موانع پیش روی رونق بخش مسکن

۱
1
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

سرازیر شدن احتمالی سرمایه ‌ها به سمت بانک ها برای دریافت سود ۲۰ درصد گواهی سپرده ، افزایش تقاضای  خرید دلار، افزایش قیمت‌ های پیشنهادی فروشندگان واحد های مسکونی  و احتمال ورشکستگی  صندوق پس‌انداز مسکن یکم به عنوان مهم‌ترین کانال پرداخت وام به خریداران خانه،  بازار مسکن را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش مجله خبری دلتا به نقل از ایسنا ، مشاوران املاک با بررسی اوضاع معاملات مسکن  معتقدند: بازار مسکن پس از چند ماه رونق نسبی ، در بهمن ماه  امسال دچار افت شده است ؛ چرا که دو عامل تب دلار و افزایش قیمت‌ های پیشنهادی  باعث شده  خریداران مسکن فعلا” از خرید منصرف شوند. از سوی دیگر کاهش  تزریق نقدینگی به  سمت تقاضا، این بازار را تهدید می‌کند .

از دو روز پیش،  بانک مرکزی بسته سه ‌گانه به منظور جذب نقدینگی و حرکت آن از بازار ارز به سمت شبکه بانکی ، را معرفی و برای اجرا ابلاغ کرده است. دو مورد از سیاست ‌های مورد نظر به دریافت گواهی سپرده اعم از ریالی و ارزی اختصاص دارد. در این طرح قرار است سود ۲۰ درصد به گواهی سپرده پرداخت شود. کارشناسان می گویند: اجرای این طرح می‌تواند به افزایش جذابیت سپرده‌ گذاری و کاهش جذابیت بازار مسکن بینجامد.

هم‌چنین نگرانی‌ها از ورشکستگی صندوق پس‌انداز مسکن یکم به عنوان مهم‌ ترین طرح دولت برای خانه ‌دار شدن قشرهای  میانی، افزایش یافته است. پس از ابراز نگرانی مدیرعامل بانک مسکن در مورد افزایش خروجی‌ های صندوق پس انداز مسکن یکم ، وی پیشنهاد کرد که دولت از صندوق توسعه ملی برای کمک به عرضه تسهیلات  صندوق  مسکن یکم استفاده کند.

صاحب نظران نیز پیش از این در باره از دست رفتن خود اتکایی صندوق پس‌انداز مسکن یکم هشدار داده بودند.

یک نظر

  1. ایزدی

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ در ۱۰:۲۳ ق٫ظ

    بانکها ورشکسته شدن دارن این کارارو میکنن یا پولا رو ازدست مردم جمع می کنند تا نرن ارز بخرن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…