طلاق در دوران عقد و نکاتی که باید بدانید!

۱۲
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حق طلاق یکی از حقوق مرد به شمار می‌رود، با این حال زن نیز می‌تواند با اتکا به قوانین نسبت به جدایی از همسر خود اقدام کند.
طلاق در عقد

گاهی زوجین در همان روزهای نخست پس از عقد و پیش از تشکیل زندگی به صورت رسمی به دلایل مختلف تصمیم به جدایی از یکدیگر می‌گیرند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی طلاق در دوران عقد می‌پردازیم.

طلاق از طرف زن در دوران عقد

در صورتی‌که طلاق توافقی نباشد و زوج رضایت به طلاق نداشته باشد، زوجه جهت جدایی از همسر باید عسر و حرج خود را به دادگاه ثابت کند یا یکی از شروط دوازده‌گانه مندرج در عقدنامه محقق شود. جهت اثبات عسر و حرج از آن‌جایی‌که عقد نکاح به تازگی صورت گرفته است و هنوز زندگی مشترک آغاز نشده است روند آن تا اندازه‌ای دشوار است مگر اینکه مدت طولانی به تشخیص عرف از عقد گذشته باشد و زوجه بلاتکلیف باشد.

یکی دیگر از راه‌های جدایی زوجه از زوج استفاده از دادخواست الزام به تهیه مسکن است. از وظایف زوج این است که برای همسرش منزل به جهت شروع زندگی مشترک تهیه کند که در عرف موکول به بعد از مراسم عروسی است. در مواردی که بعد از عقد نکاح، شوهر به دلایلی زن را بلاتکلیف رها کرده می‌توان از طریق این دادخواست، گرفتن رای لازم، مقدمات دلایل درخواست طلاق را فراهم کرد. بلاتکلیف گذاشتن زن در دوران عقد برای مدت زمان غیر متعارف از دلایل طلاق است.

طلاق در عقد

طلاق از طرف مرد در دوران عقد

بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد می‌تواند هر وقت بخواهد همسر خود را طلاق دهد، بنابراین حق طلاق با مرد است و صحت آن احتیاج به موافقت زن ندارد. اما از جمله نکات حقوقی مهم در خصوص طلاق از طرف مرد آن است که مرد با پرداخت حق و حقوق همسر خود اعم از مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و همچنین شرط تنصیف دارایی هر زمان که خواست می‌تواند همسر خود را طلاق دهد.

شرایط پرداخت مهریه در دوران عقد چیست؟

بر اساس قانون مهریه در لحظه جاری شدن عقد، مهریه به زن تعلق یافته و زوجه می‌تواند از حق مهریه در دوران عقد نیز استفاده کند، تفاوت مهریه در دوران عقد در وجود یا عدم وجود روابط زناشویی مابین زوجین است، به این ترتیب کسانی که این دوره را سپری می‌کنند و به شرط باکره بودن زوجه، نیمی از مهریه به وی تعلق می‌یابد و در غیر اینصورت مالک کل مهریه بوده و می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه بدهد، به بیان دیگر مهریه دختر باکره نیمی از مهریه تعیین شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب جو زمین پر از میکروب است  به مجله دانستنی دلتا مراجعه کنید.

۱۲ دیدگاه

  1. جهانگیر ملک جهانگیر ملک

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۵۰ ب٫ظ

    خیلی آموزنده بودممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۴۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۳۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۳۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۰ دی ۱۳۹۹ در ۱:۰۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۰ دی ۱۳۹۹ در ۶:۴۴ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۳۹۹ در ۸:۴۱ ق٫ظ

  8. مسعود

    ۱۹ آذر ۱۳۹۸ در ۵:۵۱ ب٫ظ

    بسیار آموزنده و مفید بود

    پاسخ

    • محمدی

      ۱۹ دی ۱۳۹۹ در ۸:۵۷ ب٫ظ

    • محمدی

      ۱۹ دی ۱۳۹۹ در ۸:۵۷ ب٫ظ

    • ناشناس

      ۱۹ دی ۱۳۹۹ در ۸:۵۸ ب٫ظ

  9. مسعود

    ۱۷ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۰۶ ب٫ظ

    بسیار آموزنده بود ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …