنند و به خانه می‌برند.

صنایع دستی قشم

زیورآلات و وسایل تزیینی

در جای جای قشم چشم تان به زیورآلاتی مانند گردنبند، دستبند، گوشواره و… می‌خورد که با صدف ها درست‌شده‌اند. قشمی ها مجسمه هایی را هم با این صدف ها می‌سازند و یا از آنها برای تزیین آینه، کیف، جا قلمی و …. استفاده می‌کنند.

سوغاتی دریا

پوشاک بومی

یکی از یادگاری های بی نظیر از جزیره قشم خرید پوشاک مردمان جنوبی است. اگر دوست داشته باشید می‌توانید از میان طرح و رنگ های بی‌شمار لباس های سنتی قشم، برای خود بخرید یا با خریدن آن ها به عنوان سوغات، عزیزان تان را شاد کنید. این لباس ها مزین به هنر گلابتون دوزی، خوس دوزی، شک بافی و … هستند و جلوه ای بی نظیر دارند. تزیینات سنتی در کیف و کفش و زیورآلات قشم هم دیده می‌شوند و با قیمت های مناسبی می‌توانید آنها را تهیه کنید.

یکی از پوشش های سنتی زنان جزیره قشم، برقع یا روبنده های خاص آن‎ها است که در انواع مختلفی هستند و می‌توانید آنها را به عنوان سوغات نیز بخرید. برقع در رنگ های گوناگون، از قرمز و سبز گرفته تا مشکی وجود دارد و به طور معمول از بالای ابرو تا زیر بینی را می‌پوشاند. جلوپل هم پوششی برای سر زنان قشم است که بسیار نازک بوده و روی آن چادر سر می‌کنند.

لباس جنوبی

عود

ساز عود که در فارسی بربط خوانده می‌شود، سازی تاریخی است که صدایی محزون و گوش نواز و ظاهری چشمگیر دارد. این ساز کمی شبیه به تار و سه تار اما با ابعادی متفاوت است و در موسیقی سنتی ایرانی بسیار به کار برده می‌شود.

هنر عود سازی سال هاست که در جزیره قشم رواج دارد و به نوعی یکی از اصیل ترین هنرهای بومی این منطقه به شمار می‌رود؛ اما متاسفانه هم اکنون تعداد کارگاه هایی که به صورت حرفه ای به این صنعت مشغولند به انگشتان یک دست هم نمی رسد.

عود جنوب

۳ دیدگاه

  1. فرهاد کرمی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۰ ب٫ظ

  2. روزبهانی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۱۴ ب٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۷ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

      🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…