معاملات ملک وکالتی

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خرید و فروش ملک از طریق وکالتنامه در سال‌های اخیر مشکلات و معضلات بسیاری را پدید آورده است. افراد معمولاً به دلایل بسیاری مانند سفر، بیماری و ... به شخصی که اعتماد دارند یا وکیل، وکالت فروش ملک خود را واگذار می‌کنند.
وکالتنامه ملک

امروزه به دلیل مشغله‌‌های کاری بحث وکالتنامه بلاعزل یا سند وکالتی در بین افراد خیلی بیشتر از قبل مطرح می‎شود. خرید و فروش ملک از طریق وکالتنامه در سال‌های اخیر مشکلات و معضلات بسیاری را پدید آورده است. افراد معمولاً به دلایل بسیاری مانند سفر، بیماری و … به شخصی که اعتماد دارند یا وکیل، وکالت فروش ملک خود را واگذار می‌کنند. این کار به خودی خود عمل درستی است، اما باید تمام موارد قانونی و اصولی در مورد آن اجرا شود. در غیر این صورت مشکلات فراوانی از نظر حقوقی درپی خواهد داشت. در مجله دلتا با معایب و مزایای خرید و فروش ملک از طریق وکالتنامه ملک بیشتر آشنا می‎شویم و همچنین اصول و قوانین حاکم بر معاملات وکالتی را مورد بررسی قرار می‎دهیم.

موارد مهم در مورد معاملات ملکی به صورت وکالتی

  • وکالت فروش ملک
  • نکاتی که موکل باید بداند
  • نکاتی که خریدار باید بداند
  • خطرات معاملات وکالتی

وکالتنامه فروش املاک

منظور از وکالت فروش چیست ؟

وکالت، به عقدی گفته می‌شود که به ‌موجب آن‌ یکی از افراد، طرف دیگر را برای انجام امری وکیل خود می‌کند. وکالتنامه باید توسط دفاتر اسناد رسمی معتبر یا سفارتخانه‌ها ثبت و ممهور به مهر برجسته باشد. وکالتنامه‌ای که توسط خود شخص نوشته ‌شده فاقد اعتبار است.

وکالت بلاعزل جزء وکالت‌های غیر قابل ‌فسخ است و فقط با فوت یا جنون طرف های قرارداد باطل می‌شود. باید توجه داشت که پس از اخذ وکالت فروش ملک، در نزدیکترین زمان اقدام به انتقال قطعی و رسمی در دفاتر اسناد رسمی ‌شود. زیرا اگر مالک، وکالت بلاعزل به نام خریدار تنظیم کند، مالکیت ملک به وی منتقل نمی‌شود. به طور مثال اگر قبل از انتقال سند قطعی موکل(فروشنده) فوت کند، دیگر آن وکالت ارزشی ندارد و باید وراث متوفی برای انتقال و امضاء سند رسمی اقدام کنند. بنابراین شخص نمی‌تواند با وکالت بلاعزل ادعای مالکیت کند.

باید توجه داشت که وکالتنامه‌هایی که در خارج از کشور تنظیم می‌شود و به تائید دفاتر سیاسی (نمایندگان کنسولی خارج از کشور) می‌رسد، وکالت رسمی محسوب می‌شوند و مشخصات آن از جمله محل تنظیم باید در قرارداد فروش ذکر شود. در ضمن افراد می‎توانند خرید املاک مورد نظر خود را به شخص دیگری از طریق وکالت خرید ملک واگذار و اختیارات وکیل را به ‌صورت کلی و جزئی مشخص کنند.

فروش ملک با وکالت بلاعزل

احتمال اینکه با امضاء یک وکالتنامه رسمی بلاعزل، افراد ناخواسته تمام دارایی و اموال خود را از دست بدهند، وجود دارد. بنابراین موکل (صاحب ملک) باید تمام نکات و اصول قانونی را رعایت کند تا به مشکل برنخورد. این موارد حائز اهمیت عبارتست از :

  1. وکالت بلاعزل در امور جزئی و مشخص داده شود نه کلی
  2. در وکالت بلاعزل، مورد وکالت توسط طرف‌های قرارداد به طور دقیق مطالعه و ملک یا املاک مورد نظر با مشخصات کامل ذکر شود.

وکالتنامه فروش املاک

موارد مهم که خریدار باید بداند

نکاتی که خریداران املاک وکالتی باید به آن توجه داشته باشند در زیر شرح داده شده است.

  1. از صحت و قانونی بودن وکالت بلاعزل فروشنده از طریق اسناد رسمی معتبر اطمینان کسب کنند.
  2. در نزدیکترین فرصت نسبت به انتقال رسمی سند اقدام کنند.
  3. در صورتی که به دلیل مشکلاتی نظیر بیماری یا سفر انتقال رسمی سند مقدور نیست، حتماً قبل از تنظیم وکالت بلاعزل فروش، مبایعه‌نامه را تنظیم کرده و در فرصت مناسب توسط وکالت فروش بلاعزل بدون حضور موکل، سند رسمی را انتقال دهند.
  4. از مراکز مربوطه از میزان بدهی‌ها و وضعیت تسویه‌ حساب ملک اطلاع و اطمینان یابند و سپس هرگونه وجهی را پرداخت کنند. بنابراین خریدار قبل از پرداخت کامل وجه ملک خریداری ‌شده باید از میزان بدهی‌های مالیاتی و بانکی یا تخلفات احتمالی آن مطلع باشد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط فسخ قرارداد به علت تاخیر در پرداخت ثمن “فسخ معامله ملکی به علت تاخیر در پرداخت پول” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ در ۳:۲۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ در ۱:۴۰ ب٫ظ

  3. جعفر جلالی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۱۳ ب٫ظ

    لطفا دقیق تر بنویس

    پاسخ

  4. روزبهانی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۴۷ ق٫ظ

    مطلب عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …