لکه های قهوه ای پوست ؛ بیماری یا فتوشاپ؟!

۲
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آنشرلی با موهای قرمز و لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی پوست؛ این نوستالژی کودکانه یک بیماری خطرناک پوستی را به ذهن می‌آورد؛ با مجله دلتا همراه باشید.
بیماری-پوستی

لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی پوست که در نواحی مختلف از گردن گرفته تا دست، پا و شانه وجود دارند؛ کوچولو هایی که این بار مهمان پوست صورت شما می‌شوند و به قول معروف مزاحم زیبایی شما هستند. علت این رنگدانه‌ها چیست و چگونه می‌توان آنها را درمان کرد؟ با مجله دلتا همراه باشید.

پوست

علت لکه های قهوه ای رنگ پوست فقط بیماری کبد نیست!

وقتی که پوست در معرض تابش پرتو های آفتاب قرار بگیرد، تولید سلول‌هایی به نام «ملانوسیت» افزایش می‌یابد. این امر موجب افزایش ملانین در پوست می‌شود؛ نتیجه‌ این اتفاق ایجاد لکه‌هایی بر روی پوست است که با عنوان‌هایی چون لکه‌های قهوه‌ای یا لکه‌های پیری، لکه‌های تیره، لکه‌های آفتاب‌سوختگی و لکه‌های کبدی شناخته می‌شوند.

این لکه‌ها بیشتر در نواحی صورت، گردن، پشت، سینه، شانه‌ و دست‌ها مشاهده می‌شوند. پیری، عوامل ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و حتی جوش و آکنه‌های عفونی از مهم‌ترین دلایل ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ است. عوامل دیگری از جمله استرس، بارداری، کمبود ویتامین و ضعف کبد نیز می‌توانند از دلایل وقوع این بیماری یا عارضه پوستی باشند.

لکه-پوستی

پیشگیری از لکه های آفتاب سوختگی

برخی از علل لکه‌های تیره پوستی غیر قابل اجتناب هستند؛ از قبیل تغییرات هورمونی به علت حاملگی، البته ممکن است بتوانید از همان دوران اول از به وجود آمدن این لکه‌های تیره جلوگیری کنید؛ توصیه‌های زیر هم می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

  • از قرار گرفتن در مقابل اشعه‌های خورشید جلوگیری  و از ویتامین D استفاده کنید.
  • یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از ایجاد لکه‌های تیره، محافظت در برابر خورشید با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و اجتناب از قرار گرفتن در برابر اشعه‌های خورشید است.
  • در هنگام خروج از منزل و قرار گرفتن در برابر اشعه آفتاب از کلاه‌های آفتاب‌گیر بزرگ، عینک آفتابی و لباس پوشیده استفاده کنید.

اگر با رعایت این نکات باز هم گرفتار این لکه‌ها شدید، می‌توانید دست به دامن طبیعت شوید و درمان خانگی را امتحان کنید.

ماسک-آبلیمو-و-عسل

ماسک آبلیمو و عسل

تهیه این ماسک می‌تواند در از بین بردن جوش، آکنه‌های پوستی و لکه‌های قهوه‌ای رنگ به شما کمک کند؛ برای تهیه این ماسک:

  • آب یک عدد لیمو را در یک کاسه بریزید.
  • ۲ قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید.
  • دو قاشق غذاخوری عسل اضافه کرده و یک خمیر طبیعی درست کنید.
  • به وسیله یک قلم مو یا یک تکه پنبه، مخلوط را روی تمام لکه‌های قهوه‌ای رنگ پوست خود بزنید.
  • اجازه دهید این ماسک به مدت نیم ساعت بماند و سپس آن را با آب سرد شستشو دهید.

درمان-خانگی-لکه-پوستی

درمان خانگی لکه های قهوه ای رنگ پوست

با این روش‌ها به جنگ پیری و لکه‌های پوستی بروید.

ویتامین C

باید بدانید که ویتامین‌های مختلفی در شادابی پوست شما مؤثر هستند؛ یکی از این ویتامین‌ها  C است؛ خانواده بزرگی از سبزیجات و میوه‌های مختلف که همگی دوست پوست و موی شما هستند.

مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین C در شفافیت پوست و از بین بردن لکه‌های پوستی تأثیر زیادی دارد؛ منیزیم اسکوربیل فسفات یکی از مشتقات پایدار ویتامین C است که می‌تواند نقش مثبتی در از بین بردن لکه‌های پوستی داشته باشد.

جعفری

ویتامین‌های موجود در جعفری  A  و C به تولید کلاژن در پوست کمک کرده و با رادیکال‌های آزاد هم مبارزه می‌کنند تا شما پوستی روشن‌تر، درخشان‌تر و عاری از لک داشته باشید.

پاپایا

میوه پاپایا، حاوی آنزیم پاپائین است که از پوست به طور طبیعی لایه‌برداری می‌کند و باعث درخشندگی آن می‌شود. اگر به لاتکس حساسیت دارید، نباید از پاپایا به جای درمان لک‌های تیره خود استفاده کنید.

آب پیاز و عسل

یکی دیگر از درمان‌ها، شامل مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری آب پیاز با دو قاشق عسل است؛ این ترکیب فوق‌العاده را روی لکه‌های تیره پوست خود بزنید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بماند تا معجزه آن را با چشم خودتان ببینید.

آب آناناس

آناناس، غنی از ویتامین‌های A و C و برای کلاژن‌سازی پوست بسیار مناسب است؛ البته بهتر است که خود این میوه را به طور طبیعی مصرف کنید یا از آب آن مثل سایر دستور‌العمل‌های داده شده استفاده کنید.

خیار و پوست

خیار

تقریبا در انواع مختلف ماسک‌های خانگی این ماده مغذی وجود دارد که می‌توان از آن به عنوان دوست سلامتی و پوست یاد کرد.

وقتی شما احساس خستگی می‌کنید، می‌توانید برش‌های خیار را روی چشمان خود قرار دهید یا زیر چشمان‌تان را مهمان حلقه‌های خیار کنید تا از شر تیرگی‌های ناحیه دور چشم خلاص شوید. خیار حاوی ویتامین‌های مناسب برای پوست شما است. استفاده روزانه از این ماسک ملایم شما را از شر لکه‌های تیره پوستی خلاص خواهد کرد.

شیر

در یخچال خود را باز کنید؛ شیر همان ماده‌ای است که با آن می‌توانید به جنگ لکه‌های پوستی بروید؛ تمام ویتامین‌های موجود در شیر نه فقط برای سلامت بدن شما بلکه برای سلامت پوست هم مفید هستند.

ماست و آب دوغ

باز هم پای لبنیات پر خاصیت و مقوی در میان است. اسید لاکتیک موجود در ماست می‌تواند به لایه‌برداری پوست مرده کمک کند؛ در این میان، آب ‌دوغ محتوی اسید لاکتیک است و قادر است بدون ایجاد خشکی پوست،‌ لکه‌ها را از صورت‌تان پاک کند. شما می‌توانید این عصاره‌های جادویی را به پنبه آغشته کنید و روی محل مود نظر قرار دهید.

سیب زمینی

چه کسی گفته سیب‌زمینی بی‌خاصیت است؟! این ماده غذایی با پوست شما کاری می‌کند که هیچ کدام از لوسیون‌ها و پاک‌کننده های پوست هم به گرد پای آن نمی‌رسند.

سیب‌زمینی، خاصیت سفید‌کنندگی طبیعی دارد و نشاسته موجود در آن به کاهش رنگدانه‌ها کمک می‌کند. سعی کنید برش‌های سیب‌زمینی را روی لکه‌های تیره پوست صورت خود قرار دهید، چند دقیقه اجازه دهید تا بماند و سپس صورت خود را با آب شستشو دهید.

ویتامین-e

روغن ویتامین E

ویتامینی عالی برای ترمیم پوست‌های آسیب‌دیده که می‌تواند به پاک کردن لکه‌های تیره پوست هم کمک کند. شما می‌توانید با استفاده از یک سوزن، روغن کپسول ویتامین E را بیرون بیاورید و روی لکه‌ها بگذارید.

روغن کرچک

روغن کرچک پوست شما را تمیز نگه می‌دارد و حاوی ویتامین E است که می‌تواند به کاهش لکه‌های تیره پوست کمک کند.

شکر

تعجب نکنید همین دانه‌های کوچک مروارید که باعث چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند، می‌توانند به عنوان یک ماسک مناسب از این لکه‌های پوستی جلوگیری کنند و شادابی را به پوست شما باز گردانند؛ می‌توانید به آرامی کمی شکر را با حرکات دایره‌ای روی پوست خود ماساژ دهید و سپس آن را بشویید.

زرد چوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که می‌توان از آن به عنوان شاه ادویه‌ها نام برد. این ماده مغذی حاوی کورکومین، یک نوع آنتی‌اکسیدانی است که به حذف لکه‌های تیره پوست کمک می‌کند؛ شما می‌توانید از ترکیب این ادویه‌ها یا مواد مغذی هم استفاده کنید البته با ترکیب ادویه، عسل و لیمو یک خمیر نرم و شفاف خواهید داشت که می‌توانید زیبایی پوست صورت خود را با استفاده از آن دو چندان کنید.

بنابراین، همه مواد غذایی و ویتامین‌ها برای کمک به شادابی پوست شما اینجا جمع هستند؛ فقط کافی است که تنبلی نکنید و برای درست کردن یک ماسک گیاهی و خانگی همین حالا اقدام کنید.

 البته همه چیز به نگاه شما بستگی دارد؛ ممکن است شما این کوچولو های قهوه‌ای رنگ را دوست داشته و آنها را به عنوان عضوی از بدن‌تان پذیرفته باشید؛ اصلا شاید وجود همین کوچولو های رنگی مثل قرص ماه شما را منحصر به فرد و زیباتر کنند؛ یک زیبایی شاعرانه و رمانتیک یا یک بیماری علمی؟ شما چه فکر می‌کنید؟

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۰۰ ب٫ظ

    سلام بسیار عالی رود 🙏🙏🙏⚘

    پاسخ

  2. روزبهانی

    ۲۵ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۱۹ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…